hoofdstel longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

hoofdstel longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 13:49

ik had nog een vraagje.. hoe moet je een pony longeren met het hoofdstel aan? moet je het bitstukje gewoon aan het bit bevestigen?

Lexiepexie

Re: hoofdstel longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:52

Ja, maar gebruik je een tussenstukje, dan bevestig je de longe daar aan. Je kan het ook direct aan het bit bevestigen, maar dan absoluut niet aan 1 bitring, dat is gevraarlijk!!. Haal de longe dan door de bitring van de binnenhand en daarna door de buitenring en maak de clip weer vast aan de longe. Mijn uitleg is niet zo duidelijk maar vraag anders aan iemand in jou buurt die je kan helpen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 13:53

wij gebruiken geen tussenstukje,

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:16

Je kunt inderdaad ook gewoon simpel je longe door de twee bitringen halen en dan onderop weer bevestigen aan de longe.
Dit werkt prima (:

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:44

Waar laat je dan de teugels ?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:48

ik haal de teugels er altijd af, maar je kunt de teugels ook draaien en de keelriem erdoor heen doen en weer vast maken. Zo kan je paard er niet in stappen en hangen de teugels hoog tegen zijn kaken aan. Een beetje lastig uitleggen zo, maar misschien heeft iemand er een foto van?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:53

ik snap het, dat doen wij wel eens als we een paard met tuig moeten loslaten ;)

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:20

Okee.
Inderdaad gewoon door keelriem, zoals Soesie al zei.
Of, teugels eraf halen, ook geen probleem toch? (:

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 18:06

ja dat is ook een goed idee :D

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:35

Ja dat is natuurlijk een oplossing :o Maar draaien en door de keelriem is dus ook geen probleem lees ik. ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:37

wij doen altijd knipje door de bitring, over het hoofd en dan aan de andere kant vastmaken.(zorgen dat de lijn glad op het kopstuk ligt dus mogen geen draaien inzitten).
vooral met beleren is dit handig, als ze eens een rare sprong maken trek je niet gelijk het hele bit door zijn mond om hem te houden.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:39

Ik doe de longeerlijn altijd door de binnenste bitring en dan over het hoofd en vast maken aan de buitenste bitring

Edit: Iemand was me voor :P

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:13

oke, want mij is verteld dat dat heel slecht is en dat je dan z`n nek kunt breken ofzoiets :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:16

Je moet wel heel sterk zijn wil je iets breken ;)

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:19

haha, ja je moet dan inderdaad wel heel sterk zijn, wil je wat breken.
Maar als je het zo'n probleem vindt, waar je de teugels moet laten, dan haal je ze er toch gewoon af? Simpel zat. (:

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:33

Britt_Mara schreef:
oke, want mij is verteld dat dat heel slecht is en dat je dan z`n nek kunt breken ofzoiets :o

nee hoor dat is onzin! ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:35

Pfoe, een nek breek je niet zomaar...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:08

Pally schreef:
Ik doe de longeerlijn altijd door de binnenste bitring en dan over het hoofd en vast maken aan de buitenste bitring

Edit: Iemand was me voor :P

zo doe ik het ook, en als ik een longeersingel heb doe ik hem door de eerste ring en dan aan de dressuursingel vast.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 10:41

oke, dus het kan niet zomaar gebeuren dat de nek van je pony breekt. gelukkig!

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:09

naoomszz schreef:
Je kunt inderdaad ook gewoon simpel je longe door de twee bitringen halen en dan onderop weer bevestigen aan de longe.
Dit werkt prima (:

Zo doe ik het ook, alleen heb ik nog een knoop in de longe zitten waaronder de knip geplaatst wordt dat mocht het paard zich eens onttrekken dat het bit niet bij elkaar geknepen wordt als de gesp helemaal naar boven glijdt. (kon het niet duidelijker omschrijven eigenlijk :o )

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:13

Wat je ook kan doen (dat doe ik altijd)
Hoofdstel over je halster, en dan de klip van de longeerlijn aan je bitring en het halster.
Omdat ik vind dat je dan beter stelling kan vragen, en dat er minder druk op het bit komt wanneer er veel wind staat..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:17

Ook is mogelijk, je longe vastmaken aan de binnenste bitring en neusriem (dit gaat makkelijker bij de lage neusriem). Maar de fijnste oplossing, de longe dubbel doen (slag) om de binnenste bitring en dan onderdoor vast aan de buitenste bitring. Dit werkt super voor jonge paarden, maar ook voor oudere en verder afgerichte paarden.

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:20

setteke schreef:
Ook is mogelijk, je longe vastmaken aan de binnenste bitring en neusriem (dit gaat makkelijker bij de lage neusriem). Maar de fijnste oplossing, de longe dubbel doen (slag) om de binnenste bitring en dan onderdoor vast aan de buitenste bitring. Dit werkt super voor jonge paarden, maar ook voor oudere en verder afgerichte paarden.

Zo heb ik dit ook geleerd toen ik 2x een clinic van Lammert Haanstra heb gedaan, echter met de jonge paarden te beleren beviel me dit niet wegens dat de gesp wondjes veroorzaakte aan de onderkant.

Daarom doe ik het nu door beide bitringen en dan onder aan de longe achter de knoop die ik erin heb gemaakt bevestigen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:24

FPHoeven, nog nooit meegemaakt wat jij beschrijft. Maar zorg er wel altijd voor, dat het pinnetje van de gesp niet in het paard kan prikken, dus pinnetje naar beneden richten ;) .

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:34

setteke schreef:
FPHoeven, nog nooit meegemaakt wat jij beschrijft. Maar zorg er wel altijd voor, dat het pinnetje van de gesp niet in het paard kan prikken, dus pinnetje naar beneden richten ;) .

Had ik :j
Ging ook om de jonge minder ervaren paarden die wel eens om willen draaien of weg willen trekken (ook in een afgezette bak) misschien dat er daarom wondjes ontstonden (niet dramatisch maar vond het niet prettig)

Nu ik de lijn anders vastzet is er niks aan de hand.