pony is niet vooruit te krijgen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

pony is niet vooruit te krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:25

Ik heb een hele brave shet, die nergens van op kijkt, maar misschien is dat wel het probleem.
Als ik bijv. met hem longeer is hij gewoon écht niet vooruit te krijgen. De commando's (stap-draf-halt houden) zitten er al aardig goed in, maar echt een lekker drafje komt er niet uit, en een galopje al helemaal niet. :=
Ik moedig hem altijd lekker aan, beloon hem goed als hij doet wat ik wil, maar hij gaat maar niet..
Hem aansturen met de zweep heeft ook geen enkele zin, want daar kijkt hij niet van op of om. :+
En in galop? Dat lukt al helemaal niet. Een sukkeldrafje is wat ik er nog nét uitkrijg.
Hartstikke fijn zo'n 'rustig' dier wat alles best vind, maar er mag zeker wat meer tempo in. Iemand tips?
Aangezien het een shet is, is erop rijden geen oplossing. ;)

MaartPaard

Re: pony is niet vooruit te krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:35

Klinkt als een echte aardepaard haha.. Mijne is precies zo ;) Waarschijnlijk weet hij niet zo goed dat hij achterbenen heeft en dat daar dan dus ook de motor zit. Kijk eens of hij soepel is in zijn lijf. Vraag vooral niks aan de voorkant en spoor hem op het goede moment aan (als het binnenachterbeen naar voren gaat). Het is belangrijk dat je niks aan de voorkant vraag zolang hij niet 'stroomt'..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:35

Wat doe je met aansturen? Is hij medisch helemaal in orde? En misschien vind hij longeren gewoon helemaal niks. Ten eerste proberen aan de hand hem goed over te laten gaan in draf en dan misschien met de fiets? Iets vinden wat hij wel leuk vind? Als hij gewoon lui is, probeer hem eens echt een tik te geven met de zweep, laten weten dat ie door moet lopen. (als medisch alles in orde is he!)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:41

Fijn he, zulke paarden. :=
Aan de voorkant doe ik niks, hij zit namelijk gewoon aan een simpel longeerlijntje en daar houd het bij op. We zijn echt nog bezig met de basis. Het probleem is dat ik maar niet kan vinden hóé ik hem kan aansporen, want hij reageert nergens op..

Millanka, medisch is hij helemaal in orde, pas nog nagekeken. Aan de hand zit ik met precies hetzelfde, er komt een sukkeldrafje uit maar écht in een lekkere draf gaat hij niet. Een tik met de zweep heb ik al geprobeert (en nee, dat doe ik niet de hele tijd hoor ;) ) maar daar reageert hij niet op. Voor hem bestaat de zweep niet. Naast de fiets vind ik niet zo veilig, dus dat doe ik voorlopig nog even niet.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:43

oh dan is het wel lastig ja!

Eh probeer er eens naast te lopen.. Longeerlijn gewoon kort en meelopen. Op elke pas met zijn binnenachterbeen een tikje geven. Als hij reageert, lekker belonen met snoepies ofzo. Vooral lekker positief blijven :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:48

Snoepjes/appels buiten de wei vind hij niet zo boeiend, en dat ziet hij dus ook niet echt als beloning. :\
Als ik naast hem ga lopen en stevig doorloop kán hij het wel (want dan sleur je hem ongeveer mee :+ ) maar op afstand vertikt hij het dus. Ik beloon hem altijd zéér uitbundig met de stem.
Het is dus echt dat ik gewoon niet meer weet hoe je een pony aanspoort om door te lopen, wat nergens op reageert.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:58

Ik zou helemaal gek worden als ik jou was, met zo een shetje :p zo niet gemotiveerd. Probeer anders wat NH met 'm, misschien reageert ie daar wat beter op.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:03

Het is voor mij ook héél erg wennen hoor! Mn vorige pony wilde alleen maar hard harder hardst, en de pony daarvoor was zó gevoelig dat je maar hoefde te denken aan iets harder te gaan en daar ging ze al.
Aan de ene kant is dit ook heel fijn. Hij blijft altijd rustig en zal er nooit vandoor gaan. Maar hoe krijg je toch ooit zo'n beest vooruit? :') Ik heb met dit 'soort' dieren totaal geen ervaring, en weet ook echt niet hoe ik verder moet..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:13

dan zou ik het longeren gewoon even laten.. het moet wel leuk blijven om dingen te doen met je pony ;) Ga eens andere dingetjes proberen.. Idd bijv fietsen, of leer hem met zn voorbenen op een kistje te staan ofzo. Weet ik t wat ;) Hoe is hij buiten? Loopt hij dan wel door?

Portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:23

reed gisteren op zo'n manegepaard. Een héél jong paardje, steeds met de oortjes vooruit, maar de hele tijd stoppen, en achteruit werd er *** van!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:50

Misschien toch wat strenger zijn, het is prima als een paard wat minder vlotte basisgangen heeft, maar het moet wel reageren op een hulp ;)

Dus begin met een kleine hulp en kom dan met een strengere of anders een hele duidelijke hulp.
Zo wordt het ook duidelijk wat je bedoeld voor je paardje en hoef je niet elke keer te zeggen dat hij door moet lopen.
Dan is uiteindelijk een kleine hulp ook duidelijk voor hem.

Je hoeft niet te slaan, maar je kan wel een paar keer flink op de grond slaan, jezelf groot maken om duidelijk te maken dat je hulp toch echt menens is. Als hij hier niet op reageert is het misschien verstand om eens wat grondwerk te doen, als 'leider zijnde' zou hij toch netjes plaats moeten maken voor jou, dus ook wanneer jij hem vooruit wilt drijven aan de longe :)