Galop probleem.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:36

hallo bokkers,
ik heb een kleine shetlander, maar wij hebben een probleem.
Bijvoorbeeld als ik haar longeer, en het galop commando zeg gaat ze eerst héél hard draven en pas als ze echt niet harder kan in draf springt ze aan in galop.
Ze heeft dus het idee dat galop alleen maar snel is.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik heb al geprobeerd om haar aan de hand in galop aan te laten springen en dan telkens proberen vanuit een langzamere draf, maar dit lukte echt niet.
Weten jullie oefeningen om dit te veranderen zodat ze ook leert om rustig te kunnen galoperen en vanuit rustigere draf aan te springen.
Graag wel oefeningen vanaf de grond omdat ik natuurlijk niet op haar kan rijden.

Anoniem

Re: Galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:48

Zoals ik al zei, gewoon blijven terugnemen.
Zodra ze snel gaat draven, meteen terugnemen naar arbeidsdraf.
Op een gegeven moment moet ze het wel opgeven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:43

Zelf een galop sprong maken. Pony gaat je dan vanzelf nadoen ;)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:49

liindii: die manier ben ik inderdaad nog aan het proberen :j
_Tara_: juist :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:59

Geef een waarschuwingscommando. Net zoals je een halve ophouding maakt als je er op zit om aan te geven dat er wat komt, kun je bij longeren met je stem aangeven dat er wat komt. Het is dan duidelijker dat er iets nieuws/anders gevraagd wordt dan wat hij al doet.
Ik gebruik zelf "Let op" en noem de naam van het paard erachter.
Je krijgt dan dus "Let op! .... Galóp!" en maak een beweging die nieuw is. Ik kom zelf naar voren en stamp als het moet, maar je kunt ook even een zweepbeweging maken.
Zodra hij galoppeert, ook al is dat later dan je wilt, zeg dan "braaaaaf" zodat hij weet dat dát de bedoeling is (veel mensen vergeten te bevestigen wat goed gaat). Meestal duurt het niet zolang voordat ze doorhebben dat "let op" voor galop komt en "braaf" erna en willen ze al aanspringen bij het "let op" en zullen ze niet eerst harder in draf gaan.
Het geheim zit hem dus in de overgang aan te kondigen...en te bevestigen wat hij goed doet.

(Overigens fluister ik het "let op" bij mijn paarden en dat maakt ze zeer attent op mijn stem)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:41

Hoe oud is je shet? Galoppeert ze zelf wel makkelijk in de wei, uit zichzelf? Of is draf dan ook de gang van haar voorkeur? Het kan zijn dat ze galop in z'n algemeen nog lastig vindt, het vergt ook een bepaalde mate van balans die jonge paarden nog niet altijd even goed hebben.

Misschien snapt ze je niet helemaal, heb je haar 'per ongeluk' aangeleerd dat als jij 'galop!' roept, zij denkt dat ze harder moet gaan draven.

Ik vind het an sich niet zo'n drama als het helpt om eerst wat harder te moeten draven bij het aanleren. Zolang jij het commando voor galop maar goed weet te timen zodat zij het kan koppelen aan het aanspringen. Zelf een galopsprongetje maken als hulp kan ook goed werken inderdaad! Doet ze het niet, gewoon negeren en rustig opnieuw proberen. Als jij je timing goed hebt, zij leert dat het commando enkel hoort bij het aanspringen (en niet bij harder draven) en je haar daar heel uitgebreid voor beloont is het een kwestie van tijd voordat het kwartje valt.
Als het kwartje eenmaal is gevallen kun je haar ook makkelijker vanuit een beschaafd drafje laten aanspringen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:59

Lusitana schreef:
Geef een waarschuwingscommando. Net zoals je een halve ophouding maakt als je er op zit om aan te geven dat er wat komt, kun je bij longeren met je stem aangeven dat er wat komt. Het is dan duidelijker dat er iets nieuws/anders gevraagd wordt dan wat hij al doet.
Ik gebruik zelf "Let op" en noem de naam van het paard erachter.
Je krijgt dan dus "Let op! .... Galóp!" en maak een beweging die nieuw is. Ik kom zelf naar voren en stamp als het moet, maar je kunt ook even een zweepbeweging maken.
Zodra hij galoppeert, ook al is dat later dan je wilt, zeg dan "braaaaaf" zodat hij weet dat dát de bedoeling is (veel mensen vergeten te bevestigen wat goed gaat). Meestal duurt het niet zolang voordat ze doorhebben dat "let op" voor galop komt en "braaf" erna en willen ze al aanspringen bij het "let op" en zullen ze niet eerst harder in draf gaan.
Het geheim zit hem dus in de overgang aan te kondigen...en te bevestigen wat hij goed doet.

