Volledig groen kwpn paard (v. Houston) alles leren van A-Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CACF

Volledig groen kwpn paard (v. Houston) alles leren van A-Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 15:08

Dag lieve bokkers,

Sinds 3 dagen heb ik een nieuw paard. Hij komt zo uit het weiland bij de fokker vandaan. Hij kent een halster en is nu voor het eerst in de trailer geweest, erin ging goed eruit ook. Verder kan hij niets.. Ja aan het halster meelopen. Ik zoek nu een passende trainingsmethode, om op basis van vertrouwen en spelende wijs alles te leren t/m zadelmak maken en inrijden, daarna doorrijden. Ik heb hier alle tijd voor en ben bereid die te nemen. Ik dacht zelf aan de methode van pat parelli, maar ik sta ook open voor andere methodes en tips, graag wel met dvd's die je kan kijken, want dat vindt ik het belangrijkste. Daarnaast wil ik als ik er niet uit kom les nemen van iemand die de methode goed beoefend en veel ervaring heeft. Het is een lief paard, geen schrikkerig/ paniekerig karakter, rustig in de omgang, zeer leergierig/ slim/ leer snel, attent en werkwillig.

Alvast bedankt ;)

EngeltjeS

Re: Volledig groen kwpn paard (v. Houston) alles leren van A-Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:08

Ik zou eerst een band opbouwen :) lekker rustig aan elkaar leren kennen en wennen.
3 jaar is een mooie leeftijd hoor!

Veel plezier er mee :D

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:54

hmmm, ik heb vandaag iets geleerd: weten wat je doet geeft een paard vertrouwen.

Ik heb een groen paard staan (is ooit wel zadelmak gemaakt, maar daarna 4 jaar stilgezet, en weer terug bij af), en ikzelf heb wel ervaring met onzekere paarden en lastpakken op de grond, en ook wel met rijden, maar nog nooit een paard zadelmak gemaakt. Ik denk dat ik op de grond dit paard een hoop vertrouwen mee heb kunnen geven. Maar toen ik er de eerste keer op wilde, lag ik er al weer naast voordat ik zat. Ik dacht wie hier op stapt moet kunnen toveren.

Vanochtend zijn we er mee naar een doorgewinterde zadelmakmaker geweest. Ergens had ik mijn twijfels, want zou hij dit wel met evenveel geduld en vertrouwen aanpakken als ik tot nu toe gedaan heb (ja ik denk altijd alles zelf het beste te weten). Ik zag al een bullebak voor me die het paard wel even zou laten zien wie er de baas is. Maar goed, het paard is niet van mij en de eigenaar had dit bedacht, dus ik ging mee.
Uitgelegd dat het paard een braaf karakter had, alleen wat angstig soms. Hij zei, ze heeft wat vertrouwen nodig, komt goed. Pfeew.. dacht ik, dat wil ik horen.

NOU... ik keek werkelijk mijn ogen uit. Zo makkelijk... nee, niet spelenderwijs, dat niet. Maar gewoon, rustig, duidelijk en beslist. Dit gaf het paard gewoon meteen vertrouwen. Niemand hoefde haar vast te houden toen hij opstapte. Geen stap verkeerd! Na een poosje kon ik zelf ook wel een rondje. Paard, wat mij al kent, en waar ik grondwerk mee gedaan heb, was helemaal op hem gericht. En ja, ik heb mijn rondje wel gedaan, paard liep achter hem aan :+
Op de grond, met poetsen, longeren, etc, is dit paard altijd op mij gericht. Maar het paard voelde precies aan dat ik met rijden maar 'probeerde', en raakte daar van overstuur.

Persoonlijk vind ik dat een jong paard met 'spelenderwijs' teveel zelf uit moet vogelen. Dat maakt ze onzeker. Een paard wat nieuwe dingen leert heeft behoefte aan een leider, die hij kan vertrouwen, en die gewoon doét.
Als ik jou een tip mag geven: ik zou haar rustig laten wennen, trek er een maandje (of 2) voor uit. Poetsen, wasplaats, enge spuitbusjes, alles laten zien. Daarna, bedenk wat je zelf denkt te kunnen (longeren? wennen aan zadel?), en laat de rest over aan iemand die weet wat hij doet. Ik denk dat dit het paard een hoop stress kan schelen.

