[AR] Met sulky mennen in Duitsland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joytje_05

Met sulky mennen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:49

Hallo,

Ik heb een jaar geleden voor mijn shetlanders een sulky gekocht. Een Cavalettie zonder rem. Nou zei een menner (hij heeft mij geholpen met beleren) dat je niet met een wagen zonder rem de weg op mag. Dus stel ik zou mijn eigen verkopen en een nieuwe sulky met rem kopen, zou dat wel mogen? In Nederland mag je wel zonder rem de weg op, maar niet in Duitsland. Want stel je mag ook niet met een 2 wieler de weg op, dan hoef ik die van mij ook niet te verkopen..

JoyCiej007

Re: Met sulky mennen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:41

Eerlijk gezegd kan ik het me niet zo goed voorstellen dat je zonder rem de weg niet op mag in Duitsland, maargoed ik weet verder niets van Duitsland, het zou best kunnen, maar lijkt me wel vreemd. Misschien is er hier een bokker die in Duitsland woont en er meer vanaf weet?

Ook hier in Nederland bestaan wel meer misverstanden; zo beweren sommige mensen dat je zonder koetsiersbewijs de weg niet op mag (klinklare onzin), dat je een bepaalde leeftijd moet hebben (ook dat is onzin) of dat je bijv. ohz. niet zonder cap de weg op mag (en ook dat is onzin).
Wel is het zo dat het kan zijn dat er in bepaalde gebieden bepaalde regels gelden; als je in sommige natuurgebieden wilt rijden dan is een KB wel weer verplicht, maar dat zijn uitzonderingen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:38

is het op Nederlandse wedstrijden niet zo dat je of een rem op je wagen moet hebben of met een broek moet rijden? Wellicht in Duitsland ook zo?

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:31

Het is inderdaad zo dat een koets in Duitsland verplicht, Tevens zijn reflectoren (twee ronde rode aan de achterzijde en minimaal 1 ronde witte aan de voorzijde.) verplicht. Ook een menbewijs (of ruiterbewijs voor ohz) is verplicht.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 09:28

Tuihanti schreef:
Het is inderdaad zo dat een koets in Duitsland verplicht, Tevens zijn reflectoren (twee ronde rode aan de achterzijde en minimaal 1 ronde witte aan de voorzijde.) verplicht. Ook een menbewijs (of ruiterbewijs voor ohz) is verplicht.

Maar mag ik ook met een sulky met of zonder rem de weg op? En als ik het goed begrijp mag ik alleen de weg op met een menbewijs.. Ik dacht dat dat net zo is als in Ned. dat je hoogstens in bepaalde gebieden niet mag mennen zonder menbewijs.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:38

joytje_05 schreef:
Tuihanti schreef:

Maar mag ik ook met een sulky met of zonder rem de weg op? En als ik het goed begrijp mag ik alleen de weg op met een menbewijs.. Ik dacht dat dat net zo is als in Ned. dat je hoogstens in bepaalde gebieden niet mag mennen zonder menbewijs.

Nee. In Duitsland moeten alle koetsen (dus ook klassieke 'oldtimers') voorzien van een rem als ze de openbare weg opgaan. Een koetsiersbewijs is verplicht als je mensen meeneemt op je koets wat je in principe eigenlijk altijd doet omdat je over het algemeen altijd met 2 man op een koets zit (uit veiligheidsoverwegingen alleen al ;) ).

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 20:10

Allereerst erg bedankt voor jullie reactie's ;)

flettie: Dus dat sulky verhaal kan ik wel schrapen. Althans om de weg mee op te gaan. Om mee te trainen is het ideaal. Maar dan zou ik dus eerder moeten denken aan een marathonwagen? Sorry maar ik weet niet wat jij/u allemaal onder koetsen verstaat. Maar als ik een sulky koop met rem, dan heb ik toch ook een rem of begrijp ik dat verkeerd?
Weet jij ook wat dat kost om een koetsiersbewijs in D. te halen? Ik geloof dat dat erg duur is en ik ben daar nog lang niet klaar voor.

JoyCiej007: Ja dat dacht ik dus ook dus vandaar dat ik het hier dus ook plaats. Maar ik zou binnenkort nog naar de menner toe kunnen gaan, dan heb ik zeker duidelijkheid. Alleen is mijn duits (op het gebied van mennen) nog niet erg goed, vandaar dat ik het hier eerst wel even wou proberen.
En dat laatste wat je schrijft, dat weet ik. Helaas zijn daar in D. blijkbaar regeltjes voor. Verzekeringskwestie.

patrick76: Ja dat klopt, maar ik men sowieso altijd met een broek omdat mijn sulky ongeremt is. Wedstrijden zijn nog lang niet aan de orde, dus daar hoef ik me nog niet druk over te maken. Het gaat hier om het recreatief mennen. Maar als nog bedankt dat je reageert..

flettie

Re: Met sulky mennen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:12

Sulky met rem mag wel :j Het maakt niet uit hoe je de wagen noemt (marathonkoets, Jan Plezier, Landauer of Sulky) zolang er maar een rem op zit.

Ik weet niet waar je in Duitsland woont maar een mencursus (tweespan) hier bij de meninstructeur van mijn man (= Tuihanti hier op bokt) kost rond de 600 euro.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:23

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:42