wijken voor druk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pips

wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:46

haaj,
Ik probeer regelmatig wat grondwerk te doen met mijn verzorgpony. Vooral wijken voor druk, maar dat snapt ze niet helemaal.
Ik begin dan heel lichtjes op haar schouder/buik/achterhand ofz te drukken en dan steeds harder maar vooral bij haar schouder en buik snapt ze er niets van. Ze heeft heel lang stil gestaan dus waarschijnlijk ligt het daaraan maar hoe moet ik het haar leren?
Bvd

Mastrootje

Re: wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:03

Wat voor een ras verzorg pony heb je? En hoe hard duw je? Je moet het opbouwen, en niet al te lang over doen. Als ze niet reageert, telkens harder en harder duwen en als die van mij niet reageert pak ik uiteindelijk zijn vel en draai ik eraan, maar meestal hoeft het niet zo ver te komen. Daarna reageert ie vaak ook wel op gewoon druk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:40

Blijf consequent en heb geduld. Zet druk op, en zodra je énige reactie hebt, laat je meteen los (zo weinig mogelijk). Als je geen reactie krijgt, geeft je meteen zoveel druk waarbij je zeker weet dat je pony reageert (zoveel als nodig).
Zorg dat je zelf goed timed, en juist al bij een hele kleine reactie loslaat. Als je die kleine pogingen negeert, dan leert jouw pony namelijk dat ook alleen heel veel druk 'telt' en dat hij bij kleine pogingen niet hoeft te reageren omdat daar toch geen beloning (loslaten) op volgt.

Je zou naast dat negatief bekrachtigen ook nog positief bekrachtigen erbij kunnen gebruiken, dan zou je je eens moeten verdiepen in bijvoorbeeld werken met een clicker. :)

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:17

Dus er is niet echt een speciaal punt waar je op moet drukken ofzo? Bijvoorbeeld op een spiertje of weetikveelwat :o

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:33

Oeps, weet je eigenlijk wel wat 'wijken voor druk' betekent? Je zegt dat je doet aan grondwerk, maar wat is het eigenlijk dat je van je paard vraagt als je het hebt over 'wijken voor druk'? En wat kun je ermee doen? :)

Het principe draait er om dat paard leert te wijken voor de druk zelf, niet omdat je op een bepaalde plááts druk geeft. Maar de plaats waar je druk geeft is natuurlijk wel relevant voor wat je wilt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld experimenteren met je drijvende en remmende positie, de ideale positie daarvan verschilt -binnen grenzen- per paard. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 12-07-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 21:35

sorry, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die drijvende en remmende positie?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:45

meesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:10

Ik krijg grondwerkles en Mees (mijn pony) en ik zijn nu de seven games van parelli aan het oefenen. De porcupine game (wijken voor druk) vind ik zelf ook een behoorlijke uitdaging. Het heeft mij erg geholpen dat mijn instructrice het voordoet en dan mij helpt wat betreft de timing. Er zijn inderdaad wél bepaalde plekken waar je het beste druk op uit kan oefenen. maar die moet je wel even weten...

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:33

Ik heb ook wijken voor druk gedaan met mijn vp! Ik koos gewoon een plekje uit(ook minder voor de hand liggende plekken als benen zijkant van eht hoofd ect. maar dan moet je paard wel de bedoeling snappen :P) Ik legde gewoon 1 hand op een schouder en een op zijn kont en dan duwde ik! Ik heb geleerd eerst op het haar, dan de huid, dan spieren en als laatste het bot gewoon de druk sterker maken dus als ie reageert ook al is het alleen zijn gewicht verplaatsen loslaten en belonen. Dan leert ie het vanzelf op steeds lichtere druk te doen en kun je het weer verder uitbreiden door bijvoorbeeld alleen een duwtje te geven op die plekken, daarna alleen met je vingertoppen duwen, dan een paar keer aantikken en steeds minder druk geven tot je hem niet meer hoeft aan te raken :) En iedere keer als ie reageert belonen door los te laten:) En als ie egt een stap verder is dan de vorige keer een krabbeltje :j

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 21:40

maar als het dan lukt. gaat hij dan ook niet wijken als je hem gewoon aait ofzo?

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:49

Om dat te voorkomen moet je na elke keer dat je wijken voor druk geoefend hebt je paard gaan aaien tot hij stil staat zo leert hij wijken voor druk, niet wijken voor aanraking.

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:56

oke, bedankt! :D