Wat voor oefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Wat voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:23

Hallo,

Ik had als tip gekregen om met mijn nerveuze ijslander wat grondwerk/werk in de hand te gaan doen. Helaas ben ik zelf helemaal niet creatief en vroeg ik me af of jullie misschien simpele, veilige en vooral voor een angstig paard geschikte oefeningen weten. Hou er rekening mee dat het paard absoluut geen vertrouwen in de mens heeft.
Wie weet er wat leuks?

abeltje_xx

Re: Wat voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:35

wat ik erg fijn vind is om allereerst 3 commando's erin te krijgen: ho, kom en terug. oftewel stilstaan, meekomen/volgen en achterwaarts.
deze zijn vrij makkelijk aan te leren. is eigenlijk basis werk voor aan het halster mee te lopen. maar omdat ze simpel zijn en je ