[AR] voorrem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

voorrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 11:23

Beste Bokkers,

Ik zie bij degene die mijn paard heeft beleerd voor de wagen, dat hij vaak de voorrem gebruikt als er 'stesssituaties' zijn. Paard reageert hier heel goed op. Zodra ze weerstand voelt, blijft ze staan, kijkt naar wat ze eng vind, komt tot rust en vervolgens kun je verder mennen.

Nu heb ik ook een wagen met voorrem, maar ik hoor enge verhalen over het gebruik van deze rem. De beleerder heeft de schamel een eind naar voren geplaatst en gewicht achter op de wagen gelegd. Ik ben niet van plan de schamel naar voren te halen of de dissel verder naar beneden te plaatsen ofzo. Kan ik nu wel veilig de voorrem gebruiken? Waar moet ik op letten?

Overigens is het paard in kwestie een volbloed, die je niet zomaar met de zweep voorbij iets engs kunt drijven. Dan raakt ze helemaal overstuur! Op rust reageert ze juist heel goed!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:26

Ik zou niet zomaar alleen de voorrem gebruiken als je wagen achter niet verzwaard is.
Maar je wagen is toch niet alleen vóór geremd, ook achter, dan rem je toch even met voor en achter rem, kan je ook niet naar voren getrokken worden en kiepen o.i.d.
Meestal word alleen de achterrem gebruikt, maar als het paardje makkelijk opzij wil is ook de voorrem wel handig, maar dan is het gebruiken van beide toch een oplossing ? :o

StormyQueen

Re: voorrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 11:40

Ik was zowieso niet van plan alleen de voorrem te gebruiken hoor! Maar als ik beide tegelijk gebruik dan heb ik geen probleem? Of kan de wagen dan alsnog naar voren getroken worden? Zowieso wil ik in elk geval voorlopig de wagen achterin verzwaren met zandzakken ofzo.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:14

Als een paard echt weg wil, trekt hij dwars door alle remmen heen. Maar als je paard over het algemeen goed reageert om de remmen zou ik die wanneer nodig zeker gebruiken.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:38

je loopt door te remmen in stress situaties ook het risico dat het paard harder gaat trekken omdat het weerstand voelt.
maar dat verschilt natuurlijk per paard...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:32

Dus als ze weerstand voelt, blijft ze staan. Wat doe je dan bij het vertrekken? Of als je een brug/helling tegenkomt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:57

mijn paard staat moeilijk stil, zeker op de weg, en dan vind ik een goed werkende rem wel heel prettig...
zij reageert daar nl heel goed op...

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 19:33

Als ze mag vertrekken mag ze natuurlijk geen weerstand meer voelen! Dat is een kwestie van gevoel. Op tijd de voet van de rem af! Als ze mag lopen, trekt ze goed aan, dus da's geen probleem. Alleen, zoals gezegd, ik heb geen ervaring met een voorrem behalve op die wagen van de beleerder en die wagen is door de naar voren geplaatste schamel waarschijnlijk een stuk stabieler dan mijn marathon recreatiewagen!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:43

StormyQueen schreef:
Als ze mag vertrekken mag ze natuurlijk geen weerstand meer voelen!

Als je het paard leert dat het bij weerstand op de borst mag stoppen, dan doet hij dat ook als de kar opeens zwaarder trekt. Bijvoorbeeld als de kar opeens in modder terecht komt of als je wat passagiers meehebt. De remmen van de wagen dienen om de wagen af te remmen, niet om het paard stil te krijgen. (wel om hem stil te houden)

Voorremmen zijn ook handig bij een paard dat van links naar rechts gaat verstappen als het eigenlijk moet stilstaan. Zo is het iets moeiljker om de molen in beweging te brengen.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 23:09

Vorige week kreeg ze voor het eerst 2 extra pasagiers mee en we gingen heuvel op. Ze moest er echt wel aan sjorren en dat deed ze zonder problemen! Wanneer ik de rem wil gebruiken is als ze te druk in de kop wordt door alle indrukken en het niet meer snapt of onbestuurbaar wordt... Dan zie ik dat het haar goed doet als ze weerstand van het lamoen voelt en er niet te veel in haar mond gezeten hoeft te worden. Ze kan er dan even over nadenken en vervolgens kun je weer verder. Het is geen weerwil, het is vooral angst en spanning dat haar op zo'n moment teveel wordt. Aan de leidsels sjorren en met de zweep eroverheen werkt dan averechts!

