bij bitloos rijden vetragen in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

savanna_Iron

bij bitloos rijden vetragen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:34

Graag had ik geweten hoe je kan vertragen en/of stoppen in de galop bij bitloos rijden.
Ik rij sinds kort met mijn dravertje bitloos
Stap en draf gaat heel goed. toen ik wilde galopperen op wandeling zette mijn kapoen zijn hoogste versnelling op :-) een rengalop op een lang recht stuk . Ik wilde hem vertragen maar dat deed hij pas bijna op het einde van die weg.
Met bit versnelt hij niet en galoppeert hij rustig. IK zou dit willen vermijden aangezien daar ook soms wandelaars zijn.
Op welke manier kan ik dat doen?

Cassidy

Re: bij bitloos rijden vetragen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:41

Voorlopig niet op wandeling gaan met een bitloos hoofdstel ( Voor de Nederlandse bokkers: op wandeling = buitenrit) terug naar de bak en de one rein top monteren, en pas daarna weer op wandeling gaan. Dergelijke dingen mogen niet gebeuren, als hij niet stopt en wel een kruispunt overrent waar auto's rijden, kunnen de gevolgen dramatisch zijn! Voor jou en je paard!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:49

Ben het met Cassidy eens, zoek eens wat over de one rein stop op google, dit is in princiepe een veilige en simpele methode, wel moet je geduld hebben bij het oefenen hier van :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:51

hoe regel jij in de bak met bit een vertraging? Met een ophouding op de teugels? Of met je zit. Dat laatste moet erop zitten. En de one rein stop maar dat is al gezegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:54

savanna_Iron schreef:
Graag had ik geweten hoe je kan vertragen en/of stoppen in de galop bij bitloos rijden.
Ik rij sinds kort met mijn dravertje bitloos
Stap en draf gaat heel goed. toen ik wilde galopperen op wandeling zette mijn kapoen zijn hoogste versnelling op :-) een rengalop op een lang recht stuk . Ik wilde hem vertragen maar dat deed hij pas bijna op het einde van die weg.
Met bit versnelt hij niet en galoppeert hij rustig. IK zou dit willen vermijden aangezien daar ook soms wandelaars zijn.
Op welke manier kan ik dat doen
?

Met bit buitenrijden, want hij steekt met bitloos kennelijk zijn middelvinger op naar je.
Met bitloos werkt het in principe niet anders dan met bit, maar kennelijk neemt hij je bitloze optoming niet serieus genoeg. Dus je zult of met bit, of met een bitloze optoming die hij wel serieus neemt moeten rijden, bijvoorbeeld een hackamore. Achterliggend probleem is dat hij jou ook niet helemaal serieus neemt, dat is ook iets om aan te werken, maar primair moet je je buitenritten veilig houden. Wat je nog zou kunnen doen is met een dubbele optoming gaan rijden, dus wel hoofdstel met bit, maar ook je bitloze optoming. Dan rij je zoveel mogelijk op de bitloze en hebt het bit erbij om hem te corrigeren wanneer dat nodig is.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:30

Waratje schreef:
Wat je nog zou kunnen doen is met een dubbele optoming gaan rijden, dus wel hoofdstel met bit, maar ook je bitloze optoming. Dan rij je zoveel mogelijk op de bitloze en hebt het bit erbij om hem te corrigeren wanneer dat nodig is.

Helemaal mee eens want je kan op buitenrit geen risico's nemen.
Met welke bitloze optiming rij je nu? En is hij in de bak wel bitloos te vertragen/terug te nemen in galop?
Bij een bitloos hoofdstel heeft het trouwens geen zin om constante druk te geven bij het terug nemen, je moet terug nemen en weer loslaten en dat steeds afwisselen totdat hij op het gewenste tempo loopt. Uiteraard met een combinatie van terug nemen op zit.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:17

En een combi van bit en bitloos?
Vond dit een mooi filmpje, instructie van Karen Rohlf over overgangen rijden en hoe te zorgen dat je paard ontspannen het bit aanneemt http://www.youtube.com/watch?v=1Ap786SwvT8

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:52

als je helemaal in contact staat doet ze het voor je aan de losse teugel!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:20

Hoe rijdt je haar terug met bit?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:19

Ik ben bang dat ik Dakota ook niet kan stoppen buiten met het galoperen met bitloos hoofdstel. Ik ga me ook eens goed verdiepen in de One-rein stop.