Relatie problemen met pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Relatie problemen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:28

Zo noem ik het dan maar even... ;)

Sinds een maand laat m'n pony zich steeds moeilijker pakken in de wei.
Even wat info:
Shetlander, 3 jaar oud, sinds 1 jaar in bezit, kwam uit een 'wilde' kudde, was bang voor mensen, met heel veel geduld en liefde, vertrouwen in de mens gekregen en laat zich zelfs super goed leidden door mn nichtje van 6. Ze is gevoelig, pittig, lief, eigenwijs.
Pony is braaf aan de hand. Loopt af en toe voor de kar en onder het zadel (met klein meisje) en doet dat ook braaf

Deze pony heeft altijd al een hekel aan halsters gehad, ze is namelijk ook een klein beetje kopschuw. (Als je ineens bij of aan haar hoofd zit, is ze een beetje schrikkerig en doet ze een stapje terug, verder erg mak hoor).

Normaal als ik wat met haar wil doen, ga ik altijd eerst de wei in om haar te begroeten, Dan ga ik de wei weer uit om het halster enzo te pakken, ga de wei weer in. Loop tot een paar meter naar haar toe (kijk haar niet aan), ga hurken en kijk de andere kant op, dan komt ze, aai ik haar eerst om te belonen en doe het halster om. (Monty's 'Laat het paard jou vangen, inplaats van andersom') Normaal gaat dit dus goed, maar sinds de laatste tijd niet meer. Het begon ermee dat als je het halster om wou doen dat ze weg wou lopen, ik greep haar dan bij de manen en dan bleef ze wel staan. (Ik gaf dan vaak een brul, en als ze dan bleef staan belonen). Als ze me nu ziet aankomen, loopt ze al gewoon weg. Ik loop er dan achteraan en dan stopt ze wel een keer. Ik ben ook een keer toen ze weg wou lopen, gewoon gaan hurken met mn rug naar haar toe, maar dan loopt ze gewoon door en negeert mij.

Ik weet niet goed hoe ik hier op moet reageren. Voor mij gaat de lol er zo wel af. Ik wil graag een pony die blij is om wat met mij te doen! En niet die ik met moeite moet gaan halen! Sorry voor het hele verhaal, maar ik zit er echt mee! Het lijkt namelijk steeds erger te worden. Geen idee hoe dit ineens komt. Er is naar mijn weten niks ergs gebeurt ofzo.

Ze hinnikt ook nog wel als ze me ziet, maar als ik met het halster kom aanlopen, dan lijkt ze zich ineens helemaal af te sluiten ofzo. Laatst kwam ik trouwens zonder halster in de wei, en toen liep ze ook weg. (Ik heb haar genegeerd en liet haar weglopen, en ben gewoon zitten kroelen met de andere pony die wel kwam en toen kwam ze wel weer terug).

Hoe pak ik dit aan? Gewoon voorlopig niet vangen en vertrouwen terug winnen in de wei met aanhalen? Of is dit puberaal gedrag en moet ik gewoon doorgaan met pakken en hopen dat dit vanzelf een keer over gaat?
Ik ben echt even radeloos....
Misschien bepaalde grondwerkoefeningen?

LiVetime

Re: Relatie problemen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:32

Misschien moet je de oorzaak wel bij jezelf leggen :)
Misschien zit je zelf wel niet zo lekker in je vel en kom je te (be)dreigend over op je shet, waardoor die als logisch gevolg van je weg loopt.
Ik noem zomaar iets hoor.
Wat doe je normaal gesproken met haar als je haar uit t land haalt?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:12

Hmmm, ik weet van mezelf dat ik wel heel sjaggie kan kijken, (volgens mensen), misschien dat mn houding dan inderdaad ook negatief/ bedreigend is. Al denk ik dat het probleem niet (helemaal) is (ik probeer namelijk met benaderen wel na tegaan hoe mn houding is en hoe dat overkomt)...

