Ik weet uit ervaring dat je een jaarling van anderhalf al heel goed met clickertraining allerlei dingen aan kunt leren.
Je kunt met het clickeren namelijk al beginnen zodra ze ergens belangstelling voor hebben en je ze kunt gaan belonen (met een kriebel op een bepaalde plek of iets te smikkelen). Als je ze niet kunt belonen heeft een clicker geen zin, dus zijn ze te jong om uit je hand te eten of te schuw om ergens lekker te kroelen, dan zijn ze er nog niet aan toe.
TasjaSJORS schreef:Ik ben vandaag begonnen met de clickertechniek en het lukte een beetje, maar Sjors kon zijn aandacht er niet bij houden. Of is hij nog te jong voor de clickertechniek? ( hij is een mini-shet van 1.5 jaar)
Ik wil vrijheidsdressuur met hem gaan doen, maa rhij is te jong voor de grote kunsten, dus ik begin met de hele kleintjes. Ik ben vandaga begonnen met het leren flemen maar het lukt totaal niet. Hij is nog jong, maar het flemen zou hij wel al kunnen leren.
Aangezien hij wel nog best vaak bijt, liep het proberen van het te leren flemen vaak uit op een kleine beet in mijn vinger. Ik heb hem streng aangekeken en een tik op zijn neus gegeven, maar kan ik het flemen wel leren als hij nog best vaak bijt?
En hoe leer ik het bijten dan af, want ik wil niet dat hij handschuw word van al die tikken.
Clicker training is gebaseerd op positive reinforcement, dat wil zeggen dat de methode is gebaseerd op het verkrijgen van gewenst gedrag door middel van belonen. Wanneer je tegelijk gaat straffen en gaat belonen, wordt je heel onduidelijk voor je pony. Het is al moeilijk genoeg om een goede timing te krijgen voor belonen en als je dan ook nog op ongewenst gedrag gespitst moet zijn om te straffen, maak je het jezelf erg moeilijk.
Je moet dus voorkomen dat hij bijt. Je slaat een heel traject over als je met een bijtende pony aan de slag gaat met snoepjes.
Dus zorg er eerst voor dat hij geduld toont als je iets lekkers in je hand hebt. Dat kan op veel manieren: met grondwerk de relatie duidelijk maken (wie is de baas van wie), begin bij het begin met clicker training (les 1 "de click installeren") en zoek informatie over de oefening "niet eten" maar eens op.
Dus begin bij het begin!
TasjaSJORS schreef:Ik heb het gewoon opnieuw en opnieuwe geprobeerd, en er zijn veel snoepjes tussen door gegaan.
Ik heb het gevoel alsof ik teveel snoepjes heb gegeven, kan dat?
Is het ook beter om stukjes appel te geven?
En het lijkt alsof hij met het clicken toch nog alleen op het voedsel let, en de click negeert.. wat kan ik daaraan doen? Want ik heb geclickt en dan meteen een snoepje gegeven, maar het lijkt niet te werken. Is hij te jong om het clicken te leren?
Je kan het aantal snoepjes gemakkelijk beperken door ze vooraf klaar te leggen en te tellen. Als het op is, is de training voor die dag afgelopen. Zo geef je nooit te veel snoep.
Je geeft pas echt te veel als je pony niet meer in het snoep geïnteresseerd is en weg loopt.
Het is beter om gezonde lekkernijen te geven dan (paarden)snoep. Stukjes appel kun je gebruiken (worden wel plakkerig in je zak!), wortel in blokjes of langwerpige stukjes snijden is wel gemakkelijk (nooit in schijfjes want die kunnen blijven steken in de slokdarm). Dat plakt minder. Je kunt ook belonen met een paar korrels biks/muesli (geen handje maar een paar korrels)
De clicker moet "geïnstalleerd" worden. Mijn ervaring is dat (met de juiste timing!) een pony na 10 a 15 snoepjes de click echt wel herkent als geluid waarop een snoepje volgt. Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent geweest. Misschien geef je het snoep te laat na de click? Na het installeren van de clicker kun je met een simpele oefening beginnen als "wegkijken".
TasjaSJORS schreef:-En hoe kan ik zijn aandacht erbij houden?
Als jij goed je beloning timed, niet te lang achter elkaar bezig bent met je training (5 minuten is al veel voor zo'n jonkie) en de opdrachten gemakkelijk te begrijpen maakt, zal hij vanzelf zijn aandacht bij jou houden.
Wanneer hij zijn aandacht verliest, is de training afgelopen. Dan ben je te lang bezig of maak je het te moeilijk. Hij is nog jong. Vrijheidsdressuur is gebaseerd op vrijheid. Je kunt een paard niet dwingen tot concentratie.
TasjaSJORS schreef:- En bij het wandelen duwt hij me vaak naar het midden van de weg, ik duw hem terug, maars soms heb ik het gevoel alsof ik hem dan pijn doe, bijvoorbeeld als ik het touw in zijn nek leg om hem terug te sturen en hij blijft maar duwen. Hij houdt er wel mee op, maar ik heb liever dat hij het afleert.
Wat moet ik doen?
Consequent zijn en vooral belonen voor gewenst gedrag. Vergeet niet vaak te zeggen dat hij braaf is als hij wel langs de kant van de weg blijft lopen. Duwt hij je naar het midden en hij loopt weer netjes aan de kant, beloon hem dan ook. Ze leren alleen wat er van ze verwacht wordt als je dat gedrag beloont. ALs je alleen zegt wat hij niet mag (jou duwen), weet hij nog niet wat hij wel moet doen (op eigen benen lopen en jou volgen).
Dit is ook gedrag dat je beter eerst kunt aanpakken voor je met snoepjes en vrijheidsdressuur aan de slag gaat. Hij moet eerst netjes zijn opgevoed.
TasjaSJORS schreef:- Ik kan helaas maar 1x per week naar hem toe, want hij staat bij zijn eigenaren in de tuin en die wonen best ver weg.
Hoe zorg ik dat hij het clicken niet vergeet, en de kunsten ook niet?
Pony's hebben een uitermate goed geheugen. Hierover hoef jij je geen zorgen te maken. Het moet echter wel goed zijn aangeleerd. Als hij het die ene keer niet begreep, dan weet hij volgende keer ook niet wat hij wél moet doen.
Als ik jou was zou ik een paar filmpjes over clickertraining bekijken of eens met iemand meekijken die aan clicker training doet.