Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lusitana schreef:Geef een waarschuwingscommando. Net zoals je een halve ophouding maakt als je er op zit om aan te geven dat er wat komt, kun je bij longeren met je stem aangeven dat er wat komt. Het is dan duidelijker dat er iets nieuws/anders gevraagd wordt dan wat hij al doet.
Ik gebruik zelf "Let op" en noem de naam van het paard erachter.
Je krijgt dan dus "Let op! .... Galóp!" en maak een beweging die nieuw is. Ik kom zelf naar voren en stamp als het moet, maar je kunt ook even een zweepbeweging maken.
Zodra hij galoppeert, ook al is dat later dan je wilt, zeg dan "braaaaaf" zodat hij weet dat dát de bedoeling is (veel mensen vergeten te bevestigen wat goed gaat). Meestal duurt het niet zolang voordat ze doorhebben dat "let op" voor galop komt en "braaf" erna en willen ze al aanspringen bij het "let op" en zullen ze niet eerst harder in draf gaan.
Het geheim zit hem dus in de overgang aan te kondigen...en te bevestigen wat hij goed doet.
(Overigens fluister ik het "let op" bij mijn paarden en dat maakt ze zeer attent op mijn stem)
raya00 schreef:Hoe oud is je shet? Galoppeert ze zelf wel makkelijk in de wei, uit zichzelf? Of is draf dan ook de gang van haar voorkeur? Het kan zijn dat ze galop in z'n algemeen nog lastig vindt, het vergt ook een bepaalde mate van balans die jonge paarden nog niet altijd even goed hebben.
Misschien snapt ze je niet helemaal, heb je haar 'per ongeluk' aangeleerd dat als jij 'galop!' roept, zij denkt dat ze harder moet gaan draven.
Ik vind het an sich niet zo'n drama als het helpt om eerst wat harder te moeten draven bij het aanleren. Zolang jij het commando voor galop maar goed weet te timen zodat zij het kan koppelen aan het aanspringen. Zelf een galopsprongetje maken als hulp kan ook goed werken inderdaad! Doet ze het niet, gewoon negeren en rustig opnieuw proberen. Als jij je timing goed hebt, zij leert dat het commando enkel hoort bij het aanspringen (en niet bij harder draven) en je haar daar heel uitgebreid voor beloont is het een kwestie van tijd voordat het kwartje valt.
Als het kwartje eenmaal is gevallen kun je haar ook makkelijker vanuit een beschaafd drafje laten aanspringen.
Horseleven schreef:Is het toevallig een kruising tussen een draver en een shetlander?
Dravers kunnen ook moeilijk galloperen en dat zou het dan verklaren.
Lusitana schreef:Ik denk dat juist om harder gaan draven te voorkomen enige vorm van bijzetten kan helpen.
Bij harddravers wordt nl het hoofd hoog gehouden, met de hals zo rechtop mogelijk, door een opzet, om te voorkomen dat ze galopperen (want dat kunnen ze prima). Met het hoofd op (of licht achter) de loodlijn gaat galopperen makkelijker dan keiharddraven.
Iets anders dat je nog kunt proberen is met dubbele longe longeren met een bit in, omdat je dan gewoon halve ophoudingen kunt maken en stelling kunt vragen. Je kunt dan bv ook de draf makkelijker "breken" door het hoofd naar buiten te dwingen bij het aanspringen.
(Je ziet, ik heb nog wel wat trucjes...)