[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stormpy

Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:15

Wie komt er nog meer in de problemen door de eis van de KNHS dat de minimale spoorbreedte van 125 cm per 2013?
Ik rijd met een slanke shetlanderhengst van 93 cm en zie het niet zitten dat ik er een wagen van minimaal 125 cm breed achter moet gaan hangen.
Ten eerste wordt de wagen dan veel te zwaar en ten tweede is het geen gezicht zo'n beestje met een enorme wagen erachter.
Naar mijn mening is die regel voor de dressuur/vaardigheid niet nodig voor de veiligheid, voor de samengestelde wedstrijden zou dat misschien wel van toepassing kunnen zijn, daar laat ik mij niet over uit omdat ik hier geen ervaring mee heb.
Aangezien je een aparte startkaart voor dressuur/vaardigheid en samengesteld hebt lijkt het me mogelijk om voor beide disciplines andere regels in te voeren.

tallechie

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:05

Het heeft niet alleen met de veiligheid te maken, maar ook met de doorlooptijd van de vaardigheid. Ze hopen zo de spoor breedtes allemaal gelijk te krijgen. Dit scheelt voor de vrijwilligers en de tijd

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:23

Er gaat rond dat er ook een minimummaat komt voor paardjes, en dan vallen onze shetten sowieso buiten de sport ;( . Hebben we ook dat probleem met de wagen niet ;) .

2013 is nog 2,5 jaar weg. Voorlopig even niet druk maken.....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:25

Die maat is volgens mij voor het SGWM, bij DV niet, want dan vallen er wel heel veel af! Die spoorbreedte zal er wel komen, maar misschien moeten diegene die daar moeite mee hebben eens een brie schrijven naar de KNHS??

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:58

tallechie schreef:
Het heeft niet alleen met de veiligheid te maken, maar ook met de doorlooptijd van de vaardigheid. Ze hopen zo de spoor breedtes allemaal gelijk te krijgen. Dit scheelt voor de vrijwilligers en de tijd

Dit is een MINIMALE maat, oftewel de breedtes blijven variabel, dus er blijft genoeg werk voor de vrijwilligers, waarom moeten de kleintjes daar dan weer onder lijden?
We krijgen regelmatig met onze andere wagen die wel 125 cm breed is te horen dat deze te groot/zwaar lijkt voor ons TWEESPAN pony's, waar blijf ik dan met mijn enkelspannetje (moet ik dan maar ophouden omdat de KNHS dat toevallig wil)?
Dit krijgen we te horen van officiële KNHS juryleden, dus niet van leken.
We zijn hierin niet de enigen, iemand anders met een tweespan van 1.05! stokmaat en een kar van 115 cm breed kreeg meermalen hetzelfde te horen.
In de samengestelde worden we al geboycot door onze eigen bond, pikken we dit dan ook maar zo voor de dressuur/vaardigheid??

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 22:05

liberty schreef:
Die maat is volgens mij voor het SGWM, bij DV niet, want dan vallen er wel heel veel af! Die spoorbreedte zal er wel komen, maar misschien moeten diegene die daar moeite mee hebben eens een brie schrijven naar de KNHS??

We hebben al regelmatig telefonisch contact met de KNHS, maar hoe meer mensen een klacht indienen, hoe meer kans dat we met onze kleintjes mogen blijven rijden.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:08

Maar volgens mij zijn de meeste enkelspan paard karren 125. Tenminste mijn wagen is dit en heb een clever. Ik ben het er ook niet mee eens, heb mijn wagen ook al moeten aanpassen. Dit is een reden die ik van een jury heb gehoord

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:09

Zie pagina 7, artikel 411 onder punt 2e. Daar staat het.
SGWM rij ik al niet omdat ik dat te gek vind voor mijn kleintjes. Dressuur en vaardigheid vind ik mooi zat.

Ik moet straks aan een nieuwe wagen, is vervelend maar niet dramatisch.

Maar moet ook aan een andere schuur (en die kan je hier niet zomaar neer zetten, moet je een vergunning voor aanvragen).
Ik zal de weg naar mijn trainingsveld aan moeten passen (brug er heen is 120, mijn wagen 115).
Ik zal ander voervoer moeten regelen (optie 1 trailer met koetsframe maar dat mag mijn auto niet trekken, optie 2 grotere auto waar een andere wagen in past, optie 3 met een 2e auto met aanhanger op wedstrijd gaan).