Een paar dagen terug vond ze bijvoorbeeld vuilniszakken langs de weg heeeeeel eng... Heeft ze ook nog nooit eerder gezien. Snuiven en doen. Even stilzetten (wat dan alleen lukt met voorrem), laten kijken en vervolgens kun je zoveel zakken tegenkomen als je maar wilt, ze loopt er daarna zonder problemen langs. Misschien nog een keer ietsjes opzij springen, maar dan kun je wel met de zweep ondersteunen. Het gaat mij om het eerste moment waarop er angst en spanning in het spel is. Het geeft haar duidelijk vertrouwen als ze even de kans krijgt in rust te kijken. Het gaat hier om een volbloed die nog niet verkeersmak is en nog geen maand voor de wagen loopt... Ik wil geen ongelukken! Als je haar op zo'n moment stilzet, mag ze natuurlijk niet opzij kunnen lopen! Vandaar de voorrem. Alleen dus mijn vraag, hoe snel gaat er iets mis bij het gebruik van de voorrem? Vanwaar de vele waarschuwingen dat de wagen naar voren kan kiepen?

Overigens vind ik eigenlijk dat mijn paardje het al bijzonder goed doet in zo'n korte tijd! Inhalen door vrachtwagens bijvoorbeeld is al helemaal geen probleem! Zelfs met menig koudbloed kan dat tot problemen leiden... Alleen, het blijft een volbloed die je wel met gevoel moet mennen en die erg snel en soms ook heel ongeduldig kan zijn...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:53

Ik ga met SuSEQ mee.

Verder:
StormyQueen schreef:
Wanneer ik de rem wil gebruiken is als ze te druk in de kop wordt door alle indrukken en het niet meer snapt of onbestuurbaar wordt... Het gaat hier om een volbloed die nog niet verkeersmak is en nog geen maand voor de wagen loopt... Ik wil geen ongelukken!

Paarden die letterlijk onbestuurbaar worden horen imo niet voor de wagen; tuurlijk kunnen ze in uiterste, extreme gevallen aan de kletter gaan en dan blind van paniek worden en dús onbestuurbaar, maar dat moet geen redelijk normale situatie worden.

Ik vraag me toch echt af wat je met een paard voor de wagen doet terwijl het nog niet verkeersmak is... verkeersmak maken doe je grotendeels vóor het inspannen, en ruim van te voren begin je ook met rustig stil staan, voordat je ze in spant; veel schakelen, terugnemen en wegrijden. Dit eerst aan de lange lijnen en dubbele longe.
Als ze opzij springt/loopt als je haar stil zet, zal je dat eerst verder moeten oefenen vanaf de grond, daarna voor de wagen. De zweep is je begrenzer, niet het lamoen. Als zij angstig en gek wordt van licht zweepgebruik, dus de zweep als aanwijzing/begrenzing, dan zou ik daar ook eerst wat beter op trainen; een menpaard hoort de zweephulpen te kennen en te accepteren, anders ben je echt nergens.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:29

Om de een of andere reden lukt het me kennelijk niet om goed duidelijk te maken wat ik bedoel...

Het is er NIET eentje die snel echt aan de kletter gaat of blind van paniek raakt. Voor de wagen is ze nog gewoon 'groen'. Snapt nog niet altijd direct wat je wilt, is nog niet volledig verkeersmak en kan het gewoon nog niet altijd aan om allerlei signalen tegelijkertijd te verwerken. Met andere woorden: iets dat ze echt eng vind of niet snapt of veel nieuwe indrukken, dan nog tegelijkertijd corrigerende zweephulp, stemhulp en leidselhulp (zeker als deze hulpen per ongeluk te sterk doorkomen). Dat is wel eens teveel van het goede. Laat je haar op zo'n moment even met rust (stilstaan met hulp van de voorrem), dan kun je vanuit deze rust wegrijden zonder problemen! Ik vind dit alleen maar te prijzen overigens! Zo houd ze vertrouwen en dat vind ik belangrijk. Bovendien blijkt hieruit dat het niet om onwil gaat.

Verder heb ik echt wel wat voorbereid hoor, beter dan menig ander durf ik wel te beweren... Ze is nu 6 jaar oud, al 2 jaar onder het zadel, wordt al langer dan 2 jaar regelmatig met 2 lijnen gelongeerd en heeft hierbij ook leren stilstaan en goed leren reageren op stemhulpen. Ik ben met haar regelmatig naar les geweest en ze is dus ook op vreemd terrein geweest. Ze heeft dus echt wel wat gezien in haar leven. Het enige dat ik onder het zadel niet met haar heb gedaan is buitenrijden. Om twee redenen. Ze is met rijden niet altijd de makkelijkste en kan uit opwinding heel lelijk bokken en ik sta er meteen alleen voor. Wel ben ik al weken geleden begonnen met wandelen in de buurt. Ik heb haar vervolgens naar iemand gebracht met veel ervaring in het beleren voor de wagen.