Zo veel mogelijk variatie: soms alleen om te poetsen en dan weer terug,andere keren bijv mennen, rijden, wandelen of hardlopen.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:04

Verder niemand die met tips kan geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:20

Ik heb geen "bepaalde grondwerkoefeningen" voor je, ik zou het hele gamma aan grondwerkoefeningen meenemen. En aangezien grondwerk een heel groot begrip is, en ik niet zeker weet wat mensen onder grondwerk verstaan (voor sommigen is longeren en meelopen aan de hand al grondwerk, maar verder dan dat gaan ze niet) zou ik van jou even willen weten wat jij onder grondwerk verstaat.

Onder grondwerk versta ik bijv ook "undemanding time" met mijn paarden doorbrengen. Er gewoon zijn, zonder dat ik wat van ze wil.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:37

Inderdaad, er gewoon zijn.
Niks willen en geen eisen stellen.
Niet achter je paardje aan gaan lopen door de wei.
Maak jezelf interessant voor hem.
En als ie komt, beloon hem en geef eventueel wat lekkers (als hij niet dominant is over voer) en laat het daarbij.
Laat je niet verleiden om hem toch te pakken als ie bij je is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:44

Haal je paardje ook eens als je niets gaat doen alleen maar even verwennen met lekker eten. OF breng afentoe alleen een appel in de weide geef die en ga weer weg. NIet altijd iets willen doen. Daar lopen ze vaak voor weg.

Zorg dat je met je navel niet naar haar hoofd wijst. Houd je buik dan een beetje in dan is dat een Draw..naar je toe halen uitnodiging. Ook kun je je heup naar buiten draaien zodat ze ook een draw duidelijker krijgt. Ga ook niet rechstreeks naar het hoofd of de nek toe als je daar het halster wil aan doen. Loop altijd met een boog naar de schouder van je paardje. Dan doe je daar het halster om en schuif het open over haar hoofd naar voren zodat ze de kans krijgt het te accepteren.

Kijk maar eens naar flimjes op you tube van Chris Irwin trainingen. Daar staat als je er op zoekt vast ook wel een filmje op van een paardje wat niet wil komen.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 17:43

Dus verlopig haar niet uit de wei halen?

Paaien met voer? Ik weet niet. Een goede leider voor een paard is natuurlijk iemand die zorgt dat ze goed kunnen leven; voeding, veiligheid etc. Maar moet ik een paard echt 'omkopen' met voedsel om een goede band te hebben. Ik ben sowieso tegen uit de hand voeren, daar worden ze vaak opdringerig en happerig van.

Iets doen, vind ze juist wel leuk, ze is erg werkwillig. Misschien is het even te veel voor haar, ze is nog jong (al werkt ze maar 1 keer in de week eventjes).

Zou het niet een uittestbui zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:44

Wat noem jij werken? Een keer in de week naar je paard toe is te weinig om een band op te bouwen. Je hoeft haar niet uit de wei te halen. Paaien met voer hoeft ook niet. Ga desnoods dagelijks het land op, trek er een uur voor uit, geef alle paarden aandacht, komt die van jou vanzelf wel. Ze moeten niet de indruk krijgen dat: mens op het land = ik moet van dat land af = werken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:33

zelf heb ik ook een paardje die het van veulen af aan lastig vind om een halster aan te krijgen, inmiddels (hij is nu 10 jaar) gaat het meestal erg goed, de keren dat het me niet lukt, ligt bijna altijd aan mijzelf, dan heb ik toch onbewust stress bij me, bv van mijn werk ofzo, of ik heb net in gedachte gemoppert op een ander paard wat in de weg liep ofzoiets, dan kan al voldoende zijn voor hem om zich niet te laten pakken.
Bij hem heb ik wel een soort van afspraak, als hij netjes het halster om laat doen, krijgt hij wel wat te eten.
een leider van de kudde doet trouwens ook nooit een halster om.
Echt paaien doe ik niet, maar wel gewenst gedrag belonen.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:55

Cassidy schreef:
Wat noem jij werken? Een keer in de week naar je paard toe is te weinig om een band op te bouwen. Je hoeft haar niet uit de wei te halen. Paaien met voer hoeft ook niet. Ga desnoods dagelijks het land op, trek er een uur voor uit, geef alle paarden aandacht, komt die van jou vanzelf wel. Ze moeten niet de indruk krijgen dat: mens op het land = ik moet van dat land af = werken.

De laatste tijd ben ik er wel wat minder, door werk. De pony's staan bij mn moeder en haar vriend. En daar ben ik niet doordeweeks. Ik ben er drie dagen, en wat ik dan doe is begroeten , kroelen, in het weiland zijn om mest te ruimen of strookje gras bij geven enzo.

Dit weekend ging het een stuk beter! Ik heb nu ook de andere pony die bij haar staat af en toe gepakt in plaats van haar. (zodat ze niet denkt dat halster altijd betekend voor haar pakken zegmaar). (Die pony is 2 jaar dus doe ik niet zo veel mee).

joyfordogs schreef:
zelf heb ik ook een paardje die het van veulen af aan lastig vind om een halster aan te krijgen, inmiddels (hij is nu 10 jaar) gaat het meestal erg goed, de keren dat het me niet lukt, ligt bijna altijd aan mijzelf, dan heb ik toch onbewust stress bij me, bv van mijn werk ofzo, of ik heb net in gedachte gemoppert op een ander paard wat in de weg liep ofzoiets, dan kan al voldoende zijn voor hem om zich niet te laten pakken.
Bij hem heb ik wel een soort van afspraak, als hij netjes het halster om laat doen, krijgt hij wel wat te eten.
een leider van de kudde doet trouwens ook nooit een halster om.
Echt paaien doe ik niet, maar wel gewenst gedrag belonen.

Afspraak maken is ook een goed idee. Ik heb dr laatst gepakt, toen vastgezet op poetsplek en pluk hooi gegeven, en toen weer terug in de wei.

een leider van de kudde doet trouwens ook nooit een halster om

Haha. nee dat is waar. :P

Bedankt voor jullie verhalen en dat jullie willen meedenken. :j

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:13

Als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat je de keuze bij je paard legt of ze wil komen of niet. Je gaat op je hurken zitten en wacht tot zij komt. Dus zij krijgt de keuze en ze is nu in een stadium dat ze zegt dat ze geen zin heeft, dus moet je iets anders verzinnen.

Ten eerste zou ik haar zowiezo al leren om haar gewoon te aiien bij haar hoofd en haar oren zonder dat ze schrik heeft. Zolang ze dit nog niet kan kun je nooit rustig het halster omdoen.

Ten tweede zou ik niet de keuze bij haar leggen, maar haar gewoon pakken en het halster aandoen. Een leider gaat ook niet wachten tot een van de paarden naar hem toe komt, die gaat gewoon naar het paard toe.

En dan als laatste, zorg ervoor dat ze het halster niet alleen associeert met werken, maar dat ze het ook wel eens aanheeft zonder dat je eist met haar doet. Maar ik geloof dat dat ook al gezegd is hierboven.

Ik zou haar niet omkopen, dat heeft vaak geen zin want uiteindelijk trappen ze daar niet meer in. Ik zou op zoek gaan naar lekkere kriebelplekjes. ALs ze dan iets echt goed heeft gedaan dan ga je haar helemaal kriebelen, vaak vinden paarden dat nog de fijnste beloning.

Succes ermee!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:35

heavon13 schreef:
Als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat je de keuze bij je paard legt of ze wil komen of niet. Je gaat op je hurken zitten en wacht tot zij komt. Dus zij krijgt de keuze en ze is nu in een stadium dat ze zegt dat ze geen zin heeft, dus moet je iets anders verzinnen.

Ik nodig haar uit om te komen. (Door naar haar toe te lopen tot een paar meter afstand, even een blik naar dr werpen en te hurken en andere kant opkijken). Vaak kijkt ze dan al, snapt ze het, en komt ze. Als ze niet kijkt en gaat grazen bijv loop ik weer een klein stukje naar dr toe totdat ze weer kijkt, en dan weer hurken. Dan komt ze wel.
Ik zie dit niet als het aan haar overlaten. Komt ze niet, vraag ik toch telkens haar aandacht om toch te komen.
Als ik haar zomaar pak. Ze lijkt daar (in haar hoofd) van te schrikken ofzo. (klinkt lekker vaag :P ).