[AR] experiment menonderleggers die vormen naar het tuig en paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

experiment menonderleggers die vormen naar het tuig en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:57

Hallo Bokkers,

Zoals sommige van jullie weten maak ik opmaat gemaakte menonderleggers...

Nu heb ik iets nieuws in gedachten en wil ik weten of hier vraag naar is!

Iedereen wil het beste voor haar paard, goed tuig, lekker liggend en mooi dekje maar soms wil de combinatie net niet goed kloppen..het mentuig moet in eerste instantie gewoon zo goed mogelijk liggen... het grijze gebied van net niet goed liggen of gevoelige paardenhuid wil ik iets mee doen!

Het betreft het volgende,

De vulling van de onderlegger zal een cm of 2 dik zijn en dit zal volledig vormen naar de paarden rug/borst en tuig... hetzelfde principe als een speciaal kussen of matras die naar jou lichaam vormt... de onderlegger zal dus ook een optimale drukverdeling maken tussen de het tuig en het paard!

De vulling is wel kostbaar wat de prijs van de onderleggers ook omhoog zal laten gaan...

Daarnaast zal ik nog op onderzoek uit gaan of de vulling goed te wassen is! De hoezen zijn dan sowieso te wassen..

Ik ben benieuwd hoeveel interesse hiervoor is, en waar mogelijk jullie extra tips hebben!

Brand los zou ik zeggen :)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:18

Ja, hier interesse! In principe moet een tuig gewoon goed passen, maar als een onderlegger de druk nóg beter kan verdelen ben ik daar helemaal voor. Omdat de prijs dan omhoog gaat moet het wel duurzaam zijn, dus niet dat na bv twee keer wassen de hoes los laat. Ik ben heel benieuwd naar je product.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 07-07-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: experiment menonderleggers die vormen naar het tuig en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:20

Als je de vulling in een waterdichte hoes stopt hoeft die niet wasbaar te zijn toch? Dan een fijne sierhoes er omheen en je bent klaar. Met traagschuim kom je een heel eind, misschien zelfs wel flair oid?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 13:25

kanniet schreef:
Ja, hier interesse! In oprincipe moet een tuig gewoon goed passen, maar als een onderlegger de druk nóg beter kan verdelen ben ik daar helemaal voor. Omdat de prijs dan omhoog gaat moet het wel duurzaam zijn, dus niet dat na bv twee keer wassen de hoes los laat. Ik ben heel benieuwd naar je product.

De onderleggers die ik al maak zijn sowieso al duurzaam en kunnen goed gewassen worden met kwaliteit en kleur behoud :)

De nieuwe onderleggers zullen zoveel mogelijk met deze materialen doorgevoerd worden...

BrittKitt schreef:
Als je de vulling in een waterdichte hoes stopt hoeft die niet wasbaar te zijn toch? Dan een fijne sierhoes er omheen en je bent klaar. Met traagschuim kom je een heel eind, misschien zelfs wel flair oid?

De vulling is al bekent..:)

De tip van een waterdichte hoes is nog wel is een goede!!

enige probleem is dat het klitteband alleen op de losse hoes niet stevig genoeg zal zijn, hier voor zal ik is kijken of ik daar iets op kan verzinnen...

Dan zou je namelijk de hoezen goedkoper kunnen kopen en eenmalig de vulling wat duurder aanschaffen..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:59

Vaak is het probleem al dat een borsttuig te breed is waardoor het of tegen de luchtpijp drukt of tegen de boeg.
Onderleggers lossen dit probleem niet op, in tegendeel.
Het idee van druk verdelen klinkt leuk maar dit betekend ook meer druk op de weke delen waar ik eigenlijk geen spanning op wil hebben.
Een soepel tuig met een goede pasvorm blijft voor mij toch wel het ideaal.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:13

BlackDevils schreef:
Vaak is het probleem al dat een borsttuig te breed is waardoor het of tegen de luchtpijp drukt of tegen de boeg.
Onderleggers lossen dit probleem niet op, in tegendeel.
Het idee van druk verdelen klinkt leuk maar dit betekend ook meer druk op de weke delen waar ik eigenlijk geen spanning op wil hebben.
Een soepel tuig met een goede pasvorm blijft voor mij toch wel het ideaal.

Daar heb je ook helemaal gelijk in en in eerste instantie ben ik ook zeker voor een goed passend tuig!

Maar je houd altijd een "grijs"gebied waarbij een onderlegger net dat beetje extra comfort kan geven voor je dier..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:29

ifever schreef:
net dat beetje extra comfort kan geven voor je dier..
Hier ligt denk ik het probleem van veel mensen tegenwoordig.
De spiegelen hun eigen gevoelens naar een dier toe. Ze proberen een paard een mens te laten zijn.
Veel mooier is het je als paard tussen de paarden te wanen. ;)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:35

Dat klopt er worden veel menselijke gevoelens los gelaten op dieren en ook paarden... Ik ben hier ook zeker geen voorstander van, eerst goed nadenken vanuit het paard en de menselijke gevoelens alleen loslaten op de kleur van een dekje en niet anders..

Maar ik ben wel van mening dat er paardjes rondlopen waarbij je geen tuig kan vinden die optimaal past, en daarvoor zijn dit soort dingen goede oplossingen...

Je moet het alleen niet gebruiken omdat het misschien zielig en of mooi is..

het moet altijd in het voordeel van het paard zijn! en daar goed over nagedacht en andere oplossingen uitgesloten hebben... :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:40

ik zou persoonlijk niet voor waterdichte stof gaan, dat ademt niet en sluit denk wel erg af...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:50

Nouvel schreef:
ik zou persoonlijk niet voor waterdichte stof gaan, dat ademt niet en sluit denk wel erg af...

Klopt en daar moet ik dus nog even serieus naar kijken, voor de vulling is het beter en je hoeft het niet te wassen, maar aan de andere kant is het juist fijn dat de zweet er ook in weg trekt en je het juist wel kan wassen :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:02

Even afwachten wat de prijs wordt, maar ik denk dat ik wel interesse hebt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:13

Het hangt er vanaf voor waar je deze onderleggers wilt maken: voor de borst, voor de schoft?
Het kan inderdaad voor sommigen een oplossing bieden, maar ik denk niet dat ik het zou doen bij mijn pony. Mijn tuig ligt goed en ik merk geen problemen met de druk.

Ik zou zorgen dat je onderleggers uit 2 delen moeten bestaan. 1 deel met de vulling: waterdicht en zuiver te maken met een natte doek. Daarrond een omhulsel wat zweet opneemt en gemakkelijk (zonder de vulling) in de wasmachine kan.
Vooral belangrijk is dan dat de vulling niet kan verschuiven in het omhulsel want dan maak je problemen in plaats van ze op te lossen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:40

Jelleee schreef:
Even afwachten wat de prijs wordt, maar ik denk dat ik wel interesse hebt.

Ik ga het eerst testen met mijn eigen span en aan de hand daar van zal ik mijn prijs kunnen bepalen, je kan het topic in de gaten houden voor vorderingen. Het is ook even afwachten wat voor versie het wordt en of het mogelijk is om met losse "kleur"hoezen te werken of gewoon met een vaste onderlegger.

b485 schreef:
Het hangt er vanaf voor waar je deze onderleggers wilt maken: voor de borst, voor de schoft?
Het kan inderdaad voor sommigen een oplossing bieden, maar ik denk niet dat ik het zou doen bij mijn pony. Mijn tuig ligt goed en ik merk geen problemen met de druk.

Ik zou zorgen dat je onderleggers uit 2 delen moeten bestaan. 1 deel met de vulling: waterdicht en zuiver te maken met een natte doek. Daarrond een omhulsel wat zweet opneemt en gemakkelijk (zonder de vulling) in de wasmachine kan.
Vooral belangrijk is dan dat de vulling niet kan verschuiven in het omhulsel want dan maak je problemen in plaats van ze op te lossen.

Dit zal voornamelijk gaan voor de schoftstukken.

Wat ik in mijn begin post al heb staan is dat je in eerste instantie gewoon voor goed passend tuig moet zorgen, maar je dus altijd een grijs gebied hebt en daar wil ik een aanvulling op kunnen betekenen.. Als jij dus een mooi passend tuig heb moet je dit ook zeker niet doen... Mijn pony heeft ook een passend tuig en zal deze onderlegger dus ook niet nodig hebben! :)

Verschuivingen moeten niet gebeuren nee, vandaar nog even te twijfel/test of het een vaste onderlegger wordt of een met losse verwisselbare hoezen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:32

Is gewoon memoryfoam dus?