[AR] trens bij mennen? of stang noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

trens bij mennen? of stang noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:31

Om mee te beginnen, ik heb erg weinig "menverstand", dus misschien stel ik wel een heel domme vraag..

De eigenaresse van mijn (verzorg)paard ment met haar paard, en ik rij met hem onder de man. Ik rij met een simpel bustrensje, en zij gebruikt met mennen een liverpoolstang. (Of iets wat er erg op lijkt, en de teugel zit op het minst inwerkende gaatje)

Ze volgt weinig les en vraagt mij vaak om advies, dus vandaar dat ik graag jullie mening/advies wil.

Ze wil ook met een trens gaan mennen, maar beweert dat dit nu nog niet kan omdat ze nog te weinig controle heeft. Als dit inderdaad klopt, waarom is er verschil tussen erop of erachter? Ik heb altijd geleerd dat je het niet met een sterk bit moet oplossen, en dit lijkt me een redelijk sterk bit. Ook merk ik dat ik het paard (ook met mennen! doe ik heel soms met haar erbij) zonder problemen kan inhouden en ik vind hem helemaal niet drammerig ofzo.

Is het dus überhaupt mogelijk om met trens te mennen? En heb je bij mennen een sterker bit nodig dan als je erop zit, of ligt dit gewoon aan de kennis/kunde van de ruiter..?

trustHim

Re: trens bij mennen? of stang noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:15

of je met trens kan mennen, lijkt me in princiepe wel, ik weet dat shetjes bv vaak op trensje gement worden.

Het grote verschil tussen erop of erachter is het aantal hulpen dat je hebt, op de wagen dus erachter heb je je teugels, je zweep en je stem. Erop komen daar nog je benen en zit bij waarop je in priciepe ook terug kunt rijden.

zolang je trouwens niet eraan gaat hangen is de liverpool geen naar bit, je kan de kinketting evt ook nog verachten met een onderlegger

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:28

Een liverpool (zeker op de bovenste sleuf) is geen vervelend bit. Ligt mooi stil, je kan er precies mee inwerken en heb veel verstel mogelijkheden.

Je kan prima met een trens mennen. Maar voor de wagen mis je een heel belangrijke hulp, je been en je zit. Waar je onder het zadel die 2 juist de belangrijkste zijn heb je die voor de wagen dus helemaal niet. Vandaar dat een fijn bit en een goede aanleuning nog belangrijker worden.

Trens werkt alleen in de mond in. Liverpool ook onder de kin en achter de oren.

Vorig jaar toen ik wat aan het rommelen was kwa aanleuning (bleek achteraf last van haar tanden te hebben ondanks regelmatige controle) met een van mijn merries heb ik op wedstrijd zo m'n dubbel gebroken trens er in gehangen (pony was altijd op een simpele liverpool gereden voor de wagen, onder het zadel op een dubbel gebroken trens). Reed er zo weer een winstpunt mee in het Z (ondanks dat het nog niet naar mijn zin ging). Kan dus prima. Maar we zijn toch weer lekker terug naar een liverpool, daar loopt ze fijner op, rustiger in aanleuning en kan ik met een halve ophouding meer dan met een flinke hele met een trens.

Oplossen met een scherper bit moet je zeker niet. Een bit is zo vriendelijk of scherp als de hand van de ruiter (met een trens zitten trekken is dus vervelender dan een stille hand met een liverpool op de onderste sleuf). Omdat je dus hulpen mis is het fijn dat je wel flink in kan komen in geval van nood, maar ook heel vriendlijk kan blijven rijden als het streng in komen niet nodig is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 20:39

Bedankt voor de (uitgebreide) reacties, ik had me inderdaad nog niet beseft wat ik allemaal wel niet met mn zit doe..

Ik begrijp uiteraard dat een trekkende trens minder comfortabel is dan een stille stang :D

Maar ik/we gaan er dan binnenkort "mijn" bustrens inhangen en een rondje maken op de baan (lekker veilig op stal dus), dan kunnen we is kijken hoe dat gaat.

Fijn om te horen dat de liverpoolstang dus geen "martelwapen" is, komt misschien ook gewoon door hoe het bit eruit ziet, tis zoveel ijzerwerk haha.

En Dennis, knap hoor.. Pfoe! De Z, ik vind het toch wat knap met zo'n karretje zonder benen, respect!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:45

Muts loopt inmiddels ZZ, en is 'maar' een shet (die regelmatig voor de dressuur gefokte KWPNers staat) :).
Pony is zo braaf, daar durfde ik op wedstrijd wel op de gok een trens in te hangen. Beter is eerst thuis in de bak proberen ;).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:46

Dennis schreef:
Muts loopt inmiddels ZZ, en is 'maar' een shet (die regelmatig voor de dressuur gefokte KWPNers staat) :).
Pony is zo braaf, daar durfde ik op wedstrijd wel op de gok een trens in te hangen. Beter is eerst thuis in de bak proberen ;).
Kriebelt het dan nooit om eens het echte werk te proberen ipv met een braaf dingetje de puntjes bij elkaar scharrelen? :P

