hoe paard leren halt aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe paard leren halt aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:21

Hoe kan ik me paard het beste leren om stil te staan aan de longe? zonder dat ik naar hem toe moet lopen of dat hij naar mij toe loopt?

VD_NH

Re: hoe paard leren halt aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:34

uhm.. je zweep of stik.. ter hoogte van de schouder houden:P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:13

Dat lijkt me niet zo een goed idee. Dat word over het algemeen gebruikt om het paard meer naar buiten te sturen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:15

Eerst gewoon aan de hand oefenen met een stemcommando (dus met hem wandelen en dan "hooo halt"), als hij dat goed doet kan je hem het ook aan de longe leren door middel van je stemcommando. En dan elke keer als hij het goed doet uitgebreid belonen met je stem.

r_onaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:16

goed de commando's leren aan de hand en dat dan ook proberen aan de longe, en zodra je paard naar je toe komt je paard terug zetten op de plek waar je wilt dat die staan en dan weer naar je eigen plek gaan en dat blijven herhalen tot dat het goed gaat...
commando's zijn met dit soort oefeningen heel belangrijk

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:47

dubbele longe gebruiken, momenteel ben ik hier mee bezig met en merrie en het gaat al heel goed alleen heeft ze niet altijd even veel zin.

belangrijk is stemcommando dat anders is dan langzamer (veel mensen zeggen ho als hun paarde opgefokt zijn en rustiger willen laten lopen en als ze halt moeten houden en dat zijn 2 verschillende dingen). Je zweep richting de grond laten wijzen dat de druk van achter eraf is. Je eigen lichaamshouding voor het paard plaatsen en zelf stilstaan. Via de dubbele longe kan je druk uitoefenen op beide kanten en is het makkelijker om het te snappen aangezien het vergelijkbaar is met je teugels als je aan het rijden bent.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:57

eerst zorgen dat die aan de hand het commando halt of ho of wat je ook willt gebruiken goed kent. Hier heel consequent in zijn .. ho is ho .. dan moet die ook echt stilstaan..
dan aan de longe hetzelfde commando gebruiken. ik ga meestal fanatiek met de longeerlijn wiebelen als ze naar je toe willen komen , dan blijven ze wel op hun plek. Komen ze toch van hun plek , terug zetten en commando herhalen.
die van mij staat als een huis als ik ho zeg :)
ook onder het zadel :)

Je moet inderdaad wel een commando gebruiken dat je niet ergens anders voor gebruikt .

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:12

Ik heb de bak sowieso afgezet met longeercirkel.
Als ik mijn paard halt wil laten houden loop ik ipv schuin achter hem iets meer met hem mee ter hoogte van schouder, zweep wel gewoon richting zijn billen.
Door veel "ho" "halt" op een rustige manier te zeggen vertraagd hij vanzelf en gaat dan stilstaan waarna ik "braaf" "goedzo" zeg en zelf aangeef wanneer hij weer mag stappen door weer schuin achter hem te staan en commando "stappen" aan te geven.

Ging eigenlijk vanzelf, want hij is nog vrij groen maar leert snel :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:46

Longeer je gewoon met een lijn, dus niet met een dubbele?
Dan zou ik in zijn leidende cirkel stappen.
Als hij dan omdraaid gewoon weer terug in zijn leidende cirkel stappen en misschien je hand omhoog houden.
Als hij stilstaat weer terug naar het midden lopen, en geen druk geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:51

Maak hem eerst aan de hand of onder het zadel bekend met het Ho-stemcommando. Als dat lukt kun je het oefenen aan de longe. Het heeft alles te maken met consequent zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:53

Mijn merrie staat overigens stil als ik een stopteken maak met mijn hand, maar alleen als ze zin heeft, anders waggelt ze door. :P Maar daar ben ik dan zelf ook niet consequent genoeg in, want dat is voor mij niet noodzakelijk. Dat stopteken bedoel ik dan he. :)