vraagje over orenspel paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

vraagje over orenspel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:01

Ik heb net deze videoclip bekeken die ik op Facebook toegestuurd kreeg.
Ik vind het er prachtig uitzien maar kan iemand die zich iets meer in vrijheidsdressuur verdiept heeft mij misschien vertellen waarom deze paarden de oren zo vaak naar achteren leggen en onrustig zijn met de staart... Voor mij is dat niet echt een teken van plezier hebben in.... maar misschien heeft het in deze een andere oorzaak?

http://www.dailymotion.com/video/xe1npg ... s#hp-v-v11

Captain

Re: vraagje over orenspel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:29

Ik heb niet het hele filmpje gekeken, duurt me iets te lang! :o

Oren naar achteren is een teken van concentratie. Ik heb ook bijna geen VD-foto's met oren naar voren. Bepaalde kunsten kosten gewoon veel inspanning en daar moet een paard zich goed op concentreren.

Kijk maar eens naar paarden die bereden worden en een moeilijke oefening moeten doen, zullen ook bijna alijd de oren naar achteren hebben ten teken van inspanning.

Staart weet ik eigenlijk niet maar ik heb misschien wel een simpele verklaring die volgens mij bij mijn paard opgaat; :))
Als ik bijv. het turnen vraag leg ik de zweep op mijn paard zijn achterhand, hij voelt dat en waarschijnlijkslaat hij automatisch met zijn staart om de 'vlieg' te verjagen. Dat denk ik.. Maar weet ik niet. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:21

De staart wordt vaak gebruikt om het evenwicht te herstellen. Maar het kan ook irritatie uitdrukken, over insecten of over grove ruiterhulpen (pijn). Helemaal op het laatst zie je dat hij zijn staart heel ontspannen houdt en hem alleen voor het evenwicht af en toe beweegt. Ik denk dat niet alles op een dag is gefilmd. Misschien waren er de ene dag meer vliegen dan de andere dag, het ziet er warm uit.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:38

Het ziet er inderdaad wel warm uit, dus zal me niks verbazen als het paard 'last' had van vliegen.
Het ene paard reageert sowieso heftiger op een vlieg dan de ander. Eén van mijn paard zwiept al mijn zijn staart als er een vlieg in de buurt is. En de ander zwiept niet eens als er werkelijk één op 'm zit.
Het orenspel is (in de meeste gevallen) een kwestie van concentratie.
Jol heeft zo nu en dan ook wel is een dag dat 'ie liever lui dan moe is en dan kan ik vragen wat ik wil, maar dan krijg ik óf een afgeraffelde oefening óf een eigenwijze blik toegeworpen. Persoonlijk denk ik dus dat wanneer een paard er geen plezier aan beleefd hij/zij de oefening niet in vrijheid (en zonder dwang) (goed) uit zal voeren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:44

Als ik zelf bezig ben met een paard heb ik liever dat ie z'n oren een beetje naar achteren heeft dan dat ie ze naar voren prikt. Als ze zo naar voren staan dan merk ik toch dat ze er niet helemaal bij zijn :P Als ze netjes een beetje naar achteren wijzen zijn ze lekker op me aan het letten en blijven ze bij me :j
Strak naar achteren en tanden laten zien is weer wat anders :')

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:08

het zag er uit als een beetje protest. Misschien dat de ruiter te veel aan de teugel zat of de sporen te veel gebruikte. Liever zie ik dat ze met de oren naar voren lopen. Dat is een teken dat ze zich niet bekommeren om de ruiter op hun rug en die doet dan niks verkeerd. Als ze de oren vaak naar achter hebben met rijden betekent dat vaak dat ze niet helemaal vertrouwen wat er op de rug gebeurt en daar veel aandacht aan geven. Aan de oren kan je zien waar de aandacht naar uitgaat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:10

Horseleven schreef:
Liever zie ik dat ze met de oren naar voren lopen. Dat is een teken dat ze zich niet bekommeren om de ruiter op hun rug en die doet dan niks verkeerd. Als ze de oren vaak naar achter hebben met rijden betekent dat vaak dat ze niet helemaal vertrouwen wat er op de rug gebeurt en daar veel aandacht aan geven. Aan de oren kan je zien waar de aandacht naar uitgaat.

Ben ik het niet mee eens. Als een paard de oren naar voren heeft let het juist op andere dingen in de omgeving en niet op de ruiter terwijl het paard onder het [***] op de ruiter moet letten, dingen in de omgeving zijn bijzaak. Oren naar achteren is concentratie op wat er op zijn rug gebeurd en welke hulpen er gegeven worden.

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:36

dat is alleen maar een blijk van blindelings vertrouwen in de ruiter. Zo hoort het te zijn. Het is belangrijk dat een paard aandacht heeft voor alles dat er om hem of haar heen gebeurt. Dan schrikken ze ook zelden omdat ze het al van te voren aan hebben zien komen. een bekend parden spreekwoord is toch 1000 ruiters 1000 meningen ;-)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:57

Nou, als mijn paard de aandacht op de omgeving heeft ben ik hem kwijt want dan ziet hij alleen maar bakkabouters, als hij zijn oren op mij heeft is hij fijn en rustig te rijden. Dus ik vind het niet positief als tijdens een training de oren naar voren staan.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:07

Wanneer het paard zijn/haar oren naar achteren heeft en het paard zich dus focust op de ruiter/amazone hebben ze juist het vertrouwen in de ruiter/amazone. Het paard stelt zich op die manier kwetsbaar op, omdat hij/zij zich niet meer op de omgeving focust en dus ook geen gevaar aan ziet komen. Het paard neemt de amazone/ruiter in vertrouwen hij/zij het paard niet in gevaar brengt.
Mijn paard(en) zien mij als leider, en vertrouwen erop dat ik ze niet in gevaar breng, dus vinden ze het ook niet nodig om constant de omgeving te scannen op gevaar.

Ik vind het knap als jij met een paard een zware dressuur training goed(!) kan uitrijden wanneer je paard constant de oren gespitst naar voren heeft. Wanneer een paard tijdens training niet focust op mij kan ik nooit een verfijnde hulp doorgeven aan het paard waarop ik acuut de juiste reactie krijg, omdat het paard op zo'n moment er niet 100% bij is met zijn/haar hoofd. Juist wanneer het paard gefocust is op allerlei andere dingen behalve op mij dan kunnen ze juist schrikken van de hulp die ik geven wil, omdat ze er helemaal niet mee bezig zijn dat er een ruiter/amazone op hun rug zit.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:10

als het paard zich echt op jou concentreert, kun je met de kleinste hulpen duidelijk maken wat je wil.
een menselijk voorbeeld,
als je op een druk perron staat en je let op alles en iedereen heeft een zakkenroller veel meer kans dan als je oplet wat er dicht bij je gebeurt,
dan merk je een kleine verandering aan druk die niet door jezelf komt meteen.
dat werkt met een paard denk ik ook zo, als hij let op wat er heel dicht bij hem is, dan reageert hij op veel kleinere signalen die hij niet zou merken als
hij op de hele omgeving let.

nu nog even naar het filmpje, dat hele verhaal was een beetje off-topic geloof ik :D
zo rond de 7:30 kun je zien dat het paard de oren niet in de nek heeft liggen, maar een beetje schuin opzij, dat vind ik er niet boos uitzien, maar inderdaad geconcentreerd.