Welk volledig vitaminesupplement oudere/endurancepaarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Welk volledig vitaminesupplement oudere/endurancepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 22:36

Doordat ik tijdens mijn vakantie meer tijd heb om over het voedselschema van mijn paarden na te denken en ik in de nabije toekomst over wil gaan naar een efficienter en ook natuurlijker voedselschema, wil ik graag jullie advies hebben. Ik ben zeer geinteresseerd in natuurlijk voeren, en het gaat hier om verschillende soorten paarden, die allemaal 24 uur buiten staan en 24 uur per dag toegang hebben tot hooi/gras in de zomer en in de winter 24 uur toegang tot hooi. Ik voer nu 2x per dag krachtvoer en wil graag overgaan naar 1x per dag krachtvoer voeren:

Paard 1: 21-jarige lipizaner. Heeft in de winter problemen op gewicht te blijven. Krijgt 2x per dag: 0,5 kilo spelt, 0,5 kilo Havens kruidenmuesli met haver, 0,5 kilo haver en in de winter 0,5 kilo lucerne. Hij wordt 4x per week getraind en loopt met gemak een endurance klasse I, 8x per jaar. Heeft in de zomer jeuk aan de manen en staart

Paard 2: 3-jarige arabier, herstelt van hoefbeenbreuk, doen we 4x licht grondwerk mee. Kwam zeer dun aan, is zeer goed op gewicht, mede door hooi. Hij krijgt 2x per dag 1 kilo spelt met kruiden. Is me iets te energiek.

Paard 3: 5-jarige arabier, wordt 4x per week getraind, loopt endurance klasse I, bijna II. Hij krijgt 2x per dag: 0,5 kilo spelt, 0,25 kilo Havens kruidenmuesli met haver. Is goed op gewicht, iets te energiek.

Paard 4 van vriendin: 19-jarige fries, wordt 4x per week licht gereden, krijgt 2x per dag: 0,5 kilo spelt, 0,5 kilo Havens kruidenmuesli, 0,25 kilo haver, en veel supplementen (van eigenaresse), in winter 0,5 kilo lucerne. Heeft in de zomer exceemproblemen en in de winter moeilijk dik te houden.

Zou ik kunnen overgaan naar meer 'natuurlijk voeren', waardoor ik krachtvoerhoeveelheid kan laten afnemen, omdat ik op meerdere sites steeds meer leer, dat het eigenlijk fastfood is. Kan ik een voer vinden, wat de tekorten in hooi kan aanvullen en de oudere paarden helpt wat dikker te blijven in de winter en de endurancepaarden fit te blijven. Zou ik kunnen overgaan naar 1x per dag voeren met gezond meer natuurlijk voer? Wat zouden jullie me aanraden? Ben heel benieuwd.

8nnemiek

Re: Welk volledig vitaminesupplement oudere/endurancepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:51

De Marstall Vito en Dodson&Horrell Safe&Sound zijn allebei erg fijne, natuurlijke mengsels met heel weinig suikers, geen melasse, maar wel genoeg vitamines en mineralen. Werkt dus meestal heel goed tegen jeuk en andere huidproblemen, en tegen teveel energie.
Ik voer zelf nog een beetje Marstall Force bij, das een vitaminesuplement-brok. Voor als je niet zeker weet of er genoef vitamines in het gras en hooi zitten.

Om dikker te krijgen schijnt maismeel goed te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik weet ook niet of daar nog nadelen aan zitten..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:08

Mijn Haflinger die snel met overgewicht kampt krijgt alleen een goede kwaliteit hooi, 150 minuten per dag. Verder geen brok of supplementen. Wel altijd stro om te knabbelen. Daarbij werkt ze dagelijks, aangespannen en longeren. Ze doet het er goed op. Ik loop momenteel bij de kliniek van Laarakker vanwege licht-atactische klachten en daar vond men haar rantsoen goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:00

Misschien is dan de brok van healthy herbs wat ? ---> zie www.voergezond.nl Bestaat voornamelijk uit grassen en kruiden met toegevoegde vit en min en nog meer.
Op gewicht houden in de winter gaat goed met olie bijvoeren en/of pulp. Of meer lucerne wil ook nog wel eens werken.