Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lacuna schreef:Niet alleen langere leidsels, ook een langere zweep. Je moet je paard op de schouder kunnen raken.
En je zit ook nog met de vraag is het lamoen dan wel breed genoeg op het stuk waar zijn billen komen? Zeker als je wil dressuren is dat wel heel belangrijk dat hij kan buigen in zn lijf.
Natuurlijk hangt het ook af van het gewicht van de wagen.
In theorie is het heus mogelijk, maar of het in de praktijk ook lekker gaat werken? Ik weet het niet.
Groetjes, Lacuna
JoyCiej007 schreef:Ik zou er niet voor kiezen; het stuurt veel minder fijn, en natuurlijk kan je daar op oefenen maar ideaal zal het nooit zijn, helemaal niet voor dressuurwerk. Bij marathonwagens bijv. staan de pony's vaak zo kort mogelijk op de wagen; dit is niet voor niets, zo kan je namelijk makkelijk heel snel en kort draaien. Dat is voor de dressuur niet persé vereist, maar als je pony echt te lang in de strengen staat en te ver van de kar weg, kan je ook niet mooi de wendingen door.
Als je persé met een wagen van iemand anders wil rijden, maar waarvan het lamoen te groot/te lang is, zou je ook kunnen overwegen om er een los lamoen bij te kopen/te laten maken, op de maat van jou pony. Je zou kunnen informeren bij diverse wagenmakers, bijv. bij HCA.
Edit: wat ik mij wel afvraag, omdat je het hebt over 'grote wagen, kleine pony'; is de betreffende menwagen dan wel geschikt voor je pony? Als er een groot paard voor past, zou ik me dat wel even afvragen; of hij zowel qua gewicht als qua hoogte wel geschikt is.