Umpire @ verschillende Lange Teugel clinics en wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Umpire @ verschillende Lange Teugel clinics en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:20

Ik vond het wel weer eens tijd worden voor een topic :) De laatste dateert alweer uit maart, en onderhand hebben we alweer een hoop gedaan en geleerd!

Als eerste: Lange Teugel wedstrijd M2-niveau eind maart:

Erg fijne foto vind ik zelf, hij begint zichzelf nu mooi te dragen vanuit de achterhand.
Afbeelding

En dan een grote sprong naar 12 juni. Toen heb ik een clinic gevolgd tijdens de Jong NSPS Promotiedag.
De clinic was overigens slechts een halfuur na dit spektakel: [SPR-ITP] Umpire en ik Kampioen Puissance springen! (= HOOGspringen)
Dus Umpire was een beetje moe :(:) Maar niettemin een paar mooie stukjes :) Degene die de clinic gaf was Jaqcues Pieterse.

Afbeelding

Mn zusje deed ook mee met Pippi :) In totaal waren we met zn 3en in het groepje.
Afbeelding

Sfeerplaatje
Afbeelding

Een beetje moe, maar hij liep wel superfijn :) Ik moet alleen mn handen laag houden :x
Afbeelding

En nog even op de foto met het groepje
Afbeelding

Twee weken later had ik weer een wedstrijd. Wederom de M2 proef. Hij ging nagenoeg vlekkeloos, en met mooie punten een 1e plaats behaald :) Op naar het Z *D

Het was wel HEEL WARM := Tijdens het losrijden had ik mn laarzen al aan, maar ineens kreeg ik kramp en ik viel gewoon echt bijna om := Kon niet meer zitten staan of lopen, dus vriendlief is als n speer mn schoenen gaan halen en dan maar zo de proef in :Y) Gelukkig had ik niet mn paarse sokken aangetrokken :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot heb ik 4 juli een clinic van Piet Bakker georganiseerd. En uiteraard zelf ook meegedaan ;)

We hebben gewerkt aan de appuyementen en de galop. Beide oefeningen staan echt nog aan de basis. Met de appuyementen ben ik al heel tevreden als hij kleine stukjes goed inbuigt en gaat scharen. Het is allemaal niet makkelijk met die korte beentjes :(:) De galop heb ik helaas geen foto's van, camera was leeg -O-

Even warmdraaien (nouja warm :+ t was 30 graden := ) inzet schouderbuitenwaarts
Afbeelding

Piet houdt het goed in de gaten :D Hier moest hij nog iets meer inbuigen als ik me niet vergis
Afbeelding

Appuyement in stap. Hier begint de juiste buiging een beetje te komen *D
Afbeelding

Ander moment van het appuyeren. Piet werkt vanuit het zijwaarts gaan, dus eerst moet de achterhand opzij, dán ga je pas de stelling ombuigen. Sommige paarden pakken overigens bijna direct de juiste buiging mee. Umpire heeft er iets meer moeite mee, en daarom doen we het dus op deze manier. Op deze foto zie je dus het inzetten van de achterhand, met nog gewone stelling.
Afbeelding

En vanaf de andere kant. Ook hier begint het een beetje te komen :)
Afbeelding

Nou tot zover de fotoverzameling ;) Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Oh en ter vergelijkingsmateriaal is dit misschien wel een interessante foto :)) 3,5 jaar geleden ;)
http://i380.photobucket.com/albums/oo24 ... jaarLT.jpg

ZusJacobs

Re: Umpire @ verschillende Lange Teugel clinics en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:30

Ziet er echt veel beter uit dan eerst, zitten hele prettige foto's bij! Hoe wijkt Umpire nou? Schaart hij wel lekker? Mijne vind dat echt zo lastig (is dat iets shet eigen?)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:35

Dankje :) Tja Shetlanders hebben in verhouding natuurlijk wel iets kortere en vaak dikkere benen. Dat zal het scharen er niet makkelijker op maken. Bij Umpire is het al heel erg verbeterd. Wijken en schouderbinnenwaarts gaat nu vrij makkelijk in draf. Maar dat heeft me wel 2 jaar gymnastieken met m gekost ;) Bij het appuyeren zie ik dat hij het heel graag wilt, maar echt nog een stukje kracht en lenigheid mist om in de juiste buiging zn achterhand goed mee te krijgen en te scharen. Maar ook dat is vooral een kwestie van oefening. Al zal hij het waarschijnlijk nooit zo soepel doen als de gemiddelde kwpner :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:37