CACF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 04:41

bedankt voor je reactie. ik wil wel duidelijk en consequent dingen leren, maar gezien de leeftijd vondt ik bv. pat parelli een goed idee. ik ben verder niet bang of onzeker ermee, alleen zoek de juiste methode om te leren wijken voor druk, voorwaarts, achterwaarts, trailer etc. voetjes geven heeft de smid me geleerd, is nog een aardige klus haha.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:25

parelli kan wel maar........... is alleen in het engels tte verkrijgen =)

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:48

De methode van Pat Parelli is inderdaad erg geschikt om mee te starten. Op deze manier bouw je een band op gebaseerd op wederzijds respect, vertrouwen en communicatie. Als dat is wat je wilt, dan is het zeker een goede optie. Wat VD_NH zegt, het is wel enkel in het Engels verkrijgbaar, dat is ergens jammer omdat het daardoor minder toegankelijk wordt. Equiplay heeft ook wel een dvd gemaakt (http://www.equiplay.eu) en die is bij mijn weten wel Nederlandstalig, maar hoe die informatie verder is weet ik niet. Parelli heeft ook wel een Nederlandstalig boek waarin veel staat uitgelegd, maar eigenlijk staat alle (noodzakelijke) informatie op de Engelstalige dvd's..

Bij Parelli leer je een leider te zijn en je paard het vertrouwen te geven dat jij een goede leider kunt zijn. Ook leer je signalen te herkennen en weet je wanneer een paard instinctief reageert (en wanneer het dus niet zo handig is erop te gaan zitten) en wanneer hij nadenkt en open staat om te leren (wanneer het dus wel mogelijk is erop te gaan zitten).

Mocht het Engelstalige geen probleem zijn, kan ik het je alleen maar aanraden!!
Bij meer vragen over Parelli kun je een pm sturen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:54

ik kan je alleen maar aanraden om nu lekker een band op te bouwen door poetsen en lekker wandelen.

en voor het werk meteen te beginnen met instructies..
beter voorkomen dan genezen :)
en heb geen goede ervaringen met zelf aanknoeien :)

CACF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 02:55

dankjewel, ik probeer de dvd's te bestellen, doe nu poetsen, wandelen en gaat goed, alleen wil paard bekend maken met verschillende dingen en parelli doet dat dacht ik. ik heb eerder mijn vorige paard beleerd, alleen die was niet zo groen als gras en minder werkwillig, mensgericht, leergierig, gevoelig etc etc. die zei van doe maar we gaan wel rijden of longeren, heel ander karakter, niet echt een band mee te krijgen.

CACF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 02:58

het is inderdaad een paard wat zelf al aangeeft vertrouwen, respect en communicatie zeer hoog te achten, door hem ben ik aan parelli gaan denken. vooral vertrouwen en communicatie, dat zoekt hij erg bij me en dat vindt ik best speciaal en bijzonder dat we het samen begrijpen zo. vorige paard wilde niet communiceren en vondt vertrouwen soort van niet belangrijk. daarom past dit paard goed bij me en zo blijf ik toch op parelli terugkomen, zal eens kijken naar die dvd's!
Roos80 schreef:
De methode van Pat Parelli is inderdaad erg geschikt om mee te starten. Op deze manier bouw je een band op gebaseerd op wederzijds respect, vertrouwen en communicatie. Als dat is wat je wilt, dan is het zeker een goede optie. Wat VD_NH zegt, het is wel enkel in het Engels verkrijgbaar, dat is ergens jammer omdat het daardoor minder toegankelijk wordt. Equiplay heeft ook wel een dvd gemaakt (http://www.equiplay.eu) en die is bij mijn weten wel Nederlandstalig, maar hoe die informatie verder is weet ik niet. Parelli heeft ook wel een Nederlandstalig boek waarin veel staat uitgelegd, maar eigenlijk staat alle (noodzakelijke) informatie op de Engelstalige dvd's..

Bij Parelli leer je een leider te zijn en je paard het vertrouwen te geven dat jij een goede leider kunt zijn. Ook leer je signalen te herkennen en weet je wanneer een paard instinctief reageert (en wanneer het dus niet zo handig is erop te gaan zitten) en wanneer hij nadenkt en open staat om te leren (wanneer het dus wel mogelijk is erop te gaan zitten).

Mocht het Engelstalige geen probleem zijn, kan ik het je alleen maar aanraden!!
Bij meer vragen over Parelli kun je een pm sturen.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:22

Ik ben ook zo begonnen, parelli is super voor je band. Om te rijden moet het je liggen, maar het zadelmak maken gaat moeiteloos door met de dvd's.

Ik zou trouwens dan gewoon de levels doorlopen (liefst niet de allernieuwste, want die zijn vrij beknopt)

Heel veel succes!

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:01

Hoe oud is je paard?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:08

Horseleven schreef:
Hoe oud is je paard?

Even goed lezen, dat staat in de openingspost.
Het paard is drie.