Het gaat hier om het longeren, in stap gaat alles prima, ook zonder hulpmiddelen loopt hij met z'n hoofd lekker laag, in het begin bijna niet maar als we eenmaal een tijdje bezig zijn gaat hij lekker ontspannen en over de rug lopen.
Maar zodra we overschakelen naar draf of galop dan gaat z'n hoofd recht de lucht in en komt hij niet meer omlaag

Nu heb ik al vanalles geprobeerd kwa hulpteugels met longeren (behalve de pessoateugel), omdat hij ook moeilijk wil buigen met z'n hals, hier oefenen we vaak op met lange lijnen en mennen en dat gaat wel steeds beter, ook wordt hij steeds actiever wat in het begin ook erg slecht was, maar het ontspannen wil maar niet lukken.
Nu ben ik wel benieuwd wat jullie kunnen aanraden kwa hulpteugels of oefeningen zodat hij gewoon eens lekker met z'n neus over de grond loopt. Hij kán het dus wel! Want hij doet het ook in stap en af en toe eens in draf.
Ik zou ook nog wel wat tips willen voor het buigen van z'n hals, dat gaat nog steeds moeilijk, al zijn we wel aan het oefenen met steeds rekken en veel wendingen enz.
(ik moet er wel bij vertellen dat Boris een hele zwaargebouwde, stevige pony is met een hele grove korte nek, waardoor hij ook al vrij slecht kan buigen)