hestejente schreef:Als je almaar én zou klikken én een snoepje zou geven heeft de clicker 0,0 toegevoegde waarde. Oftewel: zowel de klik als het snoepje zijn beloning.
nee, de clicker is de brug naar de beloning. Je kunt met een clicker veel beter timen op het gewenste gedrag.
Een voorbeeld van mezelf: ik probeer mijn pony de jambette aan te leren. Dit doe ik door een zweepje voor haar been te houden en ze weet dat dat zweepje met de voet aangeraakt moet worden. Precies op het moment dat haar voet het zweepje raakt klik ik. En dan volgt de beloning.
Zo kan ik de drie schraap-acties die daaraan vooraf gingen negeren en weet mijn pony dat de beloning kwam voor het aanraken van de zweep en niet voor het schrapen over de grond.
Je paard associeert het klikgeluid met de beloning (snoep, aai, whatever). De klik is geen beloning op zichzelf. Wat heeft een paard nou voor lol in het horen van een geluid? Juist - dat hij weet dat daarna die beloning komt.
De toegevoegde waarde is dus het precieze moment van klikken. En ja je kunt dan aan de andere kant van de bak staan, je paard leren "blijven", op afstand klikken, rustig naar hem toelopen en dan het snoepje pas geven.
Citaat:
En net zoals wanneer je zonder clicker werkt je paard kunt aaien als beloning, of braaf kunt zeggen, kun je ook bijvoorbeeld hem alleen aaien, of allebei doen. Als het paard maar snapt dát hij beloond wordt. Hoe precies maakt voor de meeste paarden niet uit maar voor het mijne toevallig wel, aangezien hij het vetpercentage van een pinguin heeft. En ik dus niet te veel snoep voer.
Dus nee, de clicker is geen vervanger van het snoepje. Maar net zoals je bij de eerste tekening van een driejarige peuter heeeeeel enthousiast bent over die mooooooooooie tekening, en bij tekening 3574 misschien nog iets zegt van dat heb je mooi gemaakt moet je ook bij clickertraining niet steeds snoepjes blijven voeren.
En zo kun je het inderdaad gaan afbouwen. Maar niet door evenveel te clickeren en minder voer te geven - dan raakt je paard in de war, de afspraak was namelijk: "klik = beloning". Wel kun je minder gaan clickeren, en daarmee de hoeveelheid beloning afbouwen.