Champon, pessoa, gogue, touwtjes, bijzet!?!?!?!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Champon, pessoa, gogue, touwtjes, bijzet!?!?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:31

Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Kan iemand me helpen?
Wanneer gebruik je nu bij het longeren de volgende hulpteugels?
- chambon
- pessoa
- gogue
- touwtjes
- bijzetteugels
- bijzetteugels met rubber ringen

Voor welke situatie dus.
Wanneer gebruik je wat?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Zidore op 17-08-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Re: Champon, pessoa, gogue, touwtjes, bijzet!?!?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:38

Wil ik ook graag weten, ik volg dit even

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:59

gelukkig, ik dacht dat ik de enige was die hier mee zat
zit helemaal in de knoop ;-) hihii!!!

ik kan wel situaties noemen, maar weet niet welke hulpteugel (heb wel veel topics over problemen gevonden en dan werd er ergens wel 1 van de hulpteugels genoemd) maar zou een overzichtje wel waarderen

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:05

ik gebruik touwtjes om VZpaard over zijn rug te laten lopen tijdens longeren met zadel. Hij heeft de nijging om verkrampt te draven met hoofd hoog. over de andere dingen kan ik niet veel zeggen en wacht dus ook op uitleg.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:52

nou de lammert haanstra's onder ons mogen zich melden hoor!!! ;-)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:00

Ik denk dat je voor elk paard moet kijken welke hulpteugel het beste werkt. en wat de trainer het prettigste lijkt.
Mijn paard heb ik nog nooit gelongeerd met de pessoa, maar al meerdere keren met dubbele lijnen. zo heb ik het gevoel dat ik net iets meer controle heb. touwtjes vind ik ook fijn en ik wil nog wel eens een gogue proberen.
Er zijn ook paarden die niet willen lopen met een lijn achter de billen langs (zoals bij de pessoa en dubbele lijnen), en paarden die graag hangen in de teugel (zie ik weleens bij touwtjes en elastiek).
het einddoel is hetzelfde, namelijk een paard dat ontspant en nageeft.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:02

mijn ervaring :
- pessoa - om de achterhand er meer onder te krijgen, als je pony op de voorhand loopt heel handig ;)
- touwtjes - Om je pony meer over de rug te laten lopen
- bijzetteugels - ik gebruik deze nooit maar volgensmij hetzelfde effect als touwtjes
- bijzetteugels met rubber ringen - om je paard te leren om ontspannen aan de teugels te laten lopen (geloof ik :o )

en dan heb ik zelf het meest de halsverlenger nodig ( heel groot elastiek)
kun je op allerlei manieren bevestigen aan de longeersingel, en heel erg makkelijk te verstellen,
is meer om je pony soepel te leren lopen en meer over de rug te krijgen, en losser in de rug laten worden.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:06

Ik longeer vaak met pessoa, om de achterhand er meer bij te krijgen en licht te blijven aan de voorkant.

Dwz:Als hij aan de voorkant "hangt" gaat het lijntje achter zijn benen strakker staan...

Soms longeer ik ook alleen met touwtjes, is meer net als een slofteugel, om mooi over de rug te laten lopen.

Bijzetteugel is om de nageeflijkheid beter te krijgen, alleen werking op de voorkant

Die andere teugels hebben er volgens mij mee te maken dat de druk van deze teugels op een andere plek ligt, achter de oren bij de ene geloof ik... :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:09

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:42

ik ben er nog steeds niet uit
zou (degene die dit allemaal weet) dit op de wiki kunnen komen??

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:19

volgens mijn informatie 'dwingt' (of 'vraagt')
de gogue het paard neerwaarts, terwijl het neusje er gewoon nog uit kan.
met als gevolg dat het paard niet gaat opkrullen maar wordt uitgenodigd om goed door de hals te gaan lopen. Dit wordt doorgaans gebruikt bij paarden die opkrullen, vals inknikken of niet/moeilijk door de hals komen.

met een slof longeren heeft (afhankelijk van de manier van bevestigen) hetzelfde effect als een touwtje.

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:19

Op aanraden van mijn osteopaat longeer ik mijn paard meestal met de pessoa. Hierdoor wordt ze losser in de bovenlijn en ontspant ze beter en sneller.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:04

Ik volg dit, vind het wel interessant.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:51

Ik gebruik een touwtje zodat paardlief goed over z'n rug gaat lopen.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:56

Rhinoooow schreef:
ik gebruik touwtjes om VZpaard over zijn rug te laten lopen tijdens longeren met zadel. Hij heeft de nijging om verkrampt te draven met hoofd hoog. over de andere dingen kan ik niet veel zeggen en wacht dus ook op uitleg.

Longeer je wel eens met pessoa, of dubbele longe?
Is ook goed voor de rug.. :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:24

Ik vind al die hulpteugels veel minder fijn, mijn paard gaat overal in hangen, en word dan bij het rijden erg sterk. Sinds kort longeer ik dan ook met de dubbele longe, erg fijn en hij word er niet sterk van.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 11:20

dubbele longe heb ik nog niet eens aan gedacht.

helaas heb ik het antwoord op m'n vraag nog niet echt gekregen

wanneer gebruik je wat en wat zijn de belangrijkste verschillen?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:53

Hoe bedoel je de belangrijkste verschillen?
Ik denk dat de grote overeenkomst is, dat bij de bijzetten er grote kans is dat je pony/paard erin gaat hangen (denk aan touwtjes, slof, enz.), dat kan alleen niet, als je het zelf in handen hebt, (zie dubbele longe).

