halt houden aan longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shettiegekk

halt houden aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:31

Heey Bokkers,
Mijn shetlander lotte is braaf aan de longe. Alleen halthouden is een probleem. Bij haar moet je het eindeloos herhalen voordat ze halt houd. En als ze het dan doet is het op een plek waar zij het wil. Als je kleine rukjes geeft aan de longe komt ze naar binnen. Wie heeft tips???

Groetjes Vera :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:37

Zweep voor haar houden en Hooo zeggen.
Reageert ze niet zwiep wat met de zweep om haar alert te maken.
Ook kan je haar in een hoek drijven en dan moet ze wel.

Je kan ook met leadrope werken.
Laat haar eerst aan de hand halthouden.
Maak de afstand tussen jullie steeds groter, wil zij sneller als jou lopen? Draai met het uiteinden van de leadrope om haar op afstand te houden.
Wil je dat ze stilstaat, draai jezelf om, pak de leadrope in je linker en rechterhand vast, voor je hoofd en zeg HOOO! Staat ze niet direct stil, draai met het uiteinden van je leadrope en laat haar achterwaarts gaan.

Succes

Sabinee__

Re: halt houden aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:38

Ja of je leert het gewoon aan de hand :') .

Shettiegekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 18:50

thanks voor de tips! :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:00

leidende hand omhoog brengen en leidende schouder naar binnen draaien en zo druk geven van voren
eventueel op de schouder aflopen en jezelf groot maken

Ell1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:29

ik heb daar zelf ook last van maar al die tips helpen niet...
als ik voor haar ga staan staat ze meteen stil, maar zodra de afstand groter word loopt ze mij weer achterna!!!
en ze luistert totaal niet als je HOO roept...
soms probeer ik dan ook met kleine schokjes aan de longe te trekken maar daar reageert ze dan ook niet op..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:20

Ell1997 schreef:
ik heb daar zelf ook last van maar al die tips helpen niet...
als ik voor haar ga staan staat ze meteen stil, maar zodra de afstand groter word loopt ze mij weer achterna!!!
en ze luistert totaal niet als je HOO roept...
soms probeer ik dan ook met kleine schokjes aan de longe te trekken maar daar reageert ze dan ook niet op..

zit m toch echt in het grondwerk......veel trainen dus en de balans tussen jou en je paard goed krijgen

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:32

dubbele longe helpt bij mij heel goed. ondertussen gaat het al heel goed en blijft ze al netjes staan. alleen nu nog helemaal recht laten staan is nog lastig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:00

Ik heb het mijn pony geleerd door aan de hand héél veel te oefenen. Gaan wandelen en regelmatig laten stilstaan.
Misschien begrijpt je pony gewoon niet wat je bedoelt?

Als ik voortdurend BLOEMKOOL naar je roep, weet jij ook niet wat je moet doen hé? :Y) Dus als je aan de hand gaat oefenen, commando geven om halt te houden, en vanaf het moment dat je pony stilstaat moet je uitbundig belonen. Zo heel vaak herhalen, iedere dag weer. Ook steeds hetzelfde woord gebruiken, niet het ene moment "halt" dan "hoo" dan "staan",... kies er eentje uit wat gemakkelijk is voor je.

Als je pony gaat stilstaan aan de hand, probeer je het ook aan de longe. Eerst loop je de cirkel mee, dan hou je enkel de longe vast op 20 cm van de gesp, zo ga je steeds 10 cm verder. Je moet ook niet te snel willen gaan, niet gaan verwachten dat je pony op 3 dagen tijd netjes halt houdt als je aan het longeren bent. Zulke dingen kosten tijd, en je moet je pony die tijd gunnen.
Wat bij mijn pony ook helpt, is de zweep in de linkerhand houden en horizontaal voor hem houden (niet naar hem gericht, maar 1 of 2 meter voor hem). Dit gebruik ik als hij drammerig doet en weigert om halt te houden.
Dubbele longe kan ook wel helpen, maar dan leer je haar nog niet halthouden op de stem... Het is toch handig als ze kan halthouden 100% op de stem.

Ohja, je zegt dat ze wel gaat stilstaan na heel lange tijd. Dit moet je enorm belonen, ga haar wat kroelen, geef een snoepje, laat haar zien dat het goed is wat ze deed. Na verloop van tijd zal het wel beteren.
Ik stond in het begin ook vaak een kwartier "halt" te zeggen voordat mijn pony het werkelijk deed.(als hij drammerig was, dan wou hij echt niet gaan stilstaan)
Met veel geduld kom je er wel :))

Trouwens, wat heeft je shet een mooie naam :+

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:24

ik doe alles aan de longe op stem , met m'n paarden
en lukt aardig na veel oefenen x)