Waarmee longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Waarmee longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:29

Ik weet niet of dit in harnachement thuis hoort, maargoed.

Ik wil beginnen met wat meer longeren van mijn pony, maar ik weet niet zo goed wat ik er nou voor moet gebruiken. De een zegt bijzets, maar hier hou ik zelf niet zo van, en de ander zegt weer een slof, maar wat is nou het beste om mee te longeren? Ik hoorde ook iets over touwtjes maar ik snap niet zo goed hoe je dit moet doen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes.

Anoniem

Re: Waarmee longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:32

vraag iemand die er ervaring mee heeft om je te helpen
om nou zelf allemaal dingen te gaan uitproberen kan goed komen maar het kan ook heel erg ave rechts werken voor je paard.

mijn tip is dus om even iemand met ervaring erbij halen ( en als het je dan nog niet chil lijkt om met hulpteugels te longeren dan doe je dat toch gewoon niet, je kan ook alleen met halster longeren en dan balkjes laten lopen! )

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:52

Balkjes laten lopen gaat niet, maar ik ga inderdaad iemand erbij vragen ja. Maar het ging er even om wat jullie het fijnst vinden als hulpteugel voor longeren.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:58

Leer eerst iets meer over longeren, zoals Peca ook al schrijft. Als je dit niet goed doet kan het namelijk ook schadelijk zijn voor je paard. Een ervaren iemand vragen om je te helpen is een goed idee, maar je kunt ook op deze site een instructievideo bekijken: http://www.abouthorses.tv/. Of koop of leen het boek en/of de DVD van Lammert Haanstra over longeren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:02

Ik vind persoonlijk het prettigst om te longeren de dubbele longe, maar daar moet je wel handig mee worden.

AlzahraShams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:14

probeer anders een losse bijzet, zonder dat je paard in een houding wordt gedwongen, dan kan je kijken wat het beste bij je past. :)

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:19

Ik heb altijd een longeersingel met een rond touwtje van ongev 4 m (d8 ik)... die rijg je dan door de singel... de uiteinden van het touw van buiten naar binnen door het bit en zo tussen zn benen door naar de ringetjes aan de singel. Zelf begin ik altijd losjes zodat hij de ruimte heeft om los te komen... tijdens het longeren doe ik dan aan de bovenkant in het midden van de singel een lus maken die het touw strakker kan spannen. is ideaal ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:57

HAR-=->GVL.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:50

visiontimes schreef:
Ik heb altijd een longeersingel met een rond touwtje van ongev 4 m (d8 ik)... die rijg je dan door de singel... de uiteinden van het touw van buiten naar binnen door het bit en zo tussen zn benen door naar de ringetjes aan de singel. Zelf begin ik altijd losjes zodat hij de ruimte heeft om los te komen... tijdens het longeren doe ik dan aan de bovenkant in het midden van de singel een lus maken die het touw strakker kan spannen. is ideaal ;)

Dit heb ik gisteren gedaan(maar dan met een slof teugel), ik vond het inderdaad ideaal. We hebben alleen een longeer bak in een weiland met paarden, de ene helft is eigenlijk voor losgooien/longeren en hier kunnen de paarden niet in, maar dit stukje is enorm mul. Dus ik ging aan de andere kant maar hier kunnen de paarden wel in. Dus na een kwartiertje ongeveer moest in stoppen omdat de paarden kwamen, beetje jammer maarja, volgende keer maar even touwtje meenemen om dit ook af te sluiten!