Ik rijd nu ongeveer een jaartje met Ebonny.
Dit is een NRPS van ongeveer 18-19 jaar. De laatste tijd gaat het rijden iets minder, hij heeft er geen zin meer in en doet ook geen moeite meer.
Vroeger was hij niet te houden als we gingen springen en nu spring ik bijna in "slow motion" en hij wilt niet vooruit.
Ik heb al nagekeken of hij pijn had ofzo, maar hier ben ik niet verder mee geraakt.
Zonder zadel rijden gaat goed, maar na een tijdje was hij dit ook beu (hier rijd ik dan ook met losse teugel).
Een tijdje geleden hebben we een lange buitenrit gemaakt en toen was hij super fris en wou de hele tijd racen.
Dus te veel vraag ik ook niet van hem, ik denk dat hij gewoon uitgekeken is op die al bij al bekende piste.
Nu wou ik wat afwisseling en iemand stelde grondwerk voor, vrijheidsdressuur dan meer bepaald.
Ben niet zo voor Parelli, maar VD heeft me altijd geïnteresseerd.
Ik had al wat opzoek werk gedaan, en toen kwam ik op het idee om hem de jambette aan te leren, maar ik heb hier over gevonden dat je dit kan
aanleren door een zweepje op zijn knie te houden en als hij dan zijn been naar voren zet of beweegt te belonen en dit te herhalen en véél te belonen.
Is er ook geen andere manier?
Ebonny's karakter:
- als de hele kudde loopt, stapt hij er achteraan (tenzij hij écht zin heeft om te spelen)
- hij is meer geïnteresseerd in gras dan in hengstige merries
- hij valt vrij snel in slaap
- je kan enkel zijn aandacht houden als je eten hebt
Is VD een goed idee? of worden er andere dingen aangeraden?
Ik ga de jambette waarschijnlijk wel proberen maar ik vrees ervoor dat bij hem deze methode niet gaat werken.
Vermoedelijk zal hij na een half uur staan slapen met dat zweepje tegen zijn knie

Iemand tips of andere afwisselings-methodes?
Een foto van Ebonny:

Gr. Liesbet