[AR] draver hoef je niet meer te beleren voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

draver hoef je niet meer te beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:52

Beetje vaage titel, maar wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven...

Ik heb een draver van 8 jaar, hij schijnt toen hij jong was, wel beleerd te zijn voor de sulky, maar had geen tallent, dus nooit gekoerst.. ik denk er al een tijdje over naar om mijn paard te laten beleren voor de kar..
Maar inprencipe is dit al gebeurt, dus zou ik gewoon met hem kunnen gaan oefenen met het mennen.. of moet ik hem nu wel opnieuw laten beleren?
wat vinden jullie?

Anoniem

Re: draver hoef je niet meer te beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:55

Je kunt hem wel weer even opnieuw opbouwen, maar vaak verleren ze zoiets niet.
Let wel, dravers zijn geleerd om snel te gaan, dus laat je niet verrassen en laat iemand hem de eerste keer vasthouden, desnoods 2 personen aan beide kanten met een longeerlijn.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:55

Ik zou het gewoon rustig oppakken, zoals je ook doet bij een paard dat het nog nooit gedaan heeft. Je ziet dan vanzelf wel of hij het allemaal nog weet en je een stapje sneller kunt gaan. Meteen in het tuig voor de kar zetten lijkt me een beetje overweldigend.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:57

zou hem wel even een paar keer tussen de lijnen laten lopen..
oftewel compleet inspannen, maar ipv een kar er achter jij of iemand anders die er achter loopt..

en zoals jolien zegt, laat 1 of 2 mnsen er voor de zekerheid met een longeerlijn bij lopen voor de zekerheid

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:59

PureSylk schreef:
Ik zou het gewoon rustig oppakken, zoals je ook doet bij een paard dat het nog nooit gedaan heeft. Je ziet dan vanzelf wel of hij het allemaal nog weet en je een stapje sneller kunt gaan. Meteen in het tuig voor de kar zetten lijkt me een beetje overweldigend.

Dat is natuurlijk waar, dat was ik ook niet van plan ;)
Maar ik heb over het algemeen helemaal geen ervaring met mennen.. (met shetlanders wel, maar dat vind ik iets heel anders dan met paarden)
Ik was van plan.. om dan samen met hem les te nemen met de kar.. maar hoe wil je dat dan rustig voor bereiden? of regelen ze dat dan daar wel??

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:01

Les nemen is zowieso een goed idee. Met rustig oppakken bedoel ik, zoals maaikj ook al zegt, eerst gewoon aan de lange lijnen e.d. kijken hoe hij dat vindt, kijken hoe het sturen gaat. Daarna wel iets laten trekken, maar misschien niet meteen een zware kar enz.
Ik denk inderdaad dat ze dat bij je les ook wel zullen voorstellen en je zullen helpen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:01

maaikj schreef:
zou hem wel even een paar keer tussen de lijnen laten lopen..
oftewel compleet inspannen, maar ipv een kar er achter jij of iemand anders die er achter loopt..

en zoals jolien zegt, laat 1 of 2 mnsen er voor de zekerheid met een longeerlijn bij lopen voor de zekerheid

dat is inderdaad wel een goed idee ja, dat ga ik binnenkort eens proberen..

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:03

mijn staleigenaar ment zelf al jaren.. maar die heeft meestal niet zoveel tijd om te helpen ;)
Maar ze zei tegen mij.. dat je er opzich ook een auto/trekken band achter zou kunnen doen.. dan trekken ze ook iets zwaars.. maar niet te zwaar meteen :D

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:03

zo beleren wij de dravertjes iig en gaat al jarenlang goed!

als hij dat doorheeft dan gewoon rustig aan een licht karretje er achter.. en later pas een wat zwaardere kar

