Als ik mijn merrie longeer zonder hulpteugel of alleen met een elastiek is er niks aan de hand. maar wil ik andere hulpmiddelen gebruiken komt ze kaarsrecht overeind. zo recht dat ik gewoon bang ben dat ze achterover klapt. heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen?
bedankt
MonteKarlo
Geplaatst: 05-08-10 20:57
Als je haar heel erg voorwaarts houdt, zodat ze verder geen kans heeft om iets te proberen ? Of doet ze het zodra je haar laat stappen, dus van je weg stuurt ?
nee als ik met een touwtje haar vast zet zegmaar.. bijzet. en ik loop de bak in is er niks aan de hand.. merk ze dat ze in een cirkel moet lopen stopt ze direct en komt ze alleen maar omhoog. ze haalt niet eens de hoefslag zegmaar..
bijzet zitten vast en bij een ronde beweging komt het hard door in de ond, een elastiek veert nog een beetje mee.. ik ben ook met een jonge pony bezig, en mijn ervaring met bijzets is dat het vooral alleen maar hard in de mond is.. elastiek ben ik ook niet voor hoor trouwens...
Longeer je wel eerst in het begin zonder bijzet? Gewoon goed lang warm laten lopen (deed ik altijd) en daarna pas een bijzetje eraan zetten. Ik heb nooit een elastiek gebruikt.
Ik denk dat je het gewoon moet oefenen met d'r, zodat ze er aan kan wennen. Ga eens gewoon een rondje naast d'r lopen. En als ze zo gek blijft doen, kan je vragen of iemand anders er naast wil lopen als jij longeert. Dus zodat ze in stap kan wennen, en zo opbouwen!
Toen, we een ruin aan het leren waren deed hij dat ook, hij viel een paar keer. We lieten steeds de teugels en longeerlijnen slap, zodat hij naar evenwicht kon zoeken, maar als hij dat kwijt was probeerden we hem opzij te doen vallen, en niet achterover. Na 3 'lessen' zo proberen was hij het gewoon en hij heeft het nooit meer gedaan. Nee wij zijn geen beulen, maar wat moeten we anders als hij dreigt achterover te vallen...
Ja maar, een dubbele longe is echt niet iets wat je zomaar even gebruikt. Dat vereist toch nogal wat handigheid. En al helemaal als je een paard hebt wat niet goed meewerkt. Vaak ben je de eerste tig keer al aan het frummelen met die lijnen en een paard wat opeens veel bestuurbaarder wordt, laat staan als dat paard ook nog eens protesteert. Denk dat je dat beter kan oefenen op een paard wat er al mee bekend is.
gillian
Geplaatst: 22-08-10 23:07
Dat klopt, maar een paard wat omhoog gaat wat vastgezet wordt met een hulpteugel is ook heel gevaarlijk. Paard kan de nek breken en mens kan eronder komen. Dan kun je beter een gevoel leren krijgen met een dubbele longe, in dit geval zou ik de buitenlijn over de rug laten lopen. Is misschien een gehannes in het begin, maar ook longeren met een dubbele longe valt te leren. Paard wat het al kent is idd makkelijker om mee te oefenen. Voor je eigen paard kun je evt. hulp zoeken. Ik neem aan dat ze zelf les krijgt, kan ze ipv rijden eens les krijgen met longeren.
Ik denk dat TS eerst is met de basis moet beginnen, aangezien het paard niet eens 1 rondje wil lopen. Eerst de basis erin zodat het paard begrijpt wat de bedoeling is. Dan pas zou ik met dubbele longe's e.d. gaan oefenen. ALs je dat nu doet lijkt het me teveel stres opleveren voor het dier.
gillian
Geplaatst: 23-08-10 15:22
Maar wat is de "basis"? Iedereen heeft het altijd maar over de basis, maar wat houdt dat dan in volgens jullie?
Je kun je paard aan de dubbele longe ook prima de beginselen van het longeren leren. Is juist makkelijker (als je wat hebt geoefend op een paard wat het al kent) omdat je met 2 lijnen werkt, je kunt hiermee prima begrenzen wat met een enkele longe niet gaat.