[AR] beleren voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 17:57

ik heb echt geen idee of het hier goed staat :o

bij ons op stal staat een D-pony, die willen we graag voor de kar beleren.
weet iemand hoe je dat het beste aan kunt pakken?
we hebben nu trouwens nog geen kar, dus hoeveel zou een kar ongeveer kosten? en heb je dan ook grote en kleine maten?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:09

Heb je al wel eens een paard beleerd. En ook voor de kar? Kan je zelf mennen? Heb je iemand die dit al wel eens gedaan heeft om je te begeleiden?

Zo niet dan zou ik er op dit moment niet aan beginnen.

Ik weet het: lekkere doodoener deze post, maar ik krijg het idee dat de TS nog geen idee heeft hoe ze het wil doen.

Pluttersput

Re: beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:11

Inderdaad, de vragen die Dribbel je stelt, moet je voor jezelf even beantwoorden. Komt er bij de eerste paar nee uit, dan moet je er sowieso al zelf niet aan beginnen.
Ik zou zeker geen paard zelf op gaan leren als je er geen ervaring mee hebt :) Kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen, met ervaring :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:11

ik kan zelf wel mennen, maar ik heb nog nooit een paard beleerd voor de kar. ik heb wel goede begeleiding..
als je trouwens met de kar de weg op gaat, heb je dan een koetsiersbewijs nodig? :o (ben nog nooit met paard en wagen de weg op geweest, alleen op het erf wat best groot is).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:12

Nee, een koetsiersbewijs is niet verplicht, maar het is zeker handig. Er zijn wat handigheidjes en wat regeltjes waarvan het toch goed is als je ze even in de praktijk kunt toepassen voordat je in je eentje op stap gaat :j

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:14

okee.. bedankt voor je reactie ;)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:16

ik zou zeggen, begin eerst met aan het tuig laten wennen, en als je goede begeleiding erbij hebt, kan je die beter vragen denk ik ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:20

Dit topic staat niet goed, hoort bij aangespannen rijden. Denk dat je daar meer tips krijgt. Zal ff temmen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:21

Ik neem aan dat je goede begeleider je precies kan vertellen hoe jullie het gaan aanpakken? Begin iig eerst met longeren aan de dubbele en enkele longe en het beleren in het tuig.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:26

Hij is bereden en kent het longeren al?
Je kunt beginnen met longeren aan de dubbele longe. Besteed veel aandacht aan gehoorzaam worden voor stemhulpen. Vooral op Ho.
Vervolgens tuig erop (strengen weglaten) en daarmee gaan lopen en sturen.
Vervolgens kan je met iemand erbij gaan lopen die flink wat tegenwicht aan de strengen geeft.
En dan zou ik echt hulp vragen; je moet nu een gewicht gaan slepen. Vaak wordt een trekkerband oid genomen; bij Jody hebben we een zware ijzeren slede genomen. Je moet dan iemand hebben die de leidsels hanteert, evt. iemand die op de sleep gaat zitten en iemand die het paard aan de longe heeft, zodat die bij wegspringen oid kan overnemen. Je moet dus wel ervaren hulp hebben.
Als dat allemaal goed gaat, kan er een beleerkar achter. Zorg dat de lamoen lang genoeg is voor het geval hij slaat en je moet sowieso een tweewielige kar nemen, voor het geval hij besluit om te keren of achteruit te lopen. Ook de eerste keren even iemand met een longe er naast.

Karren heb je inderdaad in diverse maten (net als tuig) en kan je zo duur maken als je zelf wilt. Ik zou een geremde nemen en verder kan het simpel zijn, als hij maar veilig is.
Je kunt beginnen met een sulky of een concourswagen, die zijn niet zo duur. Een marathonwagentje is meteen een stuk duurder.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 05-07-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:29

RT-->AR.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:50