[AR] Elk ras op 1 wedstrijdt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maurent

Elk ras op 1 wedstrijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:38

Hee,
Ik had een vraagje zou ze bijv. als jij een welsh a hebt en je doet mee aan marathon ook tegen en NF en een shet kunnen strijden.? ;)
Laatst bijgewerkt door Maurent op 04-08-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:44

Ja, je strijdt met alle pony maten tegen elkaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:45

Vind je titel ietwat onduidelijk ;)
Dat is afhankelijk van de stokmaat, welke stokmaat dat precies is weet ik zo even niet.

Maar de pony's komen bij elkaar, en de paarden komen bij elkaar; Welsh en Shet zijn beiden pony's dus die komen in dezelfde (pony)klasse.
Er is dus alleen een onderscheid tussen pony's (groot en klein) en paarden.
Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt in klasse 1,2,3 of 4 en in enkelspan/2span/e.d.

Maurent

Re: Elk type paard op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:51

Oke bedankt en dan nog 1 vraagje.
Kan je op dezelfde wedstrijd in een enkelspan starten en daarna in een dubbelspan, dus zeg maar dat 1 paard 2x loopt maar dan niet in dezelfde klasse?
en er zijn toch verschillende klasses op 1 wedstrijd dus je kan bijv. in een 2-span rijden en 1 uur daarna komt klasse 3 enkelspan toch?

JoyCiej007

Re: Elk ras op 1 wedstrijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:55

Nu is je titel imo nóg onduidelijk ;) maargoed.
op onderstaande vraag weet ik zo het antwoord niet, maar lijkt me niet dat je dat zal willen, toch? 1x meelopen lijkt mij meer dan voldoende...
denk dat je het beste even de regelementen kan nalezen.
die vind je hier:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=158& ... =11&men=02

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:57

Of het met SGMW zo is kan ik niet zo snel vinden, kan me goed voorstellen dat dat te gek word voor je paard.

Met dressuur en vaardigheids wedstrijden kan een paard wel enkel en dubbelspan lopen op de zelfde wedstrijd (met een max van 4 starts waarvan max 2x vaardigheid).

Ze voegen wel vaak sommige klasses samen voor de prijsuitrijking. In het Z en ZZ reed ik vaak (met mijn shet, als enige pony) tegen de paarden (fries, gelderse, dressuur gefokte KWPNers)

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:47

Dankjullie wel,
Ik had nog 1 vraag xd
zouden jullie voor een shetlander welsh of NF gaan enkelspan?..

shet of welsh misschien 2 span

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:55

Ligt natuurlijk helemaal aan je wensen, mogelijkheden, wat je al hebt staan of niet enzovoort.
Ik vind zelf Welsh A'tjes helemaal geweldig en AMHA/NMPRS pony's. Mooi maatje, sober, altijd enthousiast en ook nog leuk voor bij de kinderen.
Maar als ik geen kind had of helemaal mijn eigen keus had (incl budget/ financien) was het misschien wel een ander ras....alhoewel misschien ook wel niet :+ ;)

Daarbij heeft elk ras / elke pony weer zo zijn eigen charme. Roos die ZZ loopt tussen de paarden, dat is toch kicken.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:02

De welsh vind ik zelf eleganter en mooier voor wedstrijden,
alleen de shet daar kan ik ook nog op rijden, en die zijn wat eigenwijzer en de kosten voor shetlanders zijn bij ons in de streek 75,- goedkoper kwa stalling/hoefsmid dan dan zou ik die shet meer te bieden hebben zegmaar

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:04

Tja, ik ben shetland fan ;).
Mijn Roosje loopt ZZ. Haar opvolgster Whitney van net 5 loopt inmiddels ook al M.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:17

We hebben wel al voor shets gekeken alleen meestal zijn ze te klein.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:18

Hoe groot zoek je? Een stamboek pony zal je tot 105 kunnen vinden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:22

purraboy schreef:
De welsh vind ik zelf eleganter en mooier voor wedstrijden,
alleen de shet daar kan ik ook nog op rijden, en die zijn wat eigenwijzer en de kosten voor shetlanders zijn bij ons in de streek 75,- goedkoper kwa stalling/hoefsmid dan dan zou ik die shet meer te bieden hebben zegmaar

Even een melding die verder niets met mennen, maar wel met wat je nu schrijft en in een ander topic geschreven hebt te maken heeft: als je niet op een Welsh past kun je ook niet op een shet (zeker niet als je, zoals je in een ander topic schreef, al 1.55 bent en volop in de groei), want dat shets 100x sterker zijn dan andere pony's is net zo'n onzin als dat een bruin paard hoger springt dan een witte. Niet doen dus. Zet dat beestje lekker voor dat karretje, daar wordt 'ie vast veel gelukkiger van.