(Overigens fluister ik het "let op" bij mijn paarden en dat maakt ze zeer attent op mijn stem)

Ik zeg altijd als ze wat nieuws moet gaan doen: ''èèèèèn'' en dan dus het nieuwe erachteraan.
Dan zeg ik dus: ''èèèèèn... Gaalóp!'' dan kom ik iets naar voren en beweeg met de zweep.
Meestal gaat ze dan alleen keihard draven (echt dat je de benen amper bijhoud en je er haast duizelig van zou worden :+)
Dan laat ik der gewoon een paar rondjes hard draven, en probeer het opnieuw.
Als ze dan wel aanspringt in galop zeg ik gelijk: ''Goeeedzooo, braaaaf!'' en neem der weer terug en laat der stappen.
Het idee hierachter was om de galop makkelijk te maken, en hard draven zwaarder te maken.

raya00 schreef:
Hoe oud is je shet? Galoppeert ze zelf wel makkelijk in de wei, uit zichzelf? Of is draf dan ook de gang van haar voorkeur? Het kan zijn dat ze galop in z'n algemeen nog lastig vindt, het vergt ook een bepaalde mate van balans die jonge paarden nog niet altijd even goed hebben.

Misschien snapt ze je niet helemaal, heb je haar 'per ongeluk' aangeleerd dat als jij 'galop!' roept, zij denkt dat ze harder moet gaan draven.

Ik vind het an sich niet zo'n drama als het helpt om eerst wat harder te moeten draven bij het aanleren. Zolang jij het commando voor galop maar goed weet te timen zodat zij het kan koppelen aan het aanspringen. Zelf een galopsprongetje maken als hulp kan ook goed werken inderdaad! Doet ze het niet, gewoon negeren en rustig opnieuw proberen. Als jij je timing goed hebt, zij leert dat het commando enkel hoort bij het aanspringen (en niet bij harder draven) en je haar daar heel uitgebreid voor beloont is het een kwestie van tijd voordat het kwartje valt.
Als het kwartje eenmaal is gevallen kun je haar ook makkelijker vanuit een beschaafd drafje laten aanspringen.

Ze is 15 jaar, en in de wei galoppeert ze ook gewoon, dit gaat wel keihard, en meestal op een speelse manier met veel rare sprongen tussendoor. Maar draf is wel haar voorkeur :j.
Ik vind het opzich ook niet zo'n drama dat ze ervoor hard moet gaan draven (heb dit dus ook een tijdje goed gevonden om de galop wel te oefenen)
maar tegenwoordig is het hard draven en laat baasje maar roepen en proberen ik draaf wel fijn zo. Laatste keer dat ik der longeerde ging het wel weer iets beter, maar ik hou de galop nu dus ook kort om der proberen te leren dat galop helemaal niet iets vervelends is.

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:11

Is het toevallig een kruising tussen een draver en een shetlander?
Dravers kunnen ook moeilijk galloperen en dat zou het dan verklaren.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:40

Nee het is een 100% shetlandertje :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:48

Horseleven schreef:

:')

kan het niet een stukje luiigheid zijn? mijn paard doet dat ook weleens maar is te lui om zijn poten op te tillen of probeert er ( weer eens) onderuit te komen. ik laat hem dan gewoon een paar keer overgaan (telefoon :') ) dus draf, galop, sraf en weer galop. dan heeft ie meestal door dat z'n grapjes het moeilijker maken en gaat hij weer netjes.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:52

