Vandaag heb ik het rijden een keer overgeslagen en ben met grondwerk bezig gegaan. Het leek me een mooie afwisseling en een goede manier om aan de band tussen mijn verzorgpaard Zorro en mij te werken. Ik verzorg en rijd hem nu ongeveer een half jaar. We hebben wel vaker grondwerk gedaan en longeren doen we ook af en toe, maar ik wil het nu echt meer (en goed) oppakken. Zorro is erg geïnteresseerd in alles wat eetbaar is (of lijkt, oranje hoevenkrabbers schijnen ook eetbaar te zijn), dus ik had een handje (gezonde) snoepjes meegenomen. Ik had het halster omgelaten, maar wel het touw eraf gehaald. Lekker geoefend dat hij mee moest lopen, aan de juiste kant en in hetzelfde tempo, halt moest houden als ik dat deed, achteruit op aanraking en "terug" en meedraven. Dat laatste vond hij nog maar wat raar, en ik had even het touw nodig om hem het duidelijk te maken dat hij mee moest lopen. Toen hij dat doorhad ging het al veel beter. Ik had ook een hindernisje opgezet, en meespringen doet hij ook prima. Ik moet dan alleen ook springen en hem met het touw meenemen. Aan het eind echter sprong hij ook gewoon zonder touw mee, ik was helemaal trots! Helemaal omdat hij springen erg moeilijk vindt. Graag zou ik wat tips horen over wat en hoe ik dingen met Zorro kan oefenen. Ik zou ook graag hem willen leren zelf te springen (dus dat ik er niet ook over moet en dat hij meeloopt). Hoe zou ik dat kunnen aanpakken?
Dan heeft hij wel de mooie leeftijd om van alles te kunnen doen. Kan je al over balken draven en zo? Dat is een goeie oefening op weg naar het springen. Als je dat kunt dan kun je de een na laatste balk pakken en daar maak je dan een sprongetje van boven de laatste balk.
Century
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-10 20:40
Balkjes draven vindt hij erg leuk. Het springen zelf ook, maar hij weet nog niet helemaal hoe hij precies over een hindernis moet gaan, hij heeft daar nooit veel training in gehad. Wat je beschrijft in je laatste zin doen we ook wel eens (en dan wel op zijn rug). Op zich gaat het wel goed, maar lang niet altijd vloeiend. Hij springt graag in 'twee keer', eerst zijn voorhand en dan ook nog de achterhand erachteraan. Aan de hand springen lijkt me goed zodat hij leert hoe hij springen moet zonder dat er ook nog een ruiter op zijn rug zit. Maar het is erg vermoeiend om zelf ook steeds mee te moeten rennen en springen. Kan ik hem leren zelf te springen?
Century
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-10 19:45
Heeft iemand nog tips? Hij draafde gehoorzaam mee vandaag, ben trots op hem Hij moet alleen wel leren dat hij niet de snoepjes uit mijn hand mag grissen...
Ga clickeren met hem. Geef dus een teken (geluid) en daarna pas een snoepje. Zo is het duidelijk wanneer hij wat krijgt en hoeft hij niet te bedelen. Daarna kan je hem aanleren de andere kant op te kijken terwijl jij een snoepje pakt.