[AR] hengst en merrie in span

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

hengst en merrie in span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:10

hallo ik wilde wel eens weten hoe jullie hier over denken.
een merrie en een hengst samen in het span?

wij rijden zelf met een hengst en een merrie in het 2 span.
dit gaat super goed en de pony's genieten er ook erg van,net als wij.
we hebben een welshXtinker merrie en ernaast loopt dan onze new forest hengst
ik zal er een foto van er bij zetten

ik ben eens benieuwd wat jullie mening hier over is en of jullie zo iets wel/niet vinden kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:11

Ik zie het wel vaker hoor. Het hang wel af van hoe de paarden zijn natuurlijk. Sommige hengsten kan je echt niet naast een merrie zetten.

chocobroodje

Re: hengst en merrie in span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:54

Ligt echt aan je hengst, sommige zijn braaf, andere zijn een gevaar op poten zodra ze een merrie ruiken ;) Zo ziet het er prima uit, is hij ook nog braaf als ze hengstig is of wacht je dan een weekje?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:55

ziet er prima uit
zo lang ie geen hengsten streken heeft kan het geen kwaad

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:02

Ligt er idd aan.

De hengst die ik van de winter op stal gehad heb durf ik zo naast mijn merries te knopen, geen probleem.

Mijn eigen hengst heeft ook met een merrie in het span gelopen, ging prima(merries waar hij bij in het land liep, maar ook merries waar hij niet bij liep). Hij kan goed de knop om zetten tussen werk en hobby ;). Op de poetsplaats kon hij nog wat stoer doen, en zodra je inspande was het goed.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:13

nou eigenlijk loopt hij samen met de merrie's in de wei,en ik denk dat zijn span vriendinnetje nu dragend zal zijn dat hopen we in ieder geval.hij word komend voor jaar gecastereerd,niet om zijn gedrag ofzo dat helemaal niet maar ik wil niet dat mijn merrie ieder jaar een veulen krijgt en ik wil hem ook niet appart zetten dus is er maar een oplossing helaas.hij vertoont ook geen hengsten manieren als we op een koetsen tocht zijn met vreemde paarden meeste mensen geloven dan niet dat het een hengst is.ik wil jullie nog een dingetje vertellen over hem wij hebben hem nog niet zo lang eigenlijk en deze mensen deden hem weg omdat het niks was zat geen papier bij en ja hun dochtertje moest wel een goede pony hebben en ja deze was ook nog een ste veel hengst ,ben blij dat ze hem verkocht hebben want ben super blij met deze kanjer.toen hij kwam kon hij niks en binnen 2 weken liep hij enkelspan,en ook binnen no time naast de merrie zonder problemen.
chocobroodje schreef:
Ligt echt aan je hengst, sommige zijn braaf, andere zijn een gevaar op poten zodra ze een merrie ruiken ;) Zo ziet het er prima uit, is hij ook nog braaf als ze hengstig is of wacht je dan een weekje?

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:50

ach, zolang het niet in Tandem is met de merrie voorop moet het kunnen :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:53

Heb liever en hengst en merrie naast elkaar dan 2 hengsten!

tandem....zie het al helemaal voor me!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:52

mag ik vragen waarom, een vriend van me heeft 2 hengsten in het span en dit gaat super hoor en daar weer vrienden van hebben ook 2 hengsten.dus ben benieuwd waarom jij het niks vind
Anke schreef:

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:58

Mijn ruin kon ik ook niet bij andere mannen in het span zetten (ook niet in het land). En na 13 jaar hengst zijn nog steeds niet. Bij een merrie was het geen probleem.

Anke heeft dekhengsten (en ik zelf heb ook alleen maar met dekhengsten die in het koppel lopen gewerkt), misschien dat er wel flink verschil is tussen hengsten die dekken en die dat niet doen.

Mijn ruin was altijd wel lief als ik hem alleen mee had ergens naar toe. Had ik hem en een van mijn merries mee liep hij constant moeilijk te doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:15

Nou zoals dennis al zegt, zijn het sowieso dekhengsten.
Zolang ze lopen is er weinig aan de hand, maar zodra je stilstaat....
Je bent altijd aangewezen op 2 super grooms, die niet bang zijn als ze gaan brullen.
Ik vind het zelf erg omvangrijk, speelt ook mee dat ze elkaar niet kunnen luchten!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:34

Anke schreef:

mijn verzorg pony's (3 hengsten) lopen ook in 2 span voor de wagen dat gaat goed, terwijl je niet bij elkaar in het land kunnen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:58

Wij hebben in het verleden meermalen tandem gereden met hackney's, merrie voorop, goedgekeurde hengst achterin. Zolang het maar een zure nijdige merrie is loopt het als een trein. :')

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:24

waarom zou het niet kunnen, als zowel de hengst als de merrie braaf zijn voor de wagen dan is er toch niets aan de hand. Waarom zouden ze niet samen kunnen lopen. Misschien moet je wat extra opletten als de merrie paardig is voor de reactie van de hengst.

Chero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:17

Hengst en merrie kan prima in 2 span, het is gewoon idd net hoe het karakter van de hengst is.

Bij de foresters hebben we meerdere hengsten die perfect het verschil wisten, en weten tussen werk en dekken, en die doen alleen tijdens t inspannen ff macho, maar eenmaal voor de kar is het net of zijn ze nooit hengst geweest ;)

Bij de friese paarden doen ze t ook wel, en vaak gaat dat ook prima.