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:09

Als je zelf nog niet kunt mennen moet je dat ook niet zelf doen. Dan zou ik eerts les nemen met een paard die daar geschikt voor is. Ik heb mijn draver eerst door een proff laten oppakken en heb les genomen met een paard van hun. Dravers zijn gewend in het bit te gaan hangen, een marathontuig leent zich niet alteid voor zo'n paard omdat het leidsel geen lussen heeft. Mocht je paard dan erin gaan hangen en snelheid willen maken moet je dat snel kunnen oppakken. Ook de broek is een draver niet gewend. Als je paard daar niet tegen kan (druk op de billen/achterbeen) Kan dat nare gevolgen hebben met een kar erachter. Soms hebben dravers/menpaarden een nare ervaring gehad en dat kan zich uiten als je ze weer voor de wagen zet.

mijn advies is leer eerst mennen en laat een ervaring menner jou draver proberen. mennen is net als paardrijden duurt net zolang om het goed te leren dat wordt vaak onderschat. succes en veel plezier.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:04

DRS > AR

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:07

LadyGrace schreef:
Ik heb een draver van 8 jaar, hij schijnt toen hij jong was, wel beleerd te zijn voor de sulky, maar had geen tallent, dus nooit gekoerst..

Neem even contact op met de trainer waar hij heeft gestaan. Voor hetzelfde geld was ie gevaarlijk voor de kar en is hij daarom als rijpaard verkocht. Niet elke Draver is geschikt om mee te mennen :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:50

Ik zou hem 'versneld' beleren. Dus gewoon als met een groen paard, maar dan kan je de stappen een stukje sneller doorlopen (en heb je ook meteen een beeld van hoe hij het doet). Dus meer geheugen opfrissen dan hem dingen leren.

Voor het zelfde geld was hij idd gevaarlijk voor de wagen, als je hem versneld beleerd kan je daar mooier een beeld van krijgen.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:21

WendyBZ schreef:
LadyGrace schreef:
Ik heb een draver van 8 jaar, hij schijnt toen hij jong was, wel beleerd te zijn voor de sulky, maar had geen tallent, dus nooit gekoerst..

Neem even contact op met de trainer waar hij heeft gestaan. Voor hetzelfde geld was ie gevaarlijk voor de kar en is hij daarom als rijpaard verkocht. Niet elke Draver is geschikt om mee te mennen :+

Is al gebeurd ;) was een erg lief en braaf paard, ik heb haar al aangeraden om het even te doen onder begeleiding, je weet het maar nooit.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:31

WendyBZ schreef:
LadyGrace schreef:

Je neemt de woorden uit mijn mond...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 21:38

WendyBZ schreef:
LadyGrace schreef:

daar heb ik op dit moment al contact mee ;)
En ik heb net een berichtje van haar gekregen, dat hij prima voor de kar was, zonder problemen te rijden. Hij was alleen niet snel genoeg.. vandaar dat hij niet geschikt was.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:01

ik heb m'n dravertje omgeschoold tot menpaard :D

had al les gehad en liep toen stage bij een stalhouderij waar professioneel gemend word. ben toen rustig aan zelf begonnen. eerst weer met de lijnen naar buiten. toen met een sulky. dit ging allemaal goed maar ze werd toch wat te pittig voor mij. (steigeren bij stilstaan, of dreigen) toen heb ik haar meegenomen naar stage (toch meer ervaring, die mensen ;) )
en zij hebben haar voor de marathonwagen gezet. daar heb ik nog lessen gehad met haar, ze zijn ook nog eens les komen geven bij mij op stal en nu rij ik haar zelf :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:00

Wij hebben in het verleden ook dravers gehad en hebben ze ooit willen inspannen. Beide dames waren voor de drafsport te traag.

Van het moment dat ze het tuig zagen, werden het draakjes, niet willen stilstaan, alleen maar snel willen.

Let er op dat bij het mennen ze met de borst trekken, een draverstuig trekt met het schofttuig. Dit is dus voor het paard een heel ander gevoel. Ook aan de broek zal je paard moeten wennen.

Ik zou jou paard als een groen paard behandelen. Geen stappen overslaan, iets sneller te werk gaan als bij een jong paard, maar toch rustig de tijd nemen. Als je op problemen stoot, eerst de tijd nemen om die op te lossen en dan pas naar de volgende stap gaan.