[AR] Uitsluiting bij een dressuurproef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_Andor

Uitsluiting bij een dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 09:13

Gister mocht ik weer eens een Dressuur-vaardigheidwedstrijd verrijden.
Ik rij met Andor in de L. In de eerste proef moesten we al vrij snel met 1 hand een volte rijden. Ik nam de leidsels in 1 hand maar pakte ze niet goed vast. Andor ging zijn eigen weg en reed voor de A zo de ring uit. Ik was natuurlijk overdonderd en wilde mijn leidsels niet met 2 handen weer oppakken. Ik kon hem weer in de ring krijgen maar na de A. De jury riep me bij zich en zei dat het niet de bedoeling was dat ik om de bordjes heen reed. Ik vertelde dat ik dat snapte maar dat ik hem niet kon houden. Ze zei dat ik de proef af mocht rijden (was pas bij punt 3 of 4) en dat heb ik dus gedaan. Andor liep echt super.
Toen we de startcoupons terug kregen stond er bij mij enkel op dat ik was uitgesloten wegens het verlaten van de ring met de gehele aanspanning. De cijfers voor de onderdelen had ze helemaal niet ingevuld. Niet zo leuk natuurlijk want nu kon ik er verder niets van leren.
Alleen, de menners die ook meededen aan de wedstrijd vertelden me allemaal dat ze daar hooguit -2 voor had moeten geven. Nou heb ik zo goed mogelijk de regelementen na proberen te kijken maar ik kan er niets over vinden. Is er iemand die daar wel van op de hoogte is??

Caadhola

Re: Uitsluiting bij een dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:53

Ik weet wel dat je bij een proef onder het zadel,bij de ring verlaten,uitsluiting volgt.Ik neem aan dat het bij het mennen ook zo is.

Als je nog eens zoiets gebeurd kan je beter je tweede hand even erbij nemen.
Dan heb je wel een 3 of 4 voor dat onderdeel,maar dat is weer op te halen met de andere onderdelen,zeker als hij zo goed liep.

marisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:59

Het ligt eraan of het een gesloten of open ring is. Bij een gesloten ring (met hekjes en alleen een opening bij a) word je gelijk uitgesloten.
Als het een open ring is (dus alleen met bordjes) krijg je -2 als je de ring verlaat. Bij de 2e keer -4 en bij de 3e keer word je uitgesloten.
Maar weet dus niet of bij het aangespannen rijden dezelfde regels gelden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:09

In artikel 421, punt 1, nummer 7 in de tabel (op blz 13) staat:
Waneer de gehele aanspanning de dressuurring verlaat tijdens de proef: uitsluiting.

Staat dus gewoon in het regelement dat je gewoon uitgesloten word. Jury hoefde dus idd geen punten te geven (al was het wel aardig geweest).

Optijd je leidsel even in 2 handen pakken, herstellen en weer verder gaan voor je de baan uit ga is dus handiger. Je hebt dan wel een slecht cijfer voor dat onderdeel, maar je kan wel je proef uti rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:29

balen voor je zeg!
dat is een harde les...

inderdaad volgende keer toch maar kiezen voor correctie met 2 handen en dan alleen een onvoldoende scoren...

was je andere proef wel goed gegaan?

Mary_Andor

Re: Uitsluiting bij een dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:22

Bedankt voor de reacties :D
Het is dan zeker een harde les. Het is jammer maar niets aan te doen. De volgende keer zal ik zeker even met 2 handen ingrijpen, dit gebeurt me niet weer!
De 2e proef ging net zo goed, alleen netjes in de ring gebleven ;) Daarhad ik een score van 193 punten en een tweede prijs :D mijn dag was dus weer goed haha