Omdat ze met rijden zo lastig was, hebben we het beleren voor de wagen zo lang uitgesteld. We dachten altijd: dat wordt niks met haar voor de wagen. We hebben haar eerder echter nooit de kans gegeven dit te bewijzen tot nu... Nu blijkt dat ze het voor de wagen helemaal geweldig vind! Strak de oren naar voren en de meeste tijd mooi ontspannen lopen. Toch dat draversbloed van haar he... Haar vader is ook een volbloed, maar dan een steeple chaser. Ik heb me wel eens laten vertellen dat die het 'drukke' in de kop kunnen vererven...

Iedereen bedankt voor de reacties. We zullen wel zien hoe het loopt. Voorlopig ben ik met de beleerder naast mij aan het oefenen. We zullen wel zien hoe het straks thuis gaat met onze eigen wagen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:44

StormyQueen schreef:
Vorige week kreeg ze voor het eerst 2 extra pasagiers mee en we gingen heuvel op. Ze moest er echt wel aan sjorren en dat deed ze zonder problemen! Wanneer ik de rem wil gebruiken is als ze te druk in de kop wordt door alle indrukken en het niet meer snapt of onbestuurbaar wordt... Dan zie ik dat het haar goed doet als ze weerstand van het lamoen voelt en er niet te veel in haar mond gezeten hoeft te worden. Ze kan er dan even over nadenken en vervolgens kun je weer verder. Het is geen weerwil, het is vooral angst en spanning dat haar op zo'n moment teveel wordt. Aan de leidsels sjorren en met de zweep eroverheen werkt dan averechts!

Ze weet dus wat trekken is; goed zo! Dat je ze stilzet om naar iets engs te kijken, is ook goed: zo leert ze dat ze er niet als een speer vandoor mag gaan.

Het gaat hem mij vooral over de volgorde. De rem zit bij een menpaard vooraan, niet aan je voeten. Je vraagt dus éérst via de leidsels om stil te staan, waarna je de wagen stilzet met het rempedaal. Vooral bij een nog onervaren paard is dat belangrijk: zo leert het geen verkeerde gewoontes aan en leert het halt te houden op leidseldruk, óók als het spannend wordt. Natuurljk is op tijd loslaten zeker nodig, anders gaat ze daar tegen protesteren en is het hek van de dam... Eens ze stil staat, kun je dat zo houden door de wagen te blokkeren met de remmen, zodat ze hem niet vooruit krijgt. Daarop sloeg mijn eerdere utspraak dat het rempedaal een goed middel is om ze stil te houden.

Aan de leidsels sjorren en de zweep erover slingeren is gas geven met de rem op. Dat werkt nooit goed...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

ik heb juist geleerd dat je in alle overgangen terug wat bij moet remmen, gelijk op gaand met het tegen houden met je hand, dus niet pas de rem als ze al stil staan, want dan is de wagen al opgelopen naar voren in veel gevallen, en met je rem kun je 'm constant achter je paard houden...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:48

Idd Nouvel, zo bedoel ik het ook. Compleet verkeerd is om eerst op je rem te gaan stampen en dan misschien toch een beetje de leidsels op te pakken... Daar wilde ik de TS voor waarschuwen.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:02

Helemaal eens SuSEQ. Zo pakken we het ook aan hoor! Het ging mij vooral om het boven water krijgen van de gevaren van de voorrem. Staan we stil, zou ze toch nog opzij willen stappen, is dit dan gevaarlijk? Of is er niets aan de hand en is de voorrem alleen gevaarlijk bij gebruik wanneer je al vaart hebt...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:25

StormyQueen schreef:
Staan we stil, zou ze toch nog opzij willen stappen, is dit dan gevaarlijk? Of is er niets aan de hand en is de voorrem alleen gevaarlijk bij gebruik wanneer je al vaart hebt...

Als je stilstaat is er geen enkel probleem. Het wordt maar link als je al vaart hebt. Dat gevaar is helemaal niet uit de lucht gegrepen, vraag maar aan Sjolvir en haar groom!

Dat de voorrem niet gaat kunnen verhinderen dat je paard verstapt als het dat écht wil, moet ik je niet meer dudelijk maken...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:24

als je zonder groom hard en abrubt remt met alleen je voorrem komt je wagen aan de achterkant omhoog, weet ik uit ervaring... :+

mijn paard kan erg moeilijk stil staan op de weg en ik gebruik mijn rem dan ook flink, gelijk met de ophouding met m'n hand trap ik m'n rem in...