parelli HELP!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VD_NH

parelli HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:19

oké ik heb gezocht... maar heb eigenlijk geen antwoord gevonden ;( daarom begin ik toch weer een nieuw onderwerp... :P
mijn vraag:

<3 ik wil graagbeginnen met parelli maar met wat moet ik beginnen en hoe???

Bojangles

Re: parelli HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:20

Het handigste is om de pakketten aan te schaffen of les nemen / cursussen volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:29

Ik zou ook beginnen met het kopen van het level 1 pakket. Denk eraan dat alles alleen maar in het engels verkrijgbaar is.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:35

alleen in het engels :'(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:46

het boek is wel in het NL, Natural Horsemanship van Pat Parelli, verder is alles van hem in het Engels. Maar lessen zijn er wel in het NL kijk daarvoor in het sticky bovenaan dit forum.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:51

als je echt met parelli aan de slag wil is het beheersen van de engelse taal wel echt een vereiste. Hoeft niet perfect maar je moet een engels gesproken dvd kunnen volgen. Anders kun je nog les nemen of cursussen volgen maar dan ben je wel duur uit.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:55

Waarom zoek je niet iemand die er les in geeft of i.i.g. er al veel verder mee is die je kan helpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:42

Je zou kunnen beginnen met de aanschaf van het boek, dat wel in het Nederlands is vertaald. Dan wordt al veel duidelijk.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:49

Je kan hier beginnen:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:52

Ik kan toch heel weinig met een link naar een filmpje op Youtube, zonder verdere uitleg.
Ik zie nieteens dat dit Pat Parelli is. Ik zie geen angstig paard.
Voor Parelli heel vreemd dat hij aan het werk gaat met een hengst, terwijl hij zo vaak waarschuwd om de hengst aan de kant te zetten en je kennis op te vijzelen voordat je met NH aan de slag gaat.

Ik zou toch meer info willen over het hoe en waarom voordat ik een hele methode aan de kant ga schuiven...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:37

Ik geloof er echt 0,0 van dat dat Pat Parelli is ;) Als dat echt zo was had het filmpje al veel bekender geweest, of zal het een filmpje zijn van jaaaaaaaren terug.

Ik zou inderdaad beginnen met het Level 1/2 pakket (die zitten samen in 1 pakket), of les nemen. Zelf beginnen is erg lastig, en de kans dat je iets fout doet is groot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:52

Ik heb Pat nog geen enkele keer op een demo zonder zijn chaps gezien, en deze meneer draagt geen chaps...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:36

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:48

Gaat goed in NH land.... maar wie ben ik om dat als "normal" te zeggen... ;) Ik open vanochtend mijn mail en kom hetzelfde filmpje tegen.... met daarbij een filmpje van Chris Irwin die Whitaker een aanbod doet om te laten zien hoe het ook kan. :D Ik ben benieuwd.... zou wel een filmpje willen zien van Irwin die Catwalk een bit indoet. (heb bij die man geclinict en moet eerlijkheidshalve zeggen dat dat meer mijn ding is dan Parelli, vind het echter nogal een stunt om je collega zo te kijk te zetten... :o )
Moet er ook weer even bij vertellen dat de filmpjes op youtube geplaatst lijken door iemand die liever bitloos dan met bit werkt (ijzerloos zeg maar) dus hoe gekleurd is alles, maar toch....
Ik blijf erbij dat NH meer te maken heeft met het vinden van aansluiting bij je paard en dat dat niet perse Parelli of Irwin (en de rest) hoeft te zijn. Doe wat jullie beide leuk vinden en wat voor jullie werkt. Haal je info niet van één persoon of stroming, maar doe veel verschillende dingen en leg je eigen weg aan... Ik heb laatst geclinict bij Ian Benson (hij heeft ook e.e.a. van Parelli geleerd, maar geeft er weer op zijn eigen manier vorm aan). Ook een bijzondere man, met een bijzondere visie!! ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:58

Er is al eens eerder een topic op bokt gestart met een filmpje van Linda Parelli, in omgang met een paard. Het commentaar was niet van de lucht, er is een petitie gestart en zelfs het woord "mishandeling" werd in de mond genomen.

De link naar het topic: [NH] paardenmishandeling? Petitie.

Mijn antwoord daarop was het volgende, en dat kun je gerust op dit filmpje ook projecteren. Met name het gedeelte wat ik even groot heb geciteerd, zou je in dit geval ook even in je achterhoofd kunnen houden.

Quote, uit bovenstaand topic.

Cassidy schreef:
....

Mensen zijn nooit uitgeleerd. Ik niet, jij niet, Pat Parelli niet, zijn vrouw Linda niet. Wij leren als het goed is elke dag nog bij. Tenminste, als het goed is.

Parelli heeft in de loop der jaren bijgeleerd. Zijn vrouw Linda ook. Het feit dat ze dit filmpje in een oude trainingsvideo op hebben genomen getuigd van durf. Misschien is er een gegronde reden dat het filmpje niet meer in het nieuwe pakket zit. Misschien om de discussie uit de weg te gaan, misschien omdat ze het tegenwoordig anders zouden oplossen. Misschien dat Linda het tegenwoordig, als ze met hetzelfde paard in dezelfde context te maken zou krijgen, anders aan zou pakken.

Om op grond van dit filmpje een complete trainingsmethode af te gaan kraken, en zelfs een petitie op de gaan starten, getuigd van een bijzonder beperkte horizon. Buck Brannaman heeft een keer gezegd toen ze het over de ideale trainingsmethode hadden: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Niemand, echt niemand heeft op alle situaties die hij tegenkomt een perfect antwoord. Ik niet, jij niet, Parelli niet.
En als je dat nu eens in je achterhoofd houd bij het bekijken van het filmpje en op je handen gaat zitten op het moment dat je echt de neiging hebt om in het toetsenbord te klimmen en dit als mishandeling te bestempelen, zijn we snel klaar met dit topic...

Parelli heeft heel veel gedaan voor de beweging die we inmiddels allemaal kennen als NH. Hij was een van degenen die de drang had om kennis over te dragen aan mensen die deze graag wilden ontvangen, omdat de paardenmensen waar hij dingen van heeft geleerd, niet zo heel goed met mensen om konden gaan. Jij weet op grond van dit filmpje niet wat de reden is geweest dat hij het zo heeft aangepakt. En misschien heeft hij de situatie op dat moment ook verkeerd ingeschat. Vergissen is menselijk en fouten maken we allemaal. Wie zonder schuld is, werpe de eerste steen...

Dat Chris Irwin meteen klaarstond om een mede NH-er de grond in te trappen en te laten zien hoe het wel anders kan verbaasd me eigenlijk niets. In een ander topic werd het volgende gezegde van hem gequote:

"Zogenaamde paardenfluisteraars en natural horsemanship mensen, maar ook diverse pseudogoeroes binnen die nieuwe vorm van psychische coaching en counseling - equitherapie geheten - hadden hun kans schoon gezien om indruk te maken op een naïef publiek. De roundpen, die ik altijd had beschouwd als een heilige cirkel van magische mogelijkheden, was een ordinaire circuspiste geworden. Het echte verstand van zaken, waarmee je zowel voor mens als paard wezenlijke veranderingen kunt bewerkstellingen, was vervangen door goedkope trucjes en foefjes. Pseudosjamanen lieten mensen dingen doen met paarden zonder enig inzicht te verschaffen in wat ze precies aan het doen waren. De gevolgen waren te voorspellen. Goedbedoelende paardenliefhebbers wier enige zonde gebrek aan kennis was, werden straal bedonderd."

Persoonlijk vind ik het een teken van zwakte om over de rug van een ander jezelf te denken te moeten profileren....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 01:35

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:33

Reactie van Parelli op hetgeen er tijdens de demonstratie gebeurde, en tweede filmpje van de vervolgsessie met Catwalk:

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:39

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:44

Ik vind het allemaal zo bullsh** om maar gelijk met van die vervelende filmpjes te komen. Iedereen die dagelijks met paarden werkt, zal fouten maken. Dat kan niet anders. Van de honderden sessies die goed gaan, is het niet vreemd dat sommige fout gaan. En die worden juist uitgebreid op YT gezet en vervolgens ook hier gelinkt van "Zie je wel, Parelli is niks." Ik ga helemaal mee in het commentaar van Cassidy.

Van lieverlee ga je - als je echt op je eigen paard let - je eigen weg met NH. Je pikt dingen op van anderen (Parelli, Hempfling, etc.). En je pakt eruit wat voor jou en je paard werkt. Je laat liggen wat niet werkt. Dat zie en merk je vanzelf (als je je paard een beetje goed kent en goed observeert wat er gebeurt). Maar het is wel goed om ergens te beginnen om die kennis en kunde op te doen. Dus volg je gevoel.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:16

Duke schreef:
Van lieverlee ga je - als je echt op je eigen paard let - je eigen weg met NH. Je pikt dingen op van anderen (Parelli, Hempfling, etc.). En je pakt eruit wat voor jou en je paard werkt. Je laat liggen wat niet werkt. Dat zie en merk je vanzelf (als je je paard een beetje goed kent en goed observeert wat er gebeurt). Maar het is wel goed om ergens te beginnen om die kennis en kunde op te doen. Dus volg je gevoel.

Helemaal mee eens :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:11

Gevoel volgen is een goed advies. Maar dergelijk negatief commentaar kan ook tot gevolg hebben dat je dingen niet gaat proberen en er zo geen gevoel kan ontstaan.

Ik blijf erbij, en daar zullen veel mensen me gelijk in geven, dat Parelli toch een van de betere programma's is om mee te beginnen. Zie het als het bakken van een appeltaart, als je een recept niet kent, ga je het in het begin tot op de letter volgen. Maar meteen een echt tot in de puntjes doordacht en iedere keer weer aangepast programma aan te gaan passen is als het varieren op het recept van die appeltaart, als je het meel of de appels weglaat, mislukt de taart, of is het iig geen appeltaart meer....

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:26

Basiscursis Parelli. a.s. weekend in Aalten.
Lesgever: Eef Veenstra, officieel Parelli-instructeur.
Mail voor meer info.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 14:39

dank jullie

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:21

VD_NH schreef:
oké ik heb gezocht... maar heb eigenlijk geen antwoord gevonden ;( daarom begin ik toch weer een nieuw onderwerp... :P
mijn vraag:

<3 ik wil graagbeginnen met parelli maar met wat moet ik beginnen en hoe???

Google maar eens op "de zeven spelletjes" Parelli of Seven Games Parelli.

Je kunt ook op You tube naar de Seven Games zoeken.

De 7 games (spelletjes) zijn de basis beginselen van de Parelli methode en dat is wat almaar verder wordt uitgewerkt, maar die principes blijven gelijk.

Even een willekeurige link naar 7 games http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:32

Je kan ook kijken op www.parelli.nl voor lessen/lesgevers in je buurt.