Probleem met touwhalster rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Probleem met touwhalster rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:13

Hey iedereen!

De komende 3 weken moet ik voor een fjordje zorgen (eigenares is op vakantie). Zij vond het erg leuk als ik op de NH wijze met haar ging werken in die 3 weken.
Ik doe dit al (met succes ;) ) met mijn andere verzorgpaard.

Grondwerk gaat super! Ze heeft nu nog erg veel druk nodig met wijken, maar als ze wijkt en ik loslaat begint ze gelijk te kauwen en likken etc.
Met het rijden heb ik meer moeite. Ik houd de teugels los (ik wil dat ze op haar eigen benen leert lopen) en ze reageerd erg goed op de hulpen van het touwhalster! Ze heeft echter wel goed door dat ze de hulpen ook veel makkelijker kan ontwijken... Hoekjes afsnijden etc ;) Als ik haar dan wil terug sturen gaat ze hier fel tegenin. En met zo'n sterke fjord is dat best een worsteling :P
Ook is ze tijdens het rijden erg snel afgeleid (andere paarden, vogels, noem maar op). Ze schrikt niet, maar let totaal niet meer op mijn hulpen.

Dus, mijn vragen zijn:
- Hoe maak ik haar lichter voor mijn hulpen terwijl ik op haar rijdt (op momenten dat ze niet luisterd)
- Hoe houd ik haar aandacht er beter bij :)

bfsunshine

Re: Probleem met touwhalster rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:16

Veel afwisseling, dan blijft het ook leuk voor je paard. En zal ze meer op je moeten gaan letten. Dus overgangen, figuren etc..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:00

Eerst op de grond kunnen wijken voor lichte druk. Tot dat echt goed gaat kan je dat onder het zadel niet verwachten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:47

Ben het eens met tamary. Als ze op de grond niet reageert op lichte druk kun je het onder het zadel ook niet verwachten.
Laat je niet verleiden tot trekspelletjes met een fjord. Dat verlies je altijd en verder kom je er zeker niet mee.
Streef naar zo min mogelijk contact met het touwhalster, zo'n ding kan flink scherp inwerken. Hoeken afsnijden bijvoorbeeld kun je prima oplossen met je zit en beenhulpen, dat ze wijken voor druk goed onder de knie heeft is dan wel belangrijk.

Maak het leuk en uitdagend voor haar. Geef haar uitdagingen waarbij ze zelf mag nadenken, dan houdt ze de aandacht er ook bij.
Denk bijvoorbeeld aan een 'doolhofje' van balken, slalommen om pionnen of combinaties hiervan. Maak het leuk, maak er één groot spelletje van en vraag haar spelenderwijs om steeds lichter op je hulpen te reageren.

Veel plezier en succes samen!

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:42

Ik ben het inderdaad met de rest eens dat ze eerst op de grond op lichte druk moet reageren.

Maar hou er rekening mee dat een touwhalster ook ruis kan veroorzaken in het doorgeven van de hulpen omdat het redelijk los om het hoofd zit en de teugels onderaan vast worden gemaakt.

Ik zelf vind wat dat betreft een sidepull veel fijner, ook omdat die minder snijd.

Mocht het grondwerken nu wel goed gaan en ze trekt nog steeds door je heen tijdens het rijden (dat is ook wel fjord eigen) dan kun je er eens op letten of je niet te veel spanning in je lijf hebt als je druk zet. Als je bijvoorbeeld naar rechts stuurt moet ervoor zorgen dat je niet echt naar rechts trekt en je arm op slot zet. Zorg ervoor dat je armen van elastiek zijn en je met een pulserende beweging je paard naar rechts vraagt. Makkelijker gezegd: je armen maken kleine ronde bewegingen als je op het paard zit, dan vraag je in die beweging je paard naar rechts dus in plaats van dat die beweging naar voren is haal je hem naar je toe. Inclusief een beetje been in dat zelfde ritme en je paard zou naar rechts moeten gaan.

Als je teveel trekt dan gaat een paard alleen maar tegen je in, maar als je in die beweging vraagt dan gaat een paard automatisch mee. Dat gebeurd ook bij een mens. Het is een beetje moeilijk uit te leggen via internet, normaal laat ik het de ruiters altijd zelf voelen. Dat is makkelijker :P

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:04

Rijd je ook met stick? Dan zou je haar daarmee de hoek in kunnen 'driven' als 't ware. Op welke manier doe jij je grondwerk? Parelli?