Het eerste punt bij het mennen is controle en veiligheid. Door een Liverpool zal een (groen) paard minder snel doorheen lopen dan door een trensje. Maar daarmee kom je ook gelijk op het nadeel. Sommige paarden zijn juist zo gevoelig dat een scherp bit uiteindelijk een averechts effect heeft.
Bij het beleren gebruik ik eigenlijk bijna altijd wel een liverpool om bij een heftige schrikreactie toch wat te vertellen te hebben. Maar sommigen leveren na verloop van tijd toch verzet op de stang dat een trensje een uitkomst biedt. Zelf rijdt ik veel met een dubbelgebroken sprengerbitje (KK Dynamic) op samengestelde menwedstrijden.
Een vierringtrens bied nog iets meer controle.
Afbeelding

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:31

Hoe werkt die trens precies in, BlackDevils?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 06:17

Wanneer je de bakstukken aan de buitenste ringen doet en de leidsels aan de binnenste heeft het het zelfde effect als een gewone trens.

Als je de de bakstukken vast maakt aan de binnenste dan hangt de trens vrijer in de mond, doordat het in de ringen hangt. Dit geeft op zich al een vrijere inwerking (je hebt ook liverpools in deze uitvoering).
Daarbij worden bij aanname van de leidsels de buitenringen tegen de mond van het paard gedrukt. Het kan dus aardig klemmen, net als de kinketting bij een stang dit doet.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:50

Wij mennen volop en laten onze paarden ook professioneel betuigen, laat ik voorop stellen dat als je beide niet zo veel verstand van mennen hebt, dat je NOOIT met bitten moet gaan expirimenteren (zeker geen trens).

De liverpoolstang zie je voor het mennen zeer veel.
Je hebt nog varianten zoals het 'bokkebitje' dat wordt veel voor jonge paarden gebruikt en is wat vriendelijker. Het friese roosjesbit is er ook nog. Deze 3 komen het meest voorbij is onze ervaring. Allemaal stang.

Een trens zou ik nimmer aanraden. Hooguit de zeer ervaren menner, en dan nog zie ik die het niet veel gebruiken. Je kunt er je paard veel schade mee berokkenen en erg 'ongevoelig' mee maken in de mond. Dan ben je nog verder van huis.

Afbeelding liverpoolstang.
Afbeelding bokkebitje.
Afbeelding roosjesbit.

Deze is er ook nog als je met een jong of zeer gevoelig paard gaat beginnen met betuigen/mennen:
Afbeelding

Bij die bitten kun je in alle gevallen zelf de mate van hefboomwerking bepalen door de leidselgaten (waarom zouden die er toch zitten ;) ). Bovendien zijn het je handen die via de leidsels bepalen of iets 'hard' of 'zacht' is voor je paard.

Ik wens je veel wijsheid. Laat je anders eens goed adviseren door een deskundige op aangespannen gebied.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:10

Citaat:
Een trens zou ik nimmer aanraden. Hooguit de zeer ervaren menner, en dan nog zie ik die het niet veel gebruiken. Je kunt er je paard veel schade mee berokkenen en erg 'ongevoelig' mee maken in de mond. Dan ben je nog verder van huis.

???? Nooit van gehoord.
Een bit is zo scherp als de hand van de menner.
Ik men mijn pony's op trensjes, luisteren ze prima naar op hele lichte aanwijzingen, met de paarden men ik met liverpool. Als ons hengstje erg fris is gaat er een liverpool in dan kan ik hem wat fijner corrigeren denk dankzij de kinketting/hefboomwerking.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:20

als ik lange lijnen oefen met mijn paard, dan oefen ik soms naar mijn gevoel ook meer "kracht"/druk uit in de mond doordat ik op dezelfde hoogte als de mond werk en "los" van mijn paard beweeg. Als mijn paard wegspringt, stap ik gewoon verder waar ik gebleven was, tewijl je op je paard altijd met de beweging mee bent.

vandaar zou ik denken dat een ongebroken bit vriendelijker is voor het paard, omwille van de lange afstand. hoe langer de teugel/leidselafstand, hoe harder/minder fijn de inwerking. waarom toch steeds een stanf, omwiile van de reden die eerder al genoemd is. je hebt je zit en benen niet als extra hulp om je paard iets duidelijk te maken, vandaar dat kleine aanwijzingen duidelijk moeten aankomen en je voldoende controle moet hebben.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:18

Citaat:
Een bit is zo scherp als de hand van de menner

Dat is het 'm nou net. En bij beginnende menners....is die fijngevoeligheid vaak nog niet zo ontwikkeld. Vandaar dat ik niet voor ben. Bovendien ben ik van mening (en dat is persoonlijk) dat een liverpool het veiligst is. Vooral als je nog lerende bent. En rij je al jaren met trensje...vooral lekker blijven mennen ermee.... Ik ben alleen geen voorstander van ge-experimenteer door beginners. Zie zoveel ellende ontstaan. Goed advies inwinnen, kijk en leer van de ervarener menners en neem les/instructie om je eigen vaardigheden (oa fijngevoeligheid in leidselvoering) te ontwikkelen en doe vooral wat je goeddunkt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:52

Tinkerlady schreef:
Leg eens uit!
Kijk, ervaren kan ik nog inkomen omdat het minder overwicht heeft maar ongevoelig maken tov een Liverpool?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:09

:)* als het bitloos kan, zou het ook met een trens moeten kunnen, maar of je een trens WIL gebruiken is de vraag, het heeft nl een vervelende werking:

behalve een notenkrakerwerking ook nog eens een heftige werking op het gehemelte

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:29

Kijk, er zijn best paarden die ik bitloos durf aan te spannen. Een bit wil niet per definitie zeggen dat het een martelwerktuig is maar soms wel een levensverzekering.
Een trens is ook niet per definitie enkel gebroken, het kan ook recht of dubbel-.
Bitloos kan in een enkel geval best een oplossing zijn maar ook niet meer dan dat. Wanneer je je handen vast zet bij een enkel gebroken zal inderdaad het scharnier in het gehemelte prikken, met name bij een strak aangesnoerde neusriem en sperriem. Maar bij vasthouden doet elk bit zeer en ook bitloos. Het verschil is alleen dat iemand die bitloos rijdt of ment dit met een andere instelling doet. Wanneer ik een race wil winnen zal dat makkelijker gaan met een Ferrari dan een Landrover, zolang het maar niet door zwaar terrein gaat. Wanneer ik recreatief wil rijden zal dit misschien ook bitloos kunnen maar om een grotere gevoeligheid te creëren heb ik toch een bit nodig. Niet om harder in te werken maar wel meer precies.
Een archeoloog werkt ook niet alleen met een bulldozer...
Wanneer je trouwens serieus had gekeken had je vast ook gezien dat het bit dat ik gebruik geheel naar de paardenmond ontworpen is.

Velen zullen het misschien niet denken maar Natural Horsemanship is voor mij het beginsel om met een paard om te gaan.
Het heeft te maken met respect voor een dier en te communiceren op een manier zoals deze het kan begrijpen. Daartoe kun je alle middelen die een paard gebruikt in de natuurlijke relatie tot elkaar gebruiken, mits met respect.
Van sommige personen die de NH-methode aanhangen krijg ik het gevoel dat ze al het andere afkeuren en denken dat hun manier de enige juiste is. Men pretendeert dat zij een betere relatie zouden hebben met een paard dan een minder radicale NH-er het heeft.
Dat vind ik een vrij bekrompen manier van denken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 07:24

BD _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor 300%

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:50

Sluit me aan bij BlackDevils en Echwel ;)
Weer dat suggestieve filmpje over trensjes :Z bij verkeerd gebruik kun je dergelijke filmpjes van elk bit / optoming maken.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:50

ik men met een simpelgebroken bitje, gaat toppie!~

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:08

Ik snap Tinkerlady's standpunt echt niet.

Een dressuurpaard beleer je toch ook niet met stang en trens??!
Beginnen bij de basis.. en dan verfijnen..

Ik heb gemend met meerdere grenomeerde menners en die waren alle voorstanders van beleren op een leren bitje of trens en niet op een liverpoolstang. Een stang met kinketting en hefboom werking kan in een onervaren hand veel scherper zijn dan een trensje.

Ik heb mijn eigen pony ook beleerd op een trens en rij nu met een passoa trens voor de hefboom werking, omdat hij niet goed op een stang reageerd. Daar gooit hij meteen zijn tong overheen en wordt dan bang.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:16

ik men ook met gebroken trensje en gaat super!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:58

Ik men alweer enkele jaren bitloos. Gaat prima, paard is veel rustiger dan met stangbit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:24

er zijn verschillende meningen over ik heb mijn 2 span pony's ook met enkel gebroken trensbit gereden gaat ook super niks mis mee nu rij ik ze ook wel vaker met een gewone stang geen kinketting of hefboom,ik heb er met mijn instructeur over gehad en hij zegt als de pony's het goed doen op een trens kan dit wel maar een trens bit heeft een noten krakerwerking omdat deze scharniert worden de mond hoeken bij elkaar getrokken bij een stang is dit niet deze hebben weer meer druk op de tong als een trens om dat deze recht is en niet scharniert dan heb je er nog met een tonguitsparing maar deze drukken meestal in gehemelte en is helemaal niet fijn,dus je kunt met stang eneen trens rijden en bij de een zit het scharnieren als nadeel waar door de druk op mondhoeken meer is,en de andere de stand is rustiger voor de mond hoeken maar geeft weer meer druk op de tong en een bit is zo hard als de handen van de menner dus dat ligt helemaal aan je zelf,succes er mee gewoon lekker proberen wij hebben onze pony's beleerd op een trens