zijn onderleggers voor onder het tuig echt fijner bij wat minder kwalitatief tuig? voor het paard dus.
en wat voor soort raden jullie dan aan?
ZusJacobs
Geplaatst: 25-07-10 13:47
Millanka schreef:
zijn onderleggers voor onder het tuig echt fijner bij wat minder kwalitatief tuig? voor het paard dus.
en wat voor soort raden jullie dan aan?
En het is goed/beter voor het tuig, neemt namelijk zweet op.
Mastrootje
Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-10 13:50
oke, het is dus niet zo zeer in het belang van het paard?
JoyCiej007
Geplaatst: 25-07-10 14:17
Oh jawel hoor, alleen ZusJacobs noemt ook nog een ander voordeel van tuigonderleggers
Mijn merrie heeft een heel gevoelig huidje en krijgt in de zomer (omdat ze dan echt strak in de vacht zit) overal wondjes en schuurplekjes van; ookal past het tuig prima. Verder verdelen onderleggers ook een beetje de druk, bij bijv. het borsttuig. Onder een heel smal borsttuig kun je dan bijv. een onderlegger doen, zodat het drukoppervlak wat verdeeld wordt en groter wordt. Ik zou de onderlegger voor het borsttuig trouwens niet té breed nemen; vaak gaan mensen dan het borsttuig zelf wat lager hangen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling
Ik heb zo'n neopreen tuigonderlegger voor onder het schoftje, maar vind het eigenlijk niet zo heel fijn spul. Werkt goed hoor, maar is ook wat zweterig. Voor onder de borst heb ik een onderlegger met gel erin; niet te breed, werkt super!
Hier had ik nog zo'n neopreen onderlegger ook onder het borstje: Die heb ik er op een gegeven moment toch vanaf gehaald, en vervangen door die gelonderlegger, die was ook wat smaller. Dit was nl. vrij breed, en het borsttuig wilde ik ook nog wat hoger hebben...
van de gelonderlegger kan ik zo even geen foto vinden.
ElsB
Geplaatst: 26-07-10 10:07
Die neopreen onderleggers waren voor ons tuig / paard te dik en we vonden ze ook te veel zweten. Daarom hebben wij stoffen onderleggers. Deze zijn vergelijkbaar met een zadeldekje. Er is een Bokker die ze maakt: [EA-CO] [maatwerk] dresuur, springen, mennen XXS-XXL. Ik heb daar geen ervaring mee, want wij hebben die van ons elders gekocht. De dekjes nemen zweet op en dat is fijn voor je paard én je tuig. Voordeel van deze dekjes is dat ze makkelijk gewassen kunnen worden. Nadeel is dat het klittenband waarmee ze dicht gaan vrij snel slijt als je ze regelmatig wast.