De dubbele longe is goed voor het trainen van elk deel in het paardenlichaam wat je wilt, want je kunt het aanpassen aan elke oefening die je bij het rijden ook doet. Dus de manier voor wat je traint kun je met de dubbele longe bijna met alles. Ik vind dat ze niet beter worden van de slof/touwtjes/rubbere ringen enz, maar veel sterker. (Geloof me, ik heb het zelf allemaal bijna wel geprobeerd, maar als ik de dag erna erop ging was dat geen pretje.)

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:00

DeadxStar schreef:
Rhinoooow schreef:

nee, met mijn instructrice ben ik overeengekomen om touwtjes te gebruiken. Ik ken niet veel van die dingen en ga ook geen zotte kosten doen. een touwtje is hier gewoon een goedkope en gemakelijke oplossing die zeker werkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:24

Persoonlijk denk ik dat je beter tijd, energie en geld kan stoppen in het leren van echt goed longeren, dan in het gerbuik van hulpteugels. Longeren is een kunst, iets wat ik best leuk vind om te leren, maar ook al een tijdje mee bezig ben...

Maar om terug te komen op jouw vraag. Wanneer je longeerd wil je een actief paard die vanuit achter komt, juiste buiging heeft, goed aan de hulpen staat en zijn rug los laat en nagevelijk loopt. Dit kan je allemaal bereiken zonder bijzet, maar het is wel lastig. Toch, als je dat eenmaal onder de knie hebt, is het een fijne manier om je paard te trainen.

Alle hulpteugels gebruik je om je paard het hoofd te (leren) laten zakken, de rug te ontspannen en de rugspieren langer te maken. Vergeet niet dat ze nog wel actief vanuit achter moeten blijven, anders gaan ze duiken en te veel op de voorhand lopen, dat wil je natuurlijk niet.
-Pessoa - Vanuit de wiki kan je wel zien hoe die werkt en wat de functie is. Enigste nadeel vind ik (voordat ieder daarover valt :P ) dat het achterbeen telkens een rukje in de mond van het paard geeft. Wel is het een manier om je paard ook actief te houden, bij elkaar te houden en toch het hoofd te laten zakken, mits je hem goed gebruikt en instelt om het kunnen van je paard. Verwacht dus niet dat een sterrenkijker direct een half uur zijn hoofd kan laten zakken. En ik zie ook wel regelmatig paarden erachter kruipen, hoewel minder dan bij andere bijzets.
-Touwtjes - ik heb altijd het idee dat touwtjes te snel te strak worden gezet. Maar goed afgesteld (zoals Haanstra) kan het goed helpen het hoofd te laten zakken. Maar, nu moet jij als longeur wel zorgen dat je zelf het paard actief houdt. Anders gaan ze er snel in hangen en ook weer duiken. Dan krijg je een paard dat keurig zijn hoofd op een plek houdt, maar op de voorhand duikt, niet actief is en ook niet de spieren gebruikt die jij wilt dat ze gebruiken. Oppassen dus dat ze er niet in gaan hangen, maar hun eigen hoofd blijven dragen, wat de aanleuning in de touwtjes weer rommelig kan maken.
-Bijzetteugels - dezen hebben een beetje hetzelfde nadeel als touwtjes, alleen zijn ze iets zwaarder. In tegenstelling tot je eigen hand zitten ze vast op 1 punt, waardoor je paard snel in een houding gedwongen wordt. Daar is niets mis mee zolang die actief blijft en zijn rug ontspant, maar meestal eindigd dat in een paard dat veel steun zoekt bij de bijzet, weer te veel op de voorhand valt en achter niet actief blijft.
-Met rubberen ringen - hierbij zijn de bijzetteugels flexibeler, maar ook onrustiger heb ik het idee. Hangen is lastiger, want de teugels 'veren' wat mee, maar wanneer ze weer terug veren geeft dat een beste ruk aan het bit. Mijn minst favo dus.
-Chambon en Gogue heb ik geen ervaringen mee, maar ik ben al niet zo fan van bijzetten.
-Dubbele lijnen - dit is een goede manier om te paard goed aan het werk te zetten tijdens het longeren. Vergt wel wat techniek, maar longeren is ook voor jou werken. Dit kan je ook weer verder uitbouwen naar werk vanaf de grond en is dus een goede aanvulling op de training van je paard.
-Je hebt nu ook de longeerhulp, hoewel best wat mensen daar fan van zijn, vind ik het netzoals veel bijzets het paard uitnodigen om op de voorhand te duiken.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:59

Rhinoooow schreef:
DeadxStar schreef:

nee, met mijn instructrice ben ik overeengekomen om touwtjes te gebruiken. Ik ken niet veel van die dingen en ga ook geen zotte kosten doen. een touwtje is hier gewoon een goedkope en gemakelijke oplossing die zeker werkt.

Ehm, een touwtje kan je niet vergelijken met longeren met pessoa :+
En een pessoa hoeft niet duur te zijn, kan je ook zelf maken, of tweedehands kopen..

En als je een paard hebt, weet je nou eenmaal dat het geld kost :j
Longeren met pessoa kan wonderen doen :j