Jong paard volgt maar loopt graag voorbij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Jong paard volgt maar loopt graag voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:44

Hoi,

ik verzorg momenteel de 2 jarige anda ruin van vrienden tijdens hun vakantie.

Het is een hele uitdagende ruin die je eerst flink zal testen voor hij toegeeft. Zo heeft hij al een paar fratsen uitgehaald :D

Nu is het probleem het volgende: hij neemt de leidende positie in. Dit heb ik er eigelijk al vlotjes uitgekregen, hij volgt dus wel, maar probeerd toch met heel zijn hals voor mij te komen.

Hoe kan ik dit netjes wegwerken? Hij trekt en sleurt al niet meer, maar ik zou toch graag hebben dat hij net iets meer achter me blijft.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:53

Hoi,

Paardje wat ik ken, heeft dat ook..Sleurt niet, en trekt niet (meer)..blijft keurig naast je (zelfs met galoppasjes..dus wel degelijk respect gekregen) Maar moet altijd met zijn hals naast mij lopen.. Zeg maar zijn schouder naast mijn heup..
Dit is niet mijn paard, maar viel me idd op..Ik heb niet het idee dat het rottigheid is, meer zijn idee van "samen"..want zo'n typje is het wel..Hij loopt onder het zadel niet voor je, maar met je..(snap je wat ik bedoel?)
Mijn eigen paard loopt wel keurig achter me..hooguit neuslengte naast me..Ik heb geen idee hoe ik dat heb aangeleerd, dat ging eigenlijk vanzelf..Dus ik volg dit even, ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:58

gewoon een freestylle touw nemen en daar een lang stuk in je hand nemen waar je hem niet mee vast heb wil hij je tijdens de wandelling je voor bij lopen flink gaan draaien voor zijn neus en als hij een keer een tik er van krijg dan geeft dit niet dan denkt hij de volgende keer wel na om je voor bij te lopen
gewoon door gaan tot dat hij acher je bijft
zo heb ik het ook bij mijn ruin geleerd en hij gaat me nu niet veer voor bij
ik ben de baas hij niet

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:01

Mijn paardje doet dat ook, dat is een enorme knuffelbeest en ik denk dat het daaraan ligt, zoals marian01 al zei, dat ze graag 'samen' wil lopen. Ze is verders heel erg onderdanig, en ik kan alles met haar, alleen met het lopen is dat. Misschien gewoon met een zweepje erbij lopen, en steeds een tikje tegen de borst geven, als hij te ver na voren gaat. Het is een 2jarige en zal dat snel genoeg leren en jou zien als je baas.

doei

Re: Jong paard volgt maar loopt graag voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:08

Wat Nagano zegt...
Wat je met de tijd ook kan doen is meer afstand creeren. Je gebruikt de leadrope draait je om houdt de leadrope in je linker en rechter hand doe je handen in de lucht en roep HOOO. Dit commando kan je op een steeds grotere afstand toepassen. Vanaf een grotere afstand volgt het paard jou weer, maar de afstand tussen jullie moet bewaard worden, gaat het paard sneller lopen draai weer met het uiteinden van de leadrope, reageert hij niet snel genoeg HOOO en naar achter.
of
Gebruik een zweepje dit is de lijn en hier mag hij niet voorbij, wiebel denoods iets met het zweepje... Het zweepje hou je alleen voor hem als hij gaat versnellen, niet constant anders heeft het geen effect meer.
Zet het paardje stil en laat hem een paar pasjes achterwaarts doen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:22

Een zweepje naast jou uitstrekken en eventueel mee wiebelen zodat hij niet voorbij kan of je kunt je armen spreiden zodat hij weet dat hij daar niet voorbij mag. Desnoods geef hem een mep zodat het duidelijk is ;). Eens hij begrijpt dat hij er niet voorbij mag, zal hij het niet meer doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:45

Nog een aanvullende tip: zodra hij iets voor je gaat lopen (dus net voor de 'goede' positie) halthouden en een paar pasjes achteruit. Hij is nog jong, dus hou het bij een paar pasjes. Dan even een rustmoment en weer verder. Herhalen indien nodig :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:46

Als hij vóór je komt, maak je een wending naar links, daarmee ben je meteen weer in de leidende positie.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:50

hier ook een jaarling die soms iets te enthoustsiast is (alleen als we de wei uit gaan) daar draai ik telkens voor haar neus mee als ze me voorbij wil lopen.

Beantsje -> dan moet je wel de bocht naar links om kunnen. maar voor in een afgesloten ruimte zou het een prima methode zijn.