[AR] Te diep lopen met liverpool?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moniquex

Te diep lopen met liverpool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 16:07

Ik hoop dat iemand hier een goede tip heeft?

Ik heb vorig jaar mijn 3 jarige shetlander laten beleren voor de kar, dit ging er goed en hij liep lekker. Ik ben lid geworden van 2 menverenigingen zodat ik gemiddeld iedere week les krijg er is tenslotte een hoop te leren, dit ging erg lekker en daarom deed ik in november mee met een nieuwelingen rubriek op de manege bij mijn in de buurt. Ik moest daar eerst nog een rijproef doen, daar kreeg ik te horen dat ik geen showrubrieken mocht rijden met een bokkenbitje een een marathon/recreatiewagen. Dus hup opzoek naar een concourswagen en een liverpool stang aangeschaft. Omdat ik de inwerking van de liverpool nogal streng vond heb ik hem met licht contact gereden en had ik de leidsel vaak door de bril. Maar in de les moest ik hem iets meer aannemen en ook moesten de leidsel in principe in het 1e gat. Sindsdien ging het eigenlijk een stuk minder lekker, hij loopt vaak te diep waardoor ik geen controle heb, verder is hij heel onrustig en doet hij vaak zijn mond open. In de les moet ik proberen meer druk erop te houden zodat hij het bit aanneemt en ook moet ik kleine ophoudingen maken om het omhoog te krijgen. Toch voelt het voor mijn niet lekker ...... thuis rij ik gewoon met de leidsels in de bril en met niet al te veel contact, dan gaat het best lekker, maar ja ik wil toch ook graag fijn in de les/showrubriek rijden.....

Wie heeft tips en/of heeft dit ook wel meegemaakt?

JoyCiej007

Re: Te diep lopen met liverpool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:36

hmm, apart dat je persé je leidsel in de eerste sleuf moet gespen..... al is het wel zo dat een liverpool zeker niet altijd 'nogal streng' in werkt, dat ligt helemaal aan je eigen hand. Als je de leidsels in de bril doet heb je ook haast geen hefboomwerking.
Contact houden is overigens wel belangrijk; daar zou ik dus wel aan werken, je schrijft dat je thuis niet al te veel contact hebt, dan werk je dit alleen maar in de hand, bovendien kan hij al heel snel achter het bit kruipen, misschien doet hij dat wellicht al?
Ik zou eens met je instructeur gaan praten; ieder paard reageert anders op ieder bit, als hij fijner loopt als je de leidsels in de bril hebt moet je dat gewoon doen. Ik zou ze dan wel om de hefboom heen doen, en niet alleen om de bitring heen, want dan heb je echt bijna geen hefboomwerking meer en relatief weinig te vertellen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:51

Er zijn heel wat wedstrijdmenners die de leidsels door de bril gespen van het bit, daar is volgens mij geen verbod op.
Zou ik als ik jou was navragen bij de knhs, en ook vreemd dat je niet mag rijden met een bokkebit, dat is toch een menbit !
Is dat speciaal omschreven bij de regels over showrubrieken ? dat je met een showwagentje /concourswagen moet rijden kan ik me dan nog voorstellen, maar perse met een liverpool ??
Misschien weet iemand hier hoe daar precies de regelementen over zijn.

Edit:
enige wat ik kan vinden over de bitten is het volgende:

5. OPTOMING
Bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Bitloze optomingen in combinatie met bit zijn eveneens niet toegestaan. De bitten hoeven bij meerspannen niet gelijk te zijn.

Geen omschrijving van bitten die verboden of toegestaan zijn, maar misschien kijk ik er zo snel overheen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:06

vond ik idd ook al vreemd ja, dat een bokkenbitje niet zou mogen. Maar ken de regelementen voor de showrubrieken ook niet....
Is bovenstaande uit regelement van showrubrieken/aangespannen rijden dan?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:30

JoyCiej007 schreef:
vond ik idd ook al vreemd ja, dat een bokkenbitje niet zou mogen. Maar ken de regelementen voor de showrubrieken ook niet....
Is bovenstaande uit regelement van showrubrieken/aangespannen rijden dan?

Nee sorry, verkeerde stukje.
De showrubrieken /aangespannen rijden schrijft idd dit over bitten :

3. De bitten
Voor eenspannen moet het model Liverpoolstang worden gebruikt met 2 of 3 leidselgaten
naar keuze. Bij tuigpaarden Fries Ras is een zogenaamd roosjesbit ook toegestaan.
Voor tweespannen moeten beide bitten gelijk zijn en van het model Liverpoolstang.
Voor tandems en meerspannen moeten de bitten van de achterpaarden
zijn voorzien van een verbindingsstuk tussen de uiteinden van de scharen (model
Buxton of Liverpool naar keuze). Bij de opzetbitten is het gebruik van mondstukken
naar keuze, mits deze zo zijn, dat ze de paardenmond niet verwonden, toegestaan.
Wanneer het opzetbit een gebroken mondstuk heeft, mag dit niet dunner zijn dan
5 mm.