Ik zag laatst trouwens wel een marathonaanspanning met 2 andalusiers er voor, beide dekhengst, die aanspanning vond ik wel wat link.
Vurige paarden, elkaar flink aan t meten en maar voorwaarst willen met de koppen naar elkaar toe, nee dat was me het net even niet.

Wij rijden zelf een 15 jarige ruin en een 12 jarige merrie in 2 span, van mn schoonouders en beiden rijden ook wel samen in t 2span met onze jonge Brandusruin van 5,5 en ook dat gaat super.
Ik denk dat de merrie een hengst naast haar niet zou dulden, maar de oude ruin wel.
De jonge ruin weet ik eigenlijk niet zo goed. Die zal willen gaan meten denk ik, want hij voelt zich nog steeds wel het "heertje"soms ;)

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 06:43

kan natuurlijk wel als je weet dat ze elkaar gewoon rustig accepteren maar niet alle hengsten kunnen het. }:0

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:26

2 hengsten is misschien wel net zo moeilijk die kunnen wel brullen,
maar een hengst en een merrie kunnen ook aardig vervelend zijn,
maar ontopic
vind het er goed uitzien, ze ogen braaf naar elkaar!
en leuke new forest pony :)

Edit: hij mag mijn pony ook nog wel dekken hoor :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:41

hahah,dankje wel.dan moet je snel zijn want over enkele maanden word hij gecastereerd.ik ga hem castereren niet om zijn gedrag dat helemaal niet maar ik heb hem nu ook niet geschijden en loopt hier lekker tussen mijn merrie;s in maar ik wil gewoon niet ieder jaar een veulen.en om hem te schijden zou ik niet willen hij is zo lief sinds hij bij andere paardemn loopt.heeft hij voor de tijd dat hij bij mij was nooit gemogen.ik hou mijn paarden op een natuurlijke manier dus buiten met inloop stal en nu is hij super braaf.
suikermeisje schreef:
2 hengsten is misschien wel net zo moeilijk die kunnen wel brullen,
maar een hengst en een merrie kunnen ook aardig vervelend zijn,
maar ontopic
vind het er goed uitzien, ze ogen braaf naar elkaar!
en leuke new forest pony :)

Edit: hij mag mijn pony ook nog wel dekken hoor :o

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:04

Ja maar een hengst appart houden vind ik ook zielig. En ja om nou een pony tussen je andere pony's te hebben die steeds probeert te dekken en elk jaar een veulen is ook niks
haha ik wil nog wel een veulentje van mijn pony, maar ik zag dat je Belgie woont, dus dat is wel een beetje heel erg ver :P Vind new foresters echt te gek, super pony's zijn het!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:08

nee daarom hebben we er nu voor gekozen om hem van de winter te laten castereren,hij is erg braaf en gedraagt zich erg goed tussen de dames,maar het zijn geen fok merrie's en zou dus ook niet steeds een veulen willen.dus helaas moet hij er dan aan gaan geloven,en ik ben helemaal niemand die hem zou gaan afzonderen van de rest,hij is zo veranderd nu hij hier bij de meisjes staat voor dat hij bij mij kwam mocht hij enkel s'nachts buiten als de rest binnen was en overdag was hij op stal.toen we gingen kijken en ik hem uit de box haalde kwam hij op de achter benen er uit nu is hij zo veranderd.ja ik woon in belgie jammer dat je niet in de buurt woont anders had je jou merrie er wel even bij mogen zetten.
suikermeisje schreef:
Ja maar een hengst appart houden vind ik ook zielig. En ja om nou een pony tussen je andere pony's te hebben die steeds probeert te dekken en elk jaar een veulen is ook niks
haha ik wil nog wel een veulentje van mijn pony, maar ik zag dat je Belgie woont, dus dat is wel een beetje heel erg ver :P Vind new foresters echt te gek, super pony's zijn het!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:54

Gaat prima zo!! Zou het ook wel eens willen proberen met mijn pismerrie en een puberend hengstje ;) Denk niet dat wij dit voor elkaar kunnen krijgen!!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:16

ik vind het afzonderen van de rest ook maar niets, me zus wilde ze ook natuurlijk houden maar had een andalusische hengst, die heeft ze laten castreren en heeft hem bij een welsh x shet staan, maar die wil die soms dus nog wel dekken, geloof niet dat dat ook zo goed is... Ja ach iedereen zijn eigen keuzes, maar ze wil er niemand meer oplaten rijden, en zelf ook niet, dus ze zijn ook nog eens moddervet!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 06:37

ja dat is ook niet alles,als ze modder vet zijn vooral voor de kleine pony niet,deze worden snel hoefbevangen,maar ja iedereen moet het zelf weten.ik vind jou pony wel erg stoer vooral met de blauwe sulky er achter.
suikermeisje schreef:
ik vind het afzonderen van de rest ook maar niets, me zus wilde ze ook natuurlijk houden maar had een andalusische hengst, die heeft ze laten castreren en heeft hem bij een welsh x shet staan, maar die wil die soms dus nog wel dekken, geloof niet dat dat ook zo goed is... Ja ach iedereen zijn eigen keuzes, maar ze wil er niemand meer oplaten rijden, en zelf ook niet, dus ze zijn ook nog eens moddervet!

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:03

Ik vind het wel leuk staan die 2 . =]
Eigenaar van onze stalling had 2 shets..
hengst en merrie ook in 2 span lopen.
Ging egt super :D
En was toch een dekhengst voor alle shets daar.

Annie_tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:54

heey hallo,

ik vind het er erg leuk uitzien hoor en waarom zou je het niet doen als het goed gaat maar heb je er geen last van op het moment dat de merrie hengstig is?

erg leuk gezicht veel plezier er mee