[AR] Barbara eerste keer voor de sulky!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Barbara eerste keer voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:50

Barbara is al langer beleerd, dat wel, maar de koets die we hadden vond ik altijd te groot. Nadat ze dit jaar op de open dagen niet voor de koets wilde, en niet te sturen was, besloot ik dat het anders moest. Na 2 jaar nadenken heb ik het gewoon gedaan, ik heb een sulky voor ons gekocht! Dan kan ik ook de hengst ervoor zetten, en de pony's beleren als ze er klaar voor zijn. Een geweldig ding!

Barbara liep heel erg lekker voor de wagen, ze vond het veel fijner dan die grote kar die we normaal hebben. Ons tuig klopt volgens mij wel zo, maar ik vond het lastig met de sulky. Een ander tuig komt er tzt wel, eentje die beter past. En een zweep komt er ook, die ga ik deze week halen. Maar voor eerst zijn we toch nog bezig op het terrein :j

Goed, genoeg gepraat, hier de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even een ophouding, ze liep hier gewoon door het bit heen, dat moeten we dus oefenen..

Afbeelding
En een gallopje kon er ook nog vanaf!

I'm in love <3

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:12

Ziet er hartstikke leuk uit
Wel een kleine opmerking: ik mis je zweep in de hand. Ik denk dat je weinig kan communiceren met de pony met dit bit. Daarom liep ze er waarschijnlijk gewoon door heen. Je heb alleen maar druk op de lagen. Met een klein stangetje met neusriem en kinketting heb je druk op de lagen, kingroeve, neus en achter de oren. Met een veel kleinere hulp, krijg je veel meer effect.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:03

wat een onwijs gave shet! Ik wil die wel voor bij mn twee-span!! <3

Ik ga mee in het commentaar van Napie, je hebt echt heel weinig te vertellen zo, vooral omdat ze al even niet voor de kar gestaan heeft..

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:16

Evelinee_ schreef:

Dat was mijn gedachte ook :o

ziet er leuk uit maar inderdaad een zweep en een tuig dat goed past is zowiezo belangrijk!

Pluttersput

Re: Barbara eerste keer voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:02

Bedankt voor de leuke reacties!
Een stang doe ik er bij Barbara niet in. A omdat ze het niet kent, en er totaal niet op reageert, en b omdat ze heel goed op de trens loopt normaal, alleen nu uit enthousiasme was ze wat drammerig :) Normaal hoef ik alleen maar te zeggen wat ik wil, en dan doet ze het. Dus nee, een stangetje komt er niet bij :)

Een zweep komt, zoals ik in de openingspost gezet heb, deze week :j Die moet ik nog even halen, die had ik nu niet bij de hand. Maar die komt er dus wel!

Barbara haar dochter komt over 2 jaar bij haar lopen, dus dan heb ik mijn eigen tweespan :D

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:42

Mooie pony! Daar ga je zo nog veel plezier mee hebben! Wat heb je trouwens een prachtig eigen terrein. Tips zijn al gegeven, veel succes samen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 21:24

We hebben inderdaad al veel plezier gehad, en ik hoop dat dat nog lang mag duren!
Terrein ben ik idd ook erg blij mee, we hebben nog een stuk of 5 van deze stukken op het terrein, ik ben blij dat de eigenaren daar wonen :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:38

Mooi paardje, tips zijn al gegeven, ziet er leuk uit verder. gaaf hoor, lekker mennen samen !
Super toch *D

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:03

eefielover schreef:
Evelinee_ schreef:

Dat was mijn gedachte ook :o

ziet er leuk uit maar inderdaad een zweep en een tuig dat goed past is zowiezo belangrijk!

4-span is al gevormd?? :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 22:04

Maak dat maar een 6 span, dan kan haar dochter en de appaloosa hengst er ook nog bij :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 22:05

Afbeelding

Dit is dochter, die mag er over 2 jaartjes ook voor, is nu nog maar een jaarlingetje :)

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:09

haha echt te leuk.. ooit zal ik ook mijn tweespanmaatje vinden. Maar eerst nog een mooie wagen, een ander tuig, een trailer, e- rijbewijs, een auto die de hele boel mag trekken...:P dan pas nieuwe pony's, haha. Of ik moet dé pony ineens voorbij zien komen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:10

Leuke foto's! Sulky lijkt wat voorover te willen hangen, misschien je lichtogen een gaatje hoger als dat gaat?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 22:12

Ik kan zeker met een gatentang een gaatje bijprikken :j Ik denk alleen dat hij dan misschien wat achterover gaat hellen, dat deed hij vanmorgen toen mijn vader erbij kwam zitten. Maar proberen kan nooit kwaad denk ik!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:26

