Beginner in Naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doriss

Beginner in Naturals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:10

Hoi iedereen!

Zoals de titel al doet vermoeden, weet ik eigenlijk niets van Natural Horsemanship, Vrijheidsdressuur, Parelli etc. Ik ben er wel heel erg in geïnteresseerd, dus ik wil hier graag meer over leren.
De grote vraag is dan:
HOE?

Heeft iemand goede ideeën voor boeken, websites of andere bronnen waar ik goede, betrouwbare informatie kan vinden om iets meer te leren over Naturals?
Ik ben echt een beginner hiermee, dus het hoeft niet heel diepgaand te zijn, maar gewoon een beetje basiskennis :)

Alvast bedankt!
xdoris

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:07

Waar ligt je interesse? In je beginpost noem je verschillende dingen die niks met elkaar te maken hoeven te hebben.

Natural gaat vooral over de manier van houden van paarden; 24/7 buiten, natuurlijk bekappen etc.
Natural Horsemanship is de manier van omgaan met paarden, vanuit het idee dat het paard alles al kent en de mens juist moet leren wat 'paardentaal' is. Het gaat om de communicatie.
En vrijheidsdressuur is weer anders, kort gezegd leer je het paard dan kunstjes aan.

Als het om natural horsemanship (NH) gaat en je met grondwerk aan de slag wilt gaan is het boek dat Dani noemt inderdaad een aanrader.

Bojangles

Re: Beginner in Naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:17

Wat betreft het natuurlijk houden van paarden, zou je eens kunnen kijken op www.paardnatuurlijk.nl

Het eerder genoemde boek van Inge Teblick is ook erg goed, wat betreft grondwerk, clickertraining en wat vrijheidsdressuur.

Verder zijn er nog wel meer interessante boeken, je kunt ook iets van een bepaalde methode lezen, denk aan Emiel Voest, Parelli enz.

Uitleg over vrijheidsdressuur kun je ook op mijn website vinden, zie onderschrift.

Succes! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:33

Paard Natuurlijk heeft ook een boek waar je veel info uit kunt halen, ik vind het een erg duidelijk en goed boek. :)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 14:15

RedPassion schreef:
Waar ligt je interesse? In je beginpost noem je verschillende dingen die niks met elkaar te maken hoeven te hebben.

Natural gaat vooral over de manier van houden van paarden; 24/7 buiten, natuurlijk bekappen etc.
Natural Horsemanship is de manier van omgaan met paarden, vanuit het idee dat het paard alles al kent en de mens juist moet leren wat 'paardentaal' is. Het gaat om de communicatie.
En vrijheidsdressuur is weer anders, kort gezegd leer je het paard dan kunstjes aan.

Als het om natural horsemanship (NH) gaat en je met grondwerk aan de slag wilt gaan is het boek dat Dani noemt inderdaad een aanrader.

Ik vind vooral Natural Horsemanship en Vrijheidsdressuur interessant, maar ook over alle andere dingen wil ik graag meer leren :)

Verder iedereen bedankt voor je reacties!
xx

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:15

ik ben net begonnen met free style van emiel voest daar zijn behoorlijk veel cursessen van en als je het je zelf wil leren vind ik het boek van klaus ferdinand hempfling Natuurlijk paardrijden een heel fijn boek :D

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:20

je kunt ook de levels van pat parelli kijken, zijn wel engels, en engels onderititelt. ik heb ze zelf ook gekocht, alleen ik kan niet zo heel goed engels, ik snapte sommige dingen wel, alleen niet alles, het is best moeilijk om te begrijpen als je niet vloeiend engels kan. :P

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:38

ik heb een les genomen. 1 op 1 van 2 uur en een dvd besteld en vooral veel op internet gelezen. de les heeft me een heel goed duwtje in de goede richting gegeven! en ahv internet en de dvd kan ik daar weer mee verder.

weet iemand hoe duur die dvd's van pat parelli zijn? en waar je ze kan kopen? ik ben zelf ook opzoek

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:30

Als je meer wilt weten over het natuurlijk houden van paarden is www.paardnatuurlijk.nl een hele informatieve site. Het boek is ook een aanrader.

Voor info over grondwerken raad ik je het boek van Inge Teblick, Grondwerk, aan.

Voor info over vrijheidsdressuur het boek van Nathalie Penquitt, vrijheidsdressuur.

@ nadoesh; http://www.parellinaturalhorsetraining.com, marktplaats.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:13

bedankt voor de tip!

Ziezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:57

Je kan inderdaad de levels van Parelli doornemen, ik ben nog steeds erg te spreken over de oude levels, daarin wordt alles stap voor stap uitgelegd.
Verder kan je veel informatie op hun site vinden.

Michael Grohmann (*** Parelli instructeur) komt in september naar onze stal voor een clinic. Ook voor beginners. Dus dan kan je komen kijken/meedoen.

Kim Steutel (orsini op het forum) geeft ook les in NH.

Groetjes Wendy

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:15

Een cursus bij Emiel Voest is erg leuk en leerzaam. Verder vind ik van belang om bij je zoektocht je verstand te blijven gebruiken. Beoordeel welke onderdelen van NH bij jou en je paard passen. Uiteraard steeds met het welzijn van je paard voorop.

Verder ben ik een grote fan van Honza Blaha, fantastisch zoals die man met zijn paarden omgaat. Als je ooit ziet dat hij in Nederland een clinic geeft, moet je zeker proberen erheen te gaan. Hij brengt zijn clinics met heel veel humor. Voor de jonge meiden onder ons ook gewoon een leuke vent.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:45

4catootje5 schreef:
ik ben net begonnen met free style van emiel voest daar zijn behoorlijk veel cursessen van en als je het je zelf wil leren vind ik het boek van klaus ferdinand hempfling Natuurlijk paardrijden een heel fijn boek :D

Helemaal mee eens, hier heb ik ook de dvd's freestyle 1 en 2 van Voest, kan je al behoorlijk mee aan de slag. En het boek van Hempfling vind ik heel boeiend geschreven, helemaal geen saaie theorie, ik zou het blijven herlezen, en heb het al bijna 15 jaar!

De Parelli-oefeningen vind ik zeker niet slecht, maar ergens mis ik hier soms de link naar het kuddegedrag van een paard (of misschien ben ik nog niet ver genoeg gevorderd in mijn dvd's), hij verwijst wel naar de roofdier-prooi verhouding (mens = roofdier, paard = prooi) maar ergens voelt het voor mij meer western dan NH aan. Ik pik er echter ook wel hier en daar iets uit, heb dan ook meerdere paarden, die soms toch een andere aanpak vragen.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:52

Kom eens kijken op de mansour nh-dag op 5 september a.s.
Daar worden veel nh demonstraties gegeven en kun je meedoen aan clinics en workshops.
De toegang is gratis, alleen voor de workshops/clinics moet je je inschrijven en wordt een bijdrage gevraagd.

www.mansour.nl

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:34

leuk ik kom dan ook kijken daar!

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:53

ik vind het boek ''paarden trainen aan de hand'' een erg goed en duidelijk boek! Bijna alle methodes staan erin van Parelli tot Monty met duidelijke kleur plaatjes ik heb m' gewoon uit de Bieb gehaald een aanrader!

Ik ga trouwens ook naar de NH-dag van Manour t' is de eerste keer dus veel weet ik er ook niet over :P

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:06

There is also a few English websites worth seeing - Parellis, Silversand Natural Horsemanship, Monty Roberts, Andrea poedersuiker. There are also some movies on Rapidshare ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:35

Of bestel de dvd van Equisense, nederlands en een aanrader :j