Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
9jinte9 schreef:Hoi TS.
Ik denk dat het heel erg verstandig is om de voor en nadelen tegen elkaar op te schrijven. En dan bedoel ik die van een tweewieler ten opzichte van een lichte vierwieler. Waarom begin ik over een vierwieler? Omdat ik uit eigen ervaring heb gemerkt dat een tweewieler ook niet heilig is en je daarmee ook wel degelijk over de kop kunt gaan.
Ik weet niet wat voor zwaardere vierwielige wagen je hebt gehad. Maar degene die ik ken verschillen toch wel met de wat modernere marathon wagens. Vaak hebben die wat zwaardere wagens kleinere dikkere wielen, liggen de wielen wat dichter bij elkaar en is de wagen vaak hoger.
De modernere marathon wagens zijn licht, hebben stevige wielen met die wat wijder uit elkaar liggen. De wagens zijn lager en je zit als bestuurder meer wat "tussen" de voorste wielen i.p.v. echt ver boven deze wielen. hierdoor hebben ze een goede wegligging. Ze zijn wel iets duurder maar als je voor een degelijke goede sulky gaat zoals op de foto van Wereld, kom je al aardig in de buurt van de aanschaffing van een leuke tweedehands modernere marathon wagen.
Zelf heb ik met beide gereden en had ik voor mijn A welshje een degelijke stevige twee wieler gekocht bij een wagenmaker. Een als op de foto van wereld. Op zich was ik hier heel erg tevereden over maar zo'n tweewieler zit niet zo prettig als een vierwieler. In draf en galop wiebel je toch wel erg heen en weer en sla je een beetje met je rug tegen de achterzitting. Dit komt omdat de tweewieler de bewegingen van het paard meer volgt. Een voordeel van de tweewieler vond ik dat ik mijzelf erg goed kon redden. Hij was ligt en wendbaar en nam weinig ruimte in.
Dan een "modernere" marathon wagen. Deze zitten stevig en veilig voor de bestuurder door de "stoel" op de bok. Hierdoor blijf je goed zitten en sla je niet tegen de achterkant van de zitting aan. de meeste stoelen zijn ook nog geveert. Het fijne is dat je meerdere mensen mee kunt nemen en je je vaak beter kunt redden in de natuur (off road). Bij een twee wieler stuiter je soms namelijk in de berm of in het bos heel erg op en neer. Nadeel van een vierwieler is dat deze weer meer ruimte inneemt en je jezelf wat minder goed kunt redden.
Als ik het opnieuw zou doen kocht ik ondanks de grote tevredenheid over mijn tweewieler toch een lichtere marathonwagen. Ze liggen wat steviger/stabieler op de weg en je neemt makkelijker iemand mee. Uiteindelijk voel ik mij veiliger op een moderne vierwieler. Overigens op die zwaardere vierwielers voel ik mij helemaal niet veilig. Als ik tussen die en een tweewieler moet kiezen dan ga ik toch weer voor de tweewieler.
Als laatste nog een tip. Mocht je besluiten een tweewieler te kopen. Koop dan echt een degelijke en niet een wat goedkopere uit China. Die zijn namelijk helemaal niet stevig en zo kapot. En dan word het een gevalletje, goedkoop is duurkoop!