welke hulpteugel bij bepaald probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess1

welke hulpteugel bij bepaald probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 22:40

Ik ben begonnen met longeren. Nu gooit mijn paard vaak zijn hoofd in de lucht, met een cirkelbeweging, vooral als hij zich opwindt.
Hij is nog moeilijk op links en als ik galop vraag, wordt hij erg zenuwachtig en dan doet hij het het meest. (soms springt hij dan in de verkeerde galop aan)
Welke hulpteugel zou ik het best hiervoor kunnen gebruiken eventueel? Of is er eventueel een andere oplossing?
Verder is hij redelijk braaf met longeren. Probeert af en toe uit te breken, maar dit verbetert elke dag.

Taartdoos

Re: welke hulpteugel bij bepaald probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:44

Ga het probleem bij jezelf zoeken en niet direct naar een hulpteugel.

Longeren is een vak apart, zoek eerst uit of jezelf alles wel goed doet en ga vanuit daar verder aan het werk.

Wij longeren thuis met een "longierhilfe" en die hangt heel slapjes, kijk maar eens op bokt, zijn genoeg topics over ;)

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 22:46

Taartdoos schreef:
Ga het probleem bij jezelf zoeken en niet direct naar een hulpteugel.

Longeren is een vak apart, zoek eerst uit of jezelf alles wel goed doet en ga vanuit daar verder aan het werk.

Wij longeren thuis met een "longierhilfe" en die hangt heel slapjes, kijk maar eens op bokt, zijn genoeg topics over ;)

Hij doet dit ook als hij bv los in de weide staat of op stal, dus lijkt me sterk dat het aan mij ligt? Vooral als hij zich opwindt.
Kan natuurlijk wel, maar zou het wel eigenaardig vinden...

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:50

Ik kan dat vanaf hier niet bekijken, maar het kan idd aangeleerd gedrag zijn ;)

Als je paard in de galopverkeerd aanspringt geeft hoogstwaarschijnlijk geen duidelijke hulp, of je paard is niet goed rechtgericht en gaat op zijn makkelijke been aanspringen.

Mijn advies:
Met dubbele longe grondwerk en los maken op beide zijdes en daarna pas naar longeerwerk gaan.

Ook een zo groot mogelijke volte longeren.
Ik longeer altijd in een volte van minimaal 20 m doorsnee en loop altijd bij de achterhand en daarmee drijf ik het paard op :Y)

Succes :Y)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:02

mijn paard gooit ook zo met zijn hoofd, doet het ook in wei of net voordat ik ga voeren. Inderdaad als ie wat drukker is.
Niet teveel aandacht aan besteden. Wordt het wel minder als je langer aan het longeren bent?

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 08:29

Nee, niet echt. Hij doet het eigenlijk alleen als ik galop vraag. Dan windt hij zich erg op, vooral op links. Als hij gewoon stapt of rustig draaft, dan doet hij het niet en loopt meer en meer met z'n hoofd laag.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:35

Tess1 schreef:
Nee, niet echt. Hij doet het eigenlijk alleen als ik galop vraag. Dan windt hij zich erg op, vooral op links. Als hij gewoon stapt of rustig draaft, dan doet hij het niet en loopt meer en meer met z'n hoofd laag.

zoals jij het beschrijft, klinkt het bij mij alsof ie gewoon niet genoeg balans heeft om op links te kunnen galoperen...dit heeft met zijn natuurlijke scheefheid te maken.
dan is ook vaak 1 achterbeen wat stijver en stuwt ipv draagt.
en dat ie daar druk van wordt en zich opwindt en met hoofd gaat schudden is dan helemaal niet zo gek...want hij kan het nu gewoon niet en als ie het doet is ie waarschijnlijk bang om te vallen omdat ie weinig tot geen balans heeft...dus hier geldt ook het allerbelangrijkste waar paardrijden uit bestaat: rechtrichten...misschien heb je wat aan deze site: www.paardenbegrijpen.nl

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 11:46

Heel interessant! Dankjewel!!