Luiigheid denk ik niet, aangezien ze echt super hard gaat draven, je kan de beentjes niet bijhouden.
Veel overgangen maken probeer ik ook, dat vooral om het niet saai te maken, maar overgangen naar galop gaan juist heel moeizaam.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:47

Was nog een tip vergeten. Een balkje. Omdat het een sheltander is, hoef je hem waarschijnlijk niet te verhogen om een sprongetje uit te lokken. Na een sprongetje gaan ze nl meestal van nature in galop over.
Dan nog proberen de link te leggen met het commando galop en flink belonen.
En als je het balkje weghaalt, toch altijd op die plek de galop vragen omdat het makkelijk is om van gewoonten en voorspelbaarheid gebruik te maken tot ze echt op commando aanspringt.
Voor stap en draf kun je de pony gewoon voor of achter het balkje langs laten gaan.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 23:54

Bedankt, Lusitana, die tip ga ik morgen zeker uitproberen. Ben benieuwd :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:23

Dan horen we het wel weer, en ik zal ondertussen nadenken wat er nog meer is dat kan helpen.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:30

Horseleven schreef:

Dravers kunnen heel goed galloperen, alleen de mensen die er op zitten vaak niet.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:26

De tip met het balkje heb ik geprobeerd, maar of ze draaft er gewoon overheen alsof het een draafbalkje is, en als ze erover heen springt draaft zeg keihard verder. Dus ik ben bang dat ook die niet gaat werken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:56

Gebruik je bijzet teugels?

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 23:10

Ik gebruik wel is een elastiek, dan loopt ze beter ontspannen en gebruikt ze der rug ook beter, maar die heb ik al een aardig tijdje niet gebruikt doordat de galop zo moeilijk gaat.
Ik zet hem er soms nog wel aan maar dan alleen voor stap en draf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:03

Ik denk dat juist om harder gaan draven te voorkomen enige vorm van bijzetten kan helpen.
Bij harddravers wordt nl het hoofd hoog gehouden, met de hals zo rechtop mogelijk, door een opzet, om te voorkomen dat ze galopperen (want dat kunnen ze prima). Met het hoofd op (of licht achter) de loodlijn gaat galopperen makkelijker dan keiharddraven.

Iets anders dat je nog kunt proberen is met dubbele longe longeren met een bit in, omdat je dan gewoon halve ophoudingen kunt maken en stelling kunt vragen. Je kunt dan bv ook de draf makkelijker "breken" door het hoofd naar buiten te dwingen bij het aanspringen.

(Je ziet, ik heb nog wel wat trucjes... :D )

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:14

Lusitana schreef:
Ik denk dat juist om harder gaan draven te voorkomen enige vorm van bijzetten kan helpen.
Bij harddravers wordt nl het hoofd hoog gehouden, met de hals zo rechtop mogelijk, door een opzet, om te voorkomen dat ze galopperen (want dat kunnen ze prima). Met het hoofd op (of licht achter) de loodlijn gaat galopperen makkelijker dan keiharddraven.

Iets anders dat je nog kunt proberen is met dubbele longe longeren met een bit in, omdat je dan gewoon halve ophoudingen kunt maken en stelling kunt vragen. Je kunt dan bv ook de draf makkelijker "breken" door het hoofd naar buiten te dwingen bij het aanspringen.

(Je ziet, ik heb nog wel wat trucjes... :D )

oke dan ga ik nog even proberen met der elastiek. Dat zou dan best wel kunnen werken inderdaad :)
Dubbele longe met bitje gaat het niet worden, ze is bitloos (al der hele leventje) en dat gaat eigenlijk wel prima, ze reageert goed bitloos.
Maar dubbele longe heb ik ook al geprobeerd, alleen dit wert het ook niet helemaal. Ik stond zelf al te tobben met 2 lijnen en een zweep dus dan was het lastig om nog wat te vragen van der O:)
Maar als ik ten einde raad ben kan ik dat nog wel is gaan oefenen.

KBBaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:04

Hallo,
Ik heb zelf ook het probleem gehad me mijn pony,
Je moet gewoon een balk op de grond neer leggen en als je daar over heen gaat meteen in galop aan springen dat is de beste metohde;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt:)