Kortom, dan heb je na jaren het eindelijk fijn voor elkaar nadat je veel geinvesteerd heb zodat je fijn op wedstrijd kan en kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:16

hallo stormpy,

goed bezig!
voor keuze vrijheid zou er eigelijk een tweede bond moeten zijn zodat we nog enige invloed kunnen uit oefenen op besluitvorming.
Deze bond heeft ssssss..... aan de mening en behoefte van rijders die niet hun brood hoeven te verdienen met de paardensport.

wie het kleine niet eert is een groot peerd niet weert!!!!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:17

Ik baal dus behoorlijk van dit besluit en zal ook zeker een brief schrijven naar het KNHS... Ben van plan om voor 2011 een startkaart voor mn mini aan te vragen, hopelijk kan ik een gooi doen naar het sportpredikaat. Maar zo wordt het wel flink aanpoten....
Dat ze een evt. minimale spoorbreedte willen hebben voor de vaardigheid kan ik nog ergens begrijpen. Maar voor de dressuur? Nee hoor, dat snap ik niet :n

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:17

De startkaart voor samengesteld én voor dressuur en vaardigheid is één en dezelfde, dus dat kan geen reden zijn voor het maken van verschillende reglementen.

Naast het oordeel over de veiligheid (ik oordeel niet over de mooiheid van een aanspanning met een 'kleintje' ervoor) denk ik dat je ook aan het volgende zou kunnen denken: de kleinere aanspanningen hebben procentueel veel meer ruimte over in de poorten, daardoor is de concurrentie verschillend.

Dat er een hogere minimale maat komt voor het samengestelde mennen vind ik heel goed. Voor dressuur en vaardigheid zou er een lagere minimale maat kunnen komen.

Dat die minimale maten er komen/zijn is voor veel mensen zuur, maar het is een feit dat er een klein aantal mensen zijn die hun 'kleintjes' wel overvragen en zoals altijd 'verpesten' die het voor de rest. Want ook shetlanders kunnen veel, maar er is een grens. Jammer genoeg zie ik die niet altijd.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 08:24

Chestnut89 schreef:
KNIP

Dat die minimale maten er komen/zijn is voor veel mensen zuur, maar het is een feit dat er een klein aantal mensen zijn die hun 'kleintjes' wel overvragen en zoals altijd 'verpesten' die het voor de rest. Want ook shetlanders kunnen veel, maar er is een grens. Jammer genoeg zie ik die niet altijd.

En dát gebeurd ook bij de andere maten. Overal zul je enkele mensen zien die hun dieren overvragen, bv door met een dier dat te weinig conditie heeft te starten. Dat verander je niet door een minimum maat in te voeren. Je zou ook kunnen denken aan gewicht/maat eisen (geschiktheid combinatie). Dan sluit je niemand uit.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:29

Die minimale pony maten zou ik ook vreemd vinden (waar kan ik dat op de knhs site vinden? Ik vind het alleen terug voor internationale wedstrijden, dus dat geld niet voor nationale?) , zeker als het om die reden zou zijn. Je hebt altijd eigenaren die net even te veel van hun dieren vragen, en dat is niet alleen bij de kleintjes. En nu we er wagens van min 125 achter moeten hangen, vaak in combinatie met meer kilo's, is de kans van overvragen alleen maar groter. Jammer hoor, ik wilde ook volgend jaar gaan starten, maar ik krijg hoe langer hoe meer twijfels erover. Het lijkt haast wel alsof ze de shetlanders er sowieso uit willen werken... :(

Bovendien lees ik net op de site dat zelfs 125 niet meer geld maar dat spoorbreedte 125-127 cm word 127 cm. Begrijp ik dan goed dat we zelfs 127 cm achter onze kleintjes moeten hangen? ;(
Laatst bijgewerkt door eefielover op 15-08-10 10:06, in het totaal 3 keer bewerkt

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:41

Dan zal ik ook wel een brief schrijven naar de KNHS.

@kanniet, idd, dat is niet alleen bij kleine pony's, maar ook bij grote.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:16

Voordat iedereen een brief gaat schrijven, is het terug te zoeken of dit dan daadwerkelijk voor de nationale wedstrijden geld of zoals Eefielover aangeeft evt. voor de internationale wedstrijden..... Mn ambities zijn groot, maar internationaal... Nee dat zie ik mn mini echt nog niet doen :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:18

@ eefielover: dat is niet zo, 125 word afgerond naar 127 zodat er minder geschoven hoeft te worden met pionnen. Nu hoeven ze maar 1x per klasse te schuiven met 125-127 wagens ipv 3x.

Het duurt nog 2,5 jaar, dus nog niet meteen paniek, maar blij ben ik er niet mee. Ben niet erg handig met brieven, ik weet niet of iemand al wat gestuurd heeft. Dan kunnen andere misschien naar dat voorbeeld ook wat sturen.

Kijk in het regelement, staat keurig in dat het voor gewone dressuur en vaardigheids wedstrijden geld. Niet alleen voor internationaal, niet alleen voor samengesteld. Maar ook voor de kleine wedstrijden bij iedereen om de hoek.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:20

eefielover schreef:
Bovendien lees ik net op de site dat zelfs 125 niet meer geld maar dat spoorbreedte 125-127 cm word 127 cm. Begrijp ik dan goed dat we zelfs 127 cm achter onze kleintjes moeten hangen? ;(

Dat van die 125-127 cm wordt 127 cm betekent dat op de wedstrijden bij wagens van 125 t/m 127 breed de doorgangen in de vaardigheid op 127 spoorbreedte wordt aangehouden, meer niet.

Dat van die minimale maat voor de pony's geldt niet voor D/V wedstrijden in Nederland.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:27

ok dus minimaal blijft 125 cm.. pff dacht al. Sorry ik ben ook maar een leek, maar me aan het oriënteren voor een eventuele start volgend jaar.

Ik kan het dus niet zo snel terug vinden over die pony maten(tenminste niet op de site, dus heb zojuist het boekje besteld, haha ;) ) Maar enkelspan en tandem gaat dus in de toekomst naar min 1.20 m en twee en vierspan naar min 1.08 stokmaat? Wanneer gaat dat in en geld dat dus ok voor alle wedstrijden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:29

Die minimum stokmaten komen (voorlopig) alleen voor samgengestelde wedstrijden.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:07

Ok dank je wel, voorlopig dus nog geen bedreiging voor de dressuur en vaardigheid. Zijn er ook plannen voor de mendurance?

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:01

kanniet schreef:
Chestnut89 schreef:
KNIP

En dát gebeurd ook bij de andere maten. Overal zul je enkele mensen zien die hun dieren overvragen, bv door met een dier dat te weinig conditie heeft te starten. Dat verander je niet door een minimum maat in te voeren. Je zou ook kunnen denken aan gewicht/maat eisen (geschiktheid combinatie). Dan sluit je niemand uit.

Kleine pony's worden veel sneller overvraagd doordat zij eerder een procentueel zwaarder gewicht achter zich hebben hangen. Een degelijke wagen weegt al snel 175 tot 200 kg, deze gewichten worden ook gebruikt bij de grotere pony's.

Je zou zoals je zegt kunnen kijken naar de geschiktheid van een aanspanning, maar wie beoordeeld dat? Ja, de juryleden. Alleen hoe meer er over wordt gelaten aan de beoordeling van juryleden, hoe meer discussies er ontstaan tussen jury en deelnemer. Jury's moeten plezier kunnen blijven houden in hun (voor het grote deel, vrijwillige) werk. De KNHS kan dit bewerkstelligen door duidelijke regels te maken waar geen discussie over kan ontstaan. Afgelopen weekend ook weer gezien wat voor situaties er kunnen ontstaan wanneer er iets 'aan de beoordeling van de jury wordt overgelaten'.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:52

No offence to you Chestnut89, maar het KNHS zou met deze regel jou standpunt juist stimuleren door een min. spoorbreedte aan te geven. Mijn minipaard van 86 achter een wagen met een spoorbreedte van 1.25 (of 1.27): no way.... Dat vind ik een kleintje overvragen...
(al hoe wel: de mijne zou het zo voor me trekken.... zolang ik het maar zeg om te doen doet ze alles....)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:40

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste marathon gehad met enkelspan shetlander. De shetlander vond het fantastisch, ik had een sulky erachter, dus dit was niet zwaar. Met de controle was alles in orde, ze zweette amper.
Maar als ik het zo lees mag ik binnenkort niet meer met haar starten? Vanaf wanneer is dat dan?

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:43

Mocht je met een sulky marathon starten?
Ik rijd ook met een tweewieler en mag zelfs bij indoormarathon niet deelnemen omdat er 4 wielen onder moeten zitten.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:49

stormpy schreef:
Mocht je met een sulky marathon starten?
Ik rijd ook met een tweewieler en mag zelfs bij indoormarathon niet deelnemen omdat er 4 wielen onder moeten zitten.

Ja, niemand heeft er iets over gezegd :P Maar de marathon die ik reed was ook heel klein.
Iedereen zei dat het er leuk uitzag, maar niks over dat het neit mocht :P Maar ik ga sowieso niet "echte" marathon wedstrijden rijden, daarvoor is mijn shetlander niet echt snel genoeg.