Edit: toevoeging.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 04-08-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:25

Ik weeg nu 46 kilo volgens mij kan je tot 60 kilo op een shet ik zou iig nooit meer dan 55 kg wegen maarja.. ik dacht dat welshjes minder breed waren en daardoor niet goed lange/zwaardere mensen konden houden

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:26

@@denis

iig zoek een een shetlander van 1.05 ik wil echt niet lager i.v.m lengte

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:29

60 kilo voor een shet is wat mij betreft mishandeling. Eigenlijk ben je nu ook al veel te groot. Spaar alsjeblieft gewoon door voor een grote pony als je per se wilt rijden.

Verder zal ik niet meer offtopic gaan, maar geloof me als ik zeg dat die shet het echt niet leuk gaat vinden als je op zijn rug klimt.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:30

Ik wil voorlopig geen grote pony want ik wil gaan mennen, en als ik dan een fries ofzo neem dan rent hij dwars door me heen dus ik denk dat ik voor een shet ga of voor een welsh

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:31

En als ik 1x in de week door het twiske zou gaan rijden verpest ik haar rug daar ehct niet mee

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:09

purraboy schreef:
Oke bedankt en dan nog 1 vraagje.
Kan je op dezelfde wedstrijd in een enkelspan starten en daarna in een dubbelspan, dus zeg maar dat 1 paard 2x loopt maar dan niet in dezelfde klasse?
en er zijn toch verschillende klasses op 1 wedstrijd dus je kan bijv. in een 2-span rijden en 1 uur daarna komt klasse 3 enkelspan toch?

Met SGMW is dit absoluut not done. Ook de menner mag niet 2 keer als menner verschijnen. Het mag wel als je eerst als menner hebt gereden, en daarna als groom bij een ander de dressuur en vaardigheid mee wil rijden. De marathon mag je geen 2 keer rijden. Niet als groom en niet als menner.

purraboy schreef:
Dankjullie wel,
Ik had nog 1 vraag xd
zouden jullie voor een shetlander welsh of NF gaan enkelspan?..
shet of welsh misschien 2 span

Als je per se SGMW wil rijden, zal ik toch verder kijken dan een Shetlander.
De KNHS is zo zachtjes aan de eisen voor de minimum schofthoogte steeds meer aan het verhogen, waardoor je straks met je supergetrainde shet van 1.05m alleen maar oefenmarathons mag rijden. Momenteel zijn er geen minimum eisen voor klasse 1, 2 & 3, maar klasse 4 moet je al een enkelspan en tandem hebben van minimaal 1.20 hoog. Twee- en vierspan is minimum schofthoogte 1.08m. Nu ben je natuurlijk nog lang niet zover als je deze vragen stelt, maar misschien heb je wel zulke plannen en zijn jij en je pony wel zo 'getalenteerd' dat je daar aan denkt.
De KNHS denkt vooral aan het feit of het vanuit de ogen van het publiek diervriendelijk is als jij met 1 shet van 1.05 of minder met dezelfde marathon meedoet als een tweespan Friezen.
Nou wil ik je daarmee je wensen van een Shet niet uit je droom helpen hoor.. Absoluut niet :)

Dus dan Welsh of New Forest: tja, wat idd je wensen zijn. Allebei hebben zo z'n charme.
De Welsh zie je erg vaak op SGMW wedstrijden, in lage en hoge klassen. Sjieke pony's met nog meer uitstraling.
Maar mocht je ook lekker ontspannen een buitenritje onder het zadel willen maken, dan zou ik persoonlijk toch voor de New Forest gaan.
Omdat je zelf al zegt dat je 60 kilo weegt en 1.55 lang bent, vind ik dat persoonlijk ook voor een Welsh wat veel. En een New Forest doet ook absoluut niet onder voor de Welsh hoor.

Juryleden zijn wat dat betreft ook heel moeilijk te peilen. De een vind New Foresters helemaal geweldig en wil niet 'bukken' voor de Welsh waardoor je die meer dan perfect moet hebben lopen. Terwijl de ander al loopt te kwijlen als die een Welsh ziet en niets van die grote Foresters moet weten.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:21

Ik weeg nu nog 46 kilo:P,
Ik denk dat ik er nog even overna ga denken maar uiendelijk zal ik denk ik dan toch voor de welsh gaan bedankt voor je tip ik neem er dan een Bpony ofzo van 1.23:)
Er mag een slotje op:)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:24

ik kan zelf ook nog makkelijk op mijn welsh A rijden. Welshjes zijn super pony's om mee te werken voor de wagen vind ik. Ja in de marathon komen ze meestal wel iets te kort met hun korte pootjes.

Mijn man had trouwens een haf en heeft nu een new forest.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:26

Dankjulliewel er mag een slotje op:)