Ja oké, bij Billy (Mijn shetlander) is het ook al stukken verbeterd. In stap zitten er echt al hele lekkere delen bij met wijken. Schouderbinnen/traver etc.. vind het (soms) heel makkelijk. Gaat gelukkig ook steeds beter! Appuyeren moeten wij nog ffjes mee wachten hahaha :D

Ziet er echt leuk uit! Leuk beestje met mooi sprekend hoofd!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:38

Wat doet umpire alles netjes zeg! :D

Ik weet zeker dat jullie ook in het Z hoge punten gaan krijgen!
En ik ga wel kijken dan :P
Hij doet het echt goed hoor.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:12

Erg gaaf. Ziet er goed uit.
Persoonlijk zou ik liever nog wat meer ruimte in zijn draf willen zien.
Ik wil het ook nog steeds graag met Jol weer oppakken, maar ik ben er echt gewoon te lui voor aangelegd. Schandalig :o

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:37

arans schreef:
Wat doet umpire alles netjes zeg! :D

Ik weet zeker dat jullie ook in het Z hoge punten gaan krijgen!
En ik ga wel kijken dan :P
Hij doet het echt goed hoor.

Haha dankje, nou er moet nog n hoop gebeuren hoor voor het Z ;)

@Maaik: Ruimte in zn draf heb je absoluut gelijk in. Alleen even voor de beeldvorming: vroeger marcheerde hij echt letterlijk. Dus zn achterbenen bleven nagenoeg op dezelfde plek en zo stampte hij zichzelf naar voren := Ze wisten altijd precies wanneer ik aan het trainen was met m, want je kon m echt gewoon horen lopen. Dus wat dat betreft, hij is enorm vooruitgegaan. Maar er zit zeker nog verbetering in :j

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:10

Ziet er leuk uit Eline! Ik vind hem als ik hem zie ook altijd zo heeerlijk rustig en ontspannen :D
Met Ricky ben ik daarvoor nu een beetje een stapje terug gegaan, als het moeilijk wordt maakt ie zich ontzettend druk :=

Ooh en wat betreft de Z, gewoon proberen joh! Heb ik toen ook gedaan en zo slecht ging het nog niet eens toen :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:51

Hihi nou Marleen, wat dat betreft lijken Umpire en Ricky dan wel op elkaar hoor :j Umpire kan ook aardig in de stress schieten wanneer het te moeilijk wordt. De Schouderbinnenwaarts bijv. heeft heeeel veel geduld en moeite gekost, want hij vond het echt heel lastig.

Maar dat is ook de reden dat ik liever pas naar het Z gaat als hij alle oefeningen (en dan vooral de appuyementen) goed beheerst. Als ie het beheerst is ie namelijk de rust zelve :Y)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:01

Leuke foto's Eline!!!
Umpire is echt een schatje! <3

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:18

Leuke foto's!

Ik heb er niet zoveel verstand van, daarom: domme vraag:

Hoe doe je dat in draf/galop? Moet je dan meerennen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 11:58

@xDeems: is geen domme vraag hoor :) Het gewone draf en galoptempo bij dressuur onder het zadel ligt immers veel hoger dan dat ik in looppas bij zou kunnen houden, dus zo'n gek idee is het natuurlijk niet. Meerennen is echter niet toegestaan. Om die reden is het bij dressuur aan de lange teugel heel erg belangrijk dat je paard van het begin af aan leert om zich te verzamelen. Dus alle oefeningen in draf en later in galop worden in verzameld tempo uitgevoerd. Nu doe je dat natuurlijk niet vanaf dag 1 gelijk, want het vereist nogal wat spierkracht van het paard om continu in verzameld tempo te lopen. Maar uiteindelijk is dat wel de bedoeling, want rennen achter je paard aan mag niet ;) Is overigens ook niet erg handig want zodra je gaat rennen beweeg je veel meer waardoor je het paard onbedoeld een ruk in de mond kan geven. En voor het beeld ziet het er ook nogal onrustig uit.

Dus kort gezegd, leer je je paard zich aan te passen aan jouw looptempo. En in het begin loop je wat harder door, en als het paard verder gevorderd is kun je het prima bijhouden in een rustig looptempo :)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:12

Oooh !! Wat dom van me. xD Heb je misschien eens een filmpje, dat ik het kan zien?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 12:13

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:05

Umpire :D
Wat doet hij het toch ontzettend netjes. Je ziet hem steeds verder groeien :D