Alleen praten zij ook over rubrieken voor tuigpaarden ingeschreven bij het kwpn. of het friesche ras.
Maar dit staat in ieder geval in het regelement, dus ja een liverpool moet, maar er staat niet in wel sleufgat je je leidsel verplicht bent te gespen,er staat alleen maar dat je met een liverpool moet rijden, dus ...............navragen bij het desbetreffende jurylid ??
Die willen meestal wel netjes uitleg geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:53

ik rijd altijd met mijn leidsels in de bril, ook op wedstrijden.
ik heb 1x op een protocol gehad dat het niet mocht, verder nooit commentaar...
heb het ook nergens terug kunnen vinden dat het niet mag...

ik doe het op advies van mijn instructeur en die rijdt zelf internationaal, mag toch hopen dat die wel weet wat er mag...

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 23:05

Bedankt voor jullie reacties! Wellicht dat ik de volgende keer gewoon met leidsels in de bril ga starten....het is dat ik van te voren had ik al meerdere malen van verschillende mensen te horen had gekregen dat de leidsels niet door de bril mochten vandaar....Maar evengoed blijf ik zittten met het probleem dat hij gauw te diep loopt/mond open doet....hoe lossen jullie dat rijtechnisch op?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:07

ik had met mijn merrie hetzelfde probleem, te diep lopen, geen aanleuning willen pakken...

toen ben ik met een happy mouth liverpool gaan rijden, ketting vrij los en leidsels in de bril, toen is ze steeds meer aanleuning gaan pakken en loopt ze niet vaak meer te diep...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:14

Ik heb niet heel veel verstand van mennen, maar ik denk niet dat het principe veel verschilt met rijden.

Ik zou proberen een constant licht teugelcontact te houden en goed mee te gaan met de hand in de bewegingen van het paard. Als je pony probeert onder het contact uit te komen door te duiken dan drijf je hem weer naar het bit toe en herstel je dus het lichte contact. Probeer daar heel consequent in te zijn. Steeds als hij zich aan het contact onttrekt reageer jij. Steeds als hij netjes met licht contact blijft lopen dan zorg jij dat dat fijn is voor hem, dus niet in zijn mond rommelen op dat moment en evt belonen met je stem. Je paard moet leren dat licht contact fijn is, dan zal hij ook vanzelf stoppen met zijn mond open doen.

Ik zou denk ik wel terug over stappen naar een minder scherp bitje en het eerst daarmee goed oefenen. Je paardje geeft imo duidelijk aan dat jullie nog niet toe zijn aan een scherper bit. Als je hier dan nu mee door gaat dan wordt zijn mond alleen maar hard.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:47

Die happy mouth bitten zijn grandioos idd, daar lopen paardjes geweldig op.

Ik heb een liverpool met een gewoon metalen mondstuk die heeft een zeempje om het mondstuk, werkt ook erg goed, maar is niet zo fijn als een happy mouth !!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:29

KNHS wedstrijden mag wel op bijna ieder bit. NSPS concours rubrieken moeten op een liverpool (met willekeurig mondstuk).

Ik had er ook een die niet op een liverpool wou lopen (heb er 4 verschillende in gehad), dan maar geen concours rubrieken. (die is wel gewoon dressuur, vaardigheid en indoor marathon gestart onder de vlag van de KNHS)

Nergens staat dat ze niet door de bril mogen. Maar je zal juryleden krijgen die het niet grappig vinden als je het doe.
Ben ook ooit bijna een ABOP proef uitgestuurd omdat ik met een bokkenbitje met het leidsel op de bovenste ring reed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:25

Je mag bijna met elk bit (KNHS) rijden, dus gewoon erin doen waar hij het beste op loopt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:39

Anke schreef:
Je mag bijna met elk bit (KNHS) rijden, dus gewoon erin doen waar hij het beste op loopt.

KNHS ja, maar showrubrieken/tuigrubrieken of rubrieken onder een bepaald stamboek kunnen (en hebben dus blijkbaar ook) andere regelementen hebben, zoals je hierboven kan lezen. ;) TS kan er dus niet zomaar wat in doen waar pony 't beste op loopt....

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 22:15

Bedankt voor jullie ervaringen! Ik ga mijn liverpool er morgen gewoon af halen, want ik begrijp dat er meer paarden zijn die er niet fijn (of heftig) op reageren......en dan kies is inderdaad gewoon voor het belang van het paard *D Het rijtechnische verhaal wordt ik zeker wel goed in begleid en ik moet inderdaad ook heel concequent zijn, maar dan nog blijft het heel lastig, dat geeft me instructrise ook al aan.

Ik ga gewoon weer eens terug naar het bokkenbit en ga eens kijken of ik zo'n happy mouth bit kan vinden (liefst betaalbaar :o ) en anders kan ik ook nog altijd een trensje in doen ;) Hij is verder gewoon heel licht in de mond en doet het verder super voor een 4 jarige...dus het is zonde als door zoiets de lol eraf gaat......

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:58

Op http://www.shetlandponystamboek.nl/?sec ... ten&page=4 staat het wedstrijdreglement voor de tuigrubrieken van shetlanders. Probeer anders eens de dressuur en vaardigheid uit. Vanuit het Westerkwartier krijg je dan niet veel steun, maar wij hebben die switch wel gemaakt, andere instructie gezocht en gevonden en zijn nu heel succesvol. Zelfs al tweemaal Nederlands kampioen vaardigheid en al een aantal malen Noordelijk Kampioen dressuur en vaardigheid geworden, dat hadden we met het tuigen nooit bereikt.