Ik zou de strengen een gaatje strakker doen want de lichtogen steken wat naar achteren ;)
Zweep vind ik echt cruciaal bij het mennen :j je kan daar zoveel mee vertellen. Ik zou niet meer zonder kunnen rijden (hoewel ik m niet altijd in de hand heb maar wel ATLIJD bij me voor nood)

Wat betreft het bit ben ik het niet met Napie eens. Niet ieder dier hoeft/moet op een stang gereden. Mijn heren lopen prima op een Mylerbitje zónder kinketting zónder hefboomwerking. Als je pony goed aan het bit is kan je prima op een trensje rijden. Echter heb ik wel een hekel aan enkelgebroken bitten dus zou persoonlijk voor dubbelgebroken of een half cheek/ongebroken bit gaan.
Neusriem zou ik wel aan het hoofdstel hangen :j Als ze nu haar tong over het bit gooit heb jij niks meer te vertellen. Daarnaast houdt het je hoofdstel netjes op zn plek.

Verder vind ik het er super uitzien! Ze doet het erg leuk en volgens mij kan jij ook je lol niet op ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:53

ziet er goed uit. heeft ze er al een tijd niet meer voor gelopen? ik vind dat ze het dan netjes oppakt :j

de sulky ligt na mijn idee mooi. een lichte opwaartse lijn, dus niet voorover hellend. maar of hij te veel in het schoftje hangt, kun je het beste zelf ondervinden.

enkelgebroken bitjes hebben ook niet mijn voorkeur. dit ivm het bekende notenkraker effect. onlangs heb ik nog weer opnieuw zelf ervaren dat pony's met een gevoelig mondje veel onrustiger in de mond zijn met een gebroken bitje dan met een ongebroken trens stangetje.
dubbelgebroken geeft bij die kleintjes ook niet mijn voorkeur, omdat de ringetjes (waar het bit 'gebroken' is), al snel op de lagen komen te liggen.
als ze het fijn aanpakken rijd ik zelf het liefst op een liverpooltje, omdat je in een lastige situatie dan net iets meer te vertellen hebt. en het bit is voor de rest zo scherp als de hand van de menner.
als ze extreem gevoelig zijn pak ik liever een ongebroken trensje

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:07

Ziet er verder goed uit. Wat bit betreft ieder zijn eigen ding. Mag ik fragen waarom er geen neusriem aan zit??

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 08:12

Tuurlijk mag je dat vragen :j Neusriem zit er nu niet op omdat die niet klopte met dit hoofdstel. Iemand anders heeft mijn tuig laatst in elkaar gezet, en er klopte niet zo heel veel van, qua maat. Neusriem had ik nu de goede niet van bij, en ik heb liever een passende dan een niet passende. Maar ik zal hem er zeker weer op doen!

Bitje ga ik eens over nadenken, op zich loopt ze heel erg lekker op de trens.. Maar nogmaals, ik ga erover denken!

Zweep ga ik met een beetje mazzel vandaag halen!

Bedankt voor de tips!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 01:30

Om te beginnen wil ik zeggen dat je de pony braaf aan het lopen hebt.
De opmerking dat de zweep nog wel komt is alsof je met een auto gaat rijden zonder rem. Vaak als ik aan het trainen ben met mijn pony staat ie ook merendeel in de zweepkoker. Maar ik heb hem wel binnen handbereik en weet exact wanneer ik hem nodig ga hebben en weet uiterst precies hoe het te bedienen in al zijn facetten.

Napie heeft wel gelijk dat een stang veel meer in werkt. Controle is natuurlijk ten allen tijde van het grootste belang. Maar veel mensen vergeten dat je pas controle hebt als in in het gevoel kunt blijven. Dit wil niet altijd zeggen dat je er wat scherpers in moet hangen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 09:10

Voor alle mensen met de zweep, jullie hebben gelijk hoor, ik heb er gisteren een gekocht, dus de eerste de beste keer dat ik kan gaan mennen, heb ik een zweep erbij :)
Verder loopt ze normaal echt heel lekker op een trens, dus ik denk eigenlijk niet dat ik er een stang in hoef te hangen. Ze luistert goed naar me, laat zich goed terugpakken, alleen was ze nu ernstig enthousiast, waardoor ze heel hard ging.

Mocht ze echt zo blijven, kan ik altijd nog kijken voor een stang :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:08

dat ziet er goed uit :) ik heb dat karretje ook ( naja.. ongeveer dan :) ) erg fijne wagentjes.
Wat betreft het bit,.. ik heb mijn shetje ( hengst :+ ) ook gewoon op een enkel gebroken trensje lopen hoor.
Dat gaat ook super. Prima zo toch? je moet met je bit zo min mogelijk te zeggen hebben. Laat je
pony gewoon op stem reageren :) dat gedoe met allerlei zwaardere bitten is niet nodig ;)