Compact Schooling: Veel geld, een maand lang, ergens op een Deens eiland met een man waar ik niets van af weet. ‘’Je bent gek!’’ kreeg ik te horen toen ik mij had ingeschreven, vooral omdat ik niets met paarden te maken heb .... en toch wist ik dat ik daar moest zijn.
Onze groep: 25 man, waarvan 10 Australiers, en de rest een beetje van overal uit Europa.
Een paarden cursus zei u?
Klaus een vrij imponerend man, kwam de rijhal binnen gewandeld. Hij maakte veel lawaai, deed straffe uitspraken en vertelde wilde verhalen.
Heb ik hier zoveel geld voor betaald? Wie denkt hij wel dat hij is? Ik heb al heel veel trainingen, cursussen en workshops gevolgd en dit heb ik nog nooit meegemaakt! Als het morgen zo doorgaat ga ik naar huis en wil ik mijn geld terug!
Ik ben gebleven. Misschien was ik te voorbarig met mijn oordeel over hem. En inderdaad: ‘’niets is wat het lijkt’’
De volgende dagen en weken vertelde Klaus over spiritual awareness: mythologie, symbolisme, het ontstaan van de bijbel, balans en structuur, stammen, westerse maatschappij, de esoterische wereld, mannen, vouwen, voeding, rituelen, de I Ching, .... en telkens weer legde hij de link met het paard.
Een belangrijk deel van de cursus is de body awareness. Hoe bewust ben ik mij van mijn lichaamshouding, mijn lichaamstaal en wat ik uitstraal? Niet alleen naar paarden toe maar in het dagelijks leven. Ik had al eens een cursus ‘’mindfulness’’ gevolgd waarbij we ook bewust moesten bewegen maar daar werd heel zweverig mee omgegaan en ik voelde niet wat er zogezegd gevoeld moest worden. Door middel van Klaus zijn eenvoudige lichaamsoefeningen heb ik mijn lichaam bewust kunnen voelen. Het was klaar en duidelijk, geen engelen muziek op de achtergrond.
De oefeningen in leiderschap lieten al snel blijken hoe essentieel de spiritual en body awareness zijn. Hoe duidelijk ben je, wat straal je uit, hoe bewust ben je van je lichaamstaal? Deze oefeningen hebben mij ook heel erg geholpen om in te zien hoe ik in het dagelijks leven omga of niet omga met leiderschap.
De basis was gelegd.
Het praktische paarden gedeelte kwam meer en meer naar de voorgrond. De vraag die iedereen op de lippen brandde: Is wat Klaus doet ook haalbaar voor ons? zou nu eindelijk beantwoord worden.
De laatste week kwamen er eigenaars die de cursus niet hadden gevolgd met hun paarden. Klaus vroeg hen om een paar simpele oefeningen voor te doen. Wat we daar zagen waren taferelen die zich volgens mijn collega’s en Klaus dagelijks afspelen in maneges, paardenpensions,....(paard dat niet blijft staan bij het opzadelen, een kleine duw krijgen, paard dat steigert, paard dat wegloopt, .....)
Wij hebben met deze paarden kunnen werken en het verschil was om achterover te vallen. Zonder enige techniek of enige vorm van hocus pocus maar gewoon door er bewust te staan werd dat, wat onmogelijk werd geacht door de eigenaars, kinderspel.
Zonder die drie weken voorbereiding zouden de interacties die we hadden met de paarden nooit hetzelfde niveau gehaald hebben.
Ga ik nu de stal van een wilde hengst openen om hem weer handelbaar te krijgen? Absoluut niet. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het besef dat ook wij kunnen doen wat hij doet als we trouw blijven aan de eenvoud van de interactie.
Klaus is een bijzonder man, ontzettend wijs met een ‘nooit eerder geziene toewijding’ als leraar die er in geslaagd is om een groep van 25 man te raken in het diepste van hun bestaan en het vuur in hun weer wist aan te wakkeren.
Wat hij mij gegeven heeft is de liefde voor het leven, het besef dat we op elk moment een keuze hebben en een toolbox vol praktische, handige en eenvoudige tips om bewust in het leven te staan. Met of zonder paard.
ellepel
Geplaatst: 12-07-10 18:44
mooi geschreven!
fijn dat het zo goed bevallen is
Cassidy
Geplaatst: 13-07-10 01:51
Tja....
Het is maar wat je zoekt. En wat je verwacht. Vind het knap van je dat je ergens induikt en het geld neertelt voor iets waarvan je niet van tevoren weet wat het je gaat brengen.
Menigeen is daar kritischer in. Menigeen heeft niet zomaar een x-bedrag te besteden aan iets waar hij niet zeker van weet of dat hem bevalt. Menig paardeneigenaar heeft door het paard een constante drain naar die portemonnee en toch vaak niet zo heel veel extra te besteden...
Bewust worden van jezelf door een paardencursus. Daar hoef ik geen maand voor in retraite. Dat heb ik dagelijks, bij mijn paarden. Kost ook een vermogen, maar daar heb ik langer plezier van dan die ene maand....
Ik ben blij voor je dat je uiteindelijk toch dat gevonden hebt wat je zocht. Ik hoef daar zelf niet bij KFH voor te zijn....
cissy
Geplaatst: 13-07-10 13:22
Datzelfde gevoel had ik ook na 2 dagen Parelli cursus van toendertijd Birger Gieseke. Je bewust worden van je lichaamstaal, de kleine bewegingen die je maakt of juist niet maakt en daardoor de reacties van je paard daarop, geweldig was dat! Niet zozeer om Parelli of KFH maar de bewustwording zelf vond ik heel speciaal. Ik ben geen fan van KFH, ik zou gek worden van datgene wat jij beschrijft over geschiedenis en myhtologie en symbolisme etc.
Fijn dat jij een goede ervaring hebt gehad, maar een hele maand zonder enige voorkennis... Ik vind het een hele stap hoor! Petje af!
wauw klinkt super. Ik heb de stap nog niet genomen. Het is een hoop geld, maar mooi om te lezen wat ej ervaring is! Wie weet dat ik ooit in de toekomst heen ga.
Klinkt nogsteeds er mooi maar ook erg ombereikbaar..vooral ook omdat ik het geld niet heb om er ook "maar ff " naartoe te gaan.
Wel ben ik blij dat jij die ervaring welhebt en hoop dan ook erg dat je me kunt vertellen wat je er dan nu wel mee gaat doen. Wat is nu je plan..heb je zelf een paard? wat ga je er nu mee doen en wat zijn je doelen en hoe kom je daar? Kun je het nu verder alleen af en zoniet mail je dan met klaus ofzo?
Je zal het vast meegemaakt moeten hebben want eigelijk iedereen die ik erover hoor spreken vind ik zo vaag klinken terwijl het ergens ook weer hel vele nieuwesgierigheid opwekt omdat je in die filmpjes van die man natuurlijk ook wilt weten hoe je dat zelf kunt bereiken.
Ik hoop daarom echt dat je me nu ook over het vervolg kunt vertellen..
Mooi beschreven, fijn dat het je zo goed bevallen is. Ik heb vrij veel bewondering voor Hempfling en de manier waarop hij met het paard omgaat. Zou het geweldig vinden hem eens te ontmoeten.
hahah dan zie ik je misschien over duizend jaar weer
zal zeker een verslagje met foto's plaatsen
Navanja
Geplaatst: 15-09-10 13:05
Ja wie weet haha.
Nou ik wacht met smart, wanneer ga je precies heen? Ik zag trouwens in je profiel dat je een filmpje hebt van into the wild. m'n lievelingsfilm Leuke paardjes heb je ook!