Deze winter is het de bedoeling dat de paarden over een grind/kiezelpad vanuit de stallen de bak in kunnen lopen. Ik maak me alleen een beetje zorgen over her pad, over de gehele lengte van het pad z'n 150 meter liggen steentjes, grote en kleine steentjes die flink scherp zijn. Ik heb 2 paarden met gezonde hoeven. De mogelijkheid is er helaas niet om de steentjes weg te halen. Is het verantwoordelijk om paarden over z'n pad te laten lopen?
Graag hoor ik jullie mening. We gaan er alles aan doen om op een andere manier de paarden naar de bak te kunnen laten lopen, maar weet niet of dit gaat lukken.
Het is juist hartstikke goed voor de hoeven om op verschillende ondergronden te lopen, dus ook op kiezel! Wij maken buitenritten op vuursteen, dat is ook geen probleem. Ja de paarden zullen er in het begin aan moeten wennen, maar de hoeven worden er steeds sterker van!
Je moet inderdaad dan wel regelmatig de hoeven controleren op steentje in de witte lijn.
Wij hebben expres puin in de paddocks gestort, om de ergste blub in de winter te voorkomen en om sterkere hoeven te krijgen.
Hoe meer verchillende ondergronden, des te beter voor de hoeven dus.
De paarden staan bij ons 24/7 buiten en kunnen zelf de stallen in lopen, ze kunnen dus ook 24/7 gebruik maken van dat pad om bv naar de bak te komen. Ik doe iedere dag de hoeven uitkrabben, en maar hopen dat ze er zonder moeite overheen lopen, Ik weet wel dat het juist goed is om je paard op diverse ondergronden te laten lopen, maar was zo bang dat dit misschien een beetje TE is.
Dat is inderdaad voor zover ik weet, gewoon heel goed voor de hoeven, het is natuurlijk puur natuur, Bij ons op de stal moeten ze ook over grind heen lopen, voordat ze bij de bak zijn, en het gaat prima. Maar inderdaad nog wel controleren, of ze niet kreupel lopen doordat er een steentje pijnlijk in de hoef zit.
rosa_emmelie
Geplaatst: 11-08-10 09:55
ik heb er geen ervaring mee maar het is wel goed voor de hoeven!
x
Anoniem
Geplaatst: 11-08-10 09:58
Je zult regelmatig de hoeven moeten checken, kleine steentjes kunnen in de witte lijn gaan zitten...Als ze erg puntig en scherp zijn, kunnen ze ook een zoolzweer oplopen.
Ik zou het niet ideaal vinden. Gewoon grind is rond en meestal groot genoeg van steen.
Anoniem
Geplaatst: 11-08-10 09:59
angela123 schreef:
wil er nog even bij zeggen. Het zijn echt flink scherpe stenen, en geen mooie ronde stenen.
Ok, nou dan zou ik het niet doen.
Gewoon grind, wat ik heb liggen, kan wel, daar moeten ze even aan wennen en dat lopen ze helaas de grond in, dus lang blijft het niet liggen.
Maar scherp, nee.....is niet goed voor de voeten.
Kan er geen zand over heen??
Zolbabe
Geplaatst: 11-08-10 15:07
goed de witte lijn in de gaten houden op vastzittende steentjes!
ik ben vorige week bij iemand geweest die ook grind had liggen, de paarden liepen er uitzichzelf heel vaak doorheen terwijl ze ook een ander pad kunnen kiezen.
Nee dit is niet goed voor de hoeven,je zal ook zien dat ze er niet makkelijk overheen lopen.Ze lopen er overheen op een manier dat het pijn doet.Bij mijn weiland ligt ook zo'n pad,ik kan het niet ontwijken als we naar buiten willen met de pony's.Mijn paard was een keer heel erg kreupel,wat bleek?zat een heel klein scherp steentje muurvast in de hoefrand.Met veel moeite heb ik het eruit gekregen.Eigenlijk zou je dikke sokken over de hoeven moeten doen en uit doen als ze over het pad zijn.Klinkt heel raar maar is wel goed voor de hoeven.Gewone kiezel is niet erg.
mijn merrie (fjord) kan er absoluut nog niet overheen lopen ze staat nu straks een jaar zonder ijzers maar steentjes zijn een gevoelig punt
Poiuytrewq
Geplaatst: 23-08-10 23:00
Wij hebben ook een lange oprit (gok 200m) waar je overheen moet wil je van het terrein af, van kiezels/puin. Er zitten best scherpe steentjes bij maar op zich valt het mee en groeit er in de zomer wat gras door. Poon loopt er alleen gevoelig over als de hoefsmid net geweest is.
Is het niet mogelijk zand er overheen te gooien? Hele scherpe steentjes zou ik eerlijk gezegd ook niet aandurven maar misschien wel in combinatie met zand oid.