steigeren onder het longeren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vroli1

steigeren onder het longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:24

het zit zo..

ik ben gevraagd door een mevr. of ik haar paard wil komen longeren.. nou is dat natuurlijk prima :)
maar de reden waarom ze het mij vroeg is omdat het paard steigerd als er wat van em gevraagd word en komt in opstand..
nou dacht ik meteen, naar voren slaan en dan weer rust zoeken maar stel ze klapt achterover?
nu dacht ik zo: eerst zonder touwtjes of elastiek? en dan eerst laten 'wennen' ? er is een longeercirkel aanwezig en ik longeer altijd met longeersingel en touwtjes en dan zo laag mogelijk zodat ze lkkr over hun rug komen.. (wat dit paard ook nodig heeft)

hoe zouden jullie dit oplossen?

loriene

Re: steigeren onder het longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:30

Ik zou eerst gaan longeren zonder de touwtjes,kijken en aftasten wat het paard doet.
Gaat dit goed dan zou ik de touwtjes vastmaken,niet al te kort.
Zo steeds wat opbouwen tot het paard loopt waar je ze wil hebben.
Komt ze omhoog goed voorwaarts slaan.
Heb er ook 1 gehad die omhoog kwam en die zich gewoon achterover liet vallen,ze krabbelen weer overeind en dan gaan we weer waar we waren gebleven,goed opletten en proberen ze voor te zijn.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:35

ja zo dacht ik dus ook al.. maar het probleem is dat als je de touwtjes aandoet.. en je hebt ze zo los als maar kan dan steigert ze al.. alsof ze weet dat ze aan het werk moet..

maar waar moet je dan beginnen.. ? als je geen touwtje om kan doen..? gelijk maar vooruit slaan?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:42

Touwtjes niet al te strak.
Ik doe altijd de buitenste eerst.
Dan doe ik de binnenste en als ze dan omhoog komt laat ik ze gewoon.
Staan ze weer met 4 benen op de grond ga ik ze wel voorwaarts drijven met de zweep.
Je moet soms wel heeeeel snel zijn hoor!
Het is even een handigheidje. :D

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:47

oke.. zal het gaan proberen :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:01

Hebben ze een (ronde) longeerbak?
Zo ja: ik zou dan zonder iets gaan longeren. Geen longeerlijn, geen hulpteugels, niks. En goed vooruit jagen.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat paard is enzovoort maar als hij in de staak gaat tegen de lijnen etc. moet hij het eerst zonder leren.

:)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:06

ze kan wel longeren alleen als ze weet dat ze moet werken gaat ze staken enloopt daarom altijd met de kop in de lucht..

edit: ja gewoon een longeercirkel :Y)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:08

Denk dat het handigste is om gewoon eerst een te kijken :) Laat de persoon het paard longeren en kijk wat er gebeurd!
Misschien steigert het paard wel omdat hij tegenstrijdige hulpen krijgt....
Touwtjes omdoen bij een paard wat steigert is eerlijk gezegd wel het stomste wat je kan doen, daar kun je echt ongelukken mee krijgen.

Natuurlijk kun je later in de training wel langzamerhand een bijzet mee pakken wanneer de basis er weer goed in zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:09

Je kan sowieso net zogoed zonder hulpteugels gaan longeren, een paard moet ook zo kunnen ontspannen.
Touwtjes werken al helemaal alleen aan de voorkant dus dan is het echt niet zo dat je paard direct over de rug gaat lopen.

Medisch is ze in orde? Doet ze het beide kanten op?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:10

eerst zonder touwtjes! als die hoog steigert heb je grote kans dat ie achterover klapt.
en idd zoals eerder gezegd is, kijken hoe die mevrouw het doet.
misschien bind ze hem wel heel strak vast, dan lijkt me het logisch dat ie gaat steigeren.
anders (ook al eerder gezegd) als dit niet het geval is eerst zonder longeerlijn en goed vooruit

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:11

Ik ga met Bojangles mee.
Zomaar een voor jou onbekend paard, waarvan je weet dat het steigerd 'vooruit slaan' lijkt me nou niet de beste/meest verantwoordelijke manier.
En touwtjes net zo erg.

Zoek eerst een uit waarom het paard staakt en steigert, zodra je dat weet kan je iets aan de oorzaak doen, en oplossen.

maar absoluut niet iemands paard verknoeien door je eigen onkunde.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:28

paard zit dus erg vast in de rug en is een jaar of 17 en heel slim
ze steigerd niet hoog en slaat niet met de voorbenen, ze komt gewoon in staking en gooit haar kop omhoog waarbij ze loskomt van de grond.. en loopt soms een paar passen achteruit..

en ik ben het met jullie eens dat ik eerst kijk hoe de mevr. het aanpakt en dat ik dan ingrijp als het 'verkeerd' gaat :) en dat ik de mevr. dan uitleg wat beter kan etc. :)
zonder touwtjes eerst dan he ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:30

Longeert ze het paard zelf met bijzet?

Klinkt een beetje alsof het paard dus moeite heeft met het gevraagde.

Ben benieuwd als je er gaat kijken!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:31

wanneer het paard vast zit in de rug zou ik eens goed opletten of er geen dingen worden gevraagd wat voor het paard te pijnlijk is om uit te voeren.
Wanneer dat het geval is, vind ik dat je degene in het midden moet her opvoeden, en niet het paard ;)

Veel succes!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:32

de mevr. heeft het 1x geprobeerd met bijze maar omdat de mevr. dus geen idee had waarmee ze bezig was ging dat helemaal niet zo als het wezen moest..

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:33

Misschien is het een idee om eerst te zorgen dat het paard niet vast zit in de rug (massage, osteopaat oid) en dan pas verder met longeren. Ik zou ook gaan staken als ik pijn heb....

Daarna kun je eens gaan uitzoeken op welk punt ze gaat staken en van daaruit rustig de ontspanning gaan zoeken

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:35

ik zal het eens gaan overleggen..
als ik zie dat het paard veel pijn heeft ga ik natuurlijk niet verder met het vragen van, voor het paard, pijnlijke dingen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:37

vroli1 schreef:
ik zal het eens gaan overleggen..
als ik zie dat het paard veel pijn heeft ga ik natuurlijk niet verder met het vragen van, voor het paard, pijnlijke dingen..

Wanneer een paard zoiets laat zien kan dat al een aanduiding zijn van pijn.
Vergeet niet dat paarden eerst zo min mogelijk laten merken dat ze pijn hebben, dat zou namelijk dodelijk zijn in de natuur, en als dit wel komt omdat het paard pijn heeft is hij dit dus allang voorbij.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:38

het paard word gewoon iedere dag recreatief gereden.. ik zal eens navraag doen wat ze nou precies heeft..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:40

vast in de rug, en alleen recreatief gereden?
Kijk ook eens naar de manier van rijden, waarschijnlijk drukt het paard de rug weg tijdens het rijden, waardoor het natuurlijk niet beter wordt.

Een osteopaat/fysiotherapeut lijkt me een beter idee als ik het zo hoor....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:19

Vooruit slaan zou echt 't laatste zijn wat ik je zou aanraden om te doen. Eerst kijken wat de oorzaak is van 't steigeren :j
Succes!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:19

klopt! ze drukt haar rug weg onder het rijden.. ze loopt een paar passen aan de teugel en dan lopt ze verder mer haar hoofd in de lucht..

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:45

Kan ook gewoon puur verzet zijn, maar je gaf al wel aan dat ze een vaste rug heeft? dan kan dat idd ook een oorzaak zijn waardoor ze zo reageert.
Kijk heel goed naar het paard, doet ze op andere momenten ook zo raar?
Kan anders ook zijn dat ze longeren gewoon niet leuk vind en gewoon gaat protesteren.

Voorbeeld uit mijn eigen ervaring:
Mijn verzorgpony Romy steigert ook wel eens aan de hand (vaak in de winter periode), heb haar pas mee genomen naar mijn manege om een keer grondwerk met haar te doen inplaats van de paarden daar.
Kwam uit dat Romy in opstand komt zodra haar iets niet bevalt, zolang ze het prima vind is ze poeslief, zodra ze denkt dat ze wat kan maken bijt ze en komt ze (bijna) omhoog.
De pony is totaal niet bang voor mensen en durft daarom zo brutaal te zijn, bij ons heeft het dus te maken met de opvoeding waarom ze steigert, ik weet dus niet hoe dat bij die vrouw van jou longeer paard is.
Ik weet wel hoe ik Romy op haar plek moet zetten en hoe ik laat zien dat ik de leiding heb, is alleen beetje lastig om via de computer uit te leggen.
Hoofdregel die ik iig heb geleerd is duidelijkheid, oplettendheid en consequent blijven naar het paard en naar jezelf, nee is dus echt nee en ja is ook echt ja.
Bij Romy gaat het sinds dien heel goed en respecteert mijn grenzen al een stuk beter dan voorheen.

Als je wat meer wil weten hoe ik dat doe kan je beter even een PB sturen.

Succes er mee en hopelijk is dat probleempje snel verholen :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:35

kheb het paard vanmorgen gelongeerd..
en een praatje gemaakt met de mevr. die zei dat ze zelf nog maar 1 x heeft gelongeerd.. en voor het eerst in de nieuwe longeercirkel wat het paard dus nog niet kende.. en dus ook fris was de eerste keer bij de mevr. maar ook had de mevr. verhalen gehoord over dat als je haar bijzet dat ze in verzet komt en heel hoog steigerd en dat ze flipt.. etc.. dus ik ging al erg oplettend de ring in..
eerst zonder touwtjes gekeken of ze braaf was.. nou super natuurlijk.. zelfs zo ging ze een paar keer ontspannen maar zodra ze ontspande ging ze meteen weer met het hoofd in de lucht..
op de rechter hand zat ze erg vast en ze drukt haar rug weg onder het werken..
na 10 minuuten zonder bijzet heb ik de touwtjes heel los aangezet.. 5 minuutjes linksom en 5 minutjes rechtsom.. en rechtsom zat ze vast! ik vroeg eigenlijk niet zoveel van het paard maar daaraan voelde ik al dat ze muurvast op rechts zat..
daarna de druk op de touwtjes gezet om haar meer bij te stellen.. ook super braaf natuurlijk.. en een elk rondje een paar passen dat ze zich ontspande.. zag er heel fijn uit..

ik heb aan het eind de mevr. gezegt wat ze beter kan doen en hoe ze het beter kan doen.. ze zette het paard bijv. al aan de touwtjes in de stal.. dat kan natuurlijk niet.. eerst een warming up dan training en dan cooling down..
en dat je je zweep eigenlijk moet zien als je been.. dat als je aan het paard ziet dat het vaart mindert en/of er achter niet goed bij is dat je je het paard naar voren moet drijven met je zweep en dat je het van voren moet opvangen dmv een ophouding..
nou ging dit dus nog niet helemaal super met dit paard maar ze liep allicht beter als onder het zadel.. :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:40

misschien ook een goede tip voor de betreffende mevr. om eerst een osteopaat/fiso erbij te halen, en dan op advies daarvan gericht te gaan trainen.

nu wordt er waarschijnlijk helemaal niet gericht getrained, en niet gericht op het probleem (het vast zitten op rechts) oplossingsgericht getrained.
Het zou jammer zijn wanneer het paard hierdoor dalijk helemaal vast komt te zitten, omdat hij verkeerder spieren gaat over belasten om de rechterkant te ontzien, dan word het pas een écht probleem paard....