Wegdraaien bij het longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bambi_

Wegdraaien bij het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:15

Hoi,

Mijn welsh pony draait met het longeren zijn kont naar buiten. Dus zegmaar als ik longeer dan loopt hij bij het begin ook echt goed , maar op een gegeven moment draait hij zich om zodat hij met zijn hoofd naar mij toe staat & dan loopt hij ook niet verder. Na een tip heb ik ook de dubbele longe geprobeerd, Tevergeefs. Hij blijft wegdraaien , ik longeer in een bak & heb geen voorzieningen tot een longeercirkel..
Wie o Wie kan mij helpen? |( :9

ansieee

Re: Wegdraaien bij het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:19

Mijn pony doet precies hetzelfde, en ik heb er ondertussen een manier voor gevonden. Ik longeer zonder zweep, maar zodra ze op een gegeven moment dus net als jouw pony haar kont naar buiten draait en stil gaat staan, loop ik naar haar toe en zorg ik dat ik steeds bij haar achterhand blijf en dan jaag ik haar weg met m`n lijn. En mocht ze echt ontzettend vervelend zijn (gebeurt zo af en toe) dan heb ik een primitieve oplossing: een klein bekertje water. Mijn pony snapt het namelijk ontzettend goed, maar kan ontzettend koppig zijn.

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:23

Zonder zweep is sowiezo geen optie voor mij , hij reageert wel op mijn stem. dan is het een sukkeldrafje&weer stap. mijn pony loopt achter me aan als ik dichterbij kom , ook echt ontzettend vervelend. Hij is ook niet weg te jagen:(

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:28

ik hou dit even in de gaten, want mijn paardje doet hetzelfde. Ik longeer ook zonder zweep, alleen die van mij gaat weer lopen als ik een paar stappen naar achter doe, en zeg ja stappp!! Alleen voor het probleem, naar binnen komen heb ik nog geen oplossing .. :S Succes

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:32

RT-->GVL.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:15

kan je ook niet de helft van de bak afzetten, door bijvoorbeeld een lintje van de ene naar de andere kant te spannen?

Voor de rest; consequent zijn, en je paard telkens weer op het juiste pad zetten.
Wanneer je ook met je paard grondwerkt, zou je hem evt. met je voorste hand weer naar buiten kunnen zetten met het touw, moet je misschien wat handigheid voor ontwikkelen, maar dan heb je ook wat.

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:17

Hmm , ja ik kan dat wel proberen heeft hij minder ruimte om zn gang te gaan!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:17

precies ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:22

Zweep erbij houden en als hij ook maar dreigt te gaan draaien, hem naar voren drijven met de zweep en/of je stem verheffen. Goed opletten dus en je moet ook wel snel reageren. Houdt in het begin de lijn zeker niet te lang zodat je snel bij hem kunt zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:21

Natuurlijk is je pony wel bij je weg te jagen :P Maak je groot, zwaai met je handen in de lucht, zeg tegen 'm dat 'ie weg moet gaan, doe gek. Dan gaat 'ie echt wel weg hoor :j
Als 'ie naar je toe komt, precies hetzelfde. Maak je groot, drijf 'm van je af en dan vooral op z'n schouder, dat je 'm als 't ware naar buiten duwt. Zogauw 'ie dan van je weg draait is 'ie natuurlijk wel de allerliefste pony die je ooit hebt gekend :P

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:24

Volgens mij doen ontzettend veel dit, mijn pony doen het op de ene hand ook af en toe. Ik zorg gewoon dat ik bij zijn achterhand kom(wat nog een hele klus is := ) en drijf haar vanaf daar weer weg, dan loopt ze meteen weer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

Zie dit topic: [GVL] Longeerprobleem, paard draait om

Van mezelf uit dat topic:

Vonnie84 schreef:
Je legt eigelijk zelf al uit waarom je paard dit doet. Je paard is rechtsgebogen. Dus linksom op de volte is het kei moeilijk voor hem om die buiging aan te nemen, zoniet onmogelijk. De enige optie's die je paard dan heeft is: of omdraaien naar zijn goede kant. Of kei hard gaan lopen om zichzelf overeind te houden op de volte.
Dus je oplossing is toch om je paard recht te maken.
Je kunt hem best begrenzen met de zweep en slaan en wat dan ook. Maar dat maakt dan niet dat het voor je paard mogelijk wordt om die buiging goed te krijgen. Hij zal waarschijnlijk iets anders gaan doen, omdat hij die buiging gewoon niet voor elkaar krijgt.

Vonnie84 schreef:
Jenkins schreef:
Toch verkeerd gedacht :P
Mijn pony draait dan juist zijn kont weg, zodat de zweep er niet bij kan en rent dan de andere kant op :)

@TS: Probeer sneller te zijn en sneller te denken dan je paard. Is even oefenen. En vooral erg streng zijn als hij omdraait, zet hem dan stil en achteruit en probeer het nog een keer.
Mijn jonge pony deed dit ook telkens maar nu gaat het beter, hij wilt namelijk niet naar links. Gewoon even doorzetten en het gevecht winnen, straffen als hij omdraait en belonen als hij de goede kant op blijft lopen.

Tuurlijk draait zijn kont weg. Je paard kan die buiging naar die kant gewoon niet aan.
Kijk eens naar dit plaatje:
Afbeelding
Dit is een rechtsgebogen paard op een linker volte. Wat gebeurd er als je probeert zijn hoofd naar je toe te halen? Zijn kont draait weg, omdat hij niet naar links KAN buigen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 06-07-10 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

Ik lees ook mee mijn pony doet het ook heel erg... alleen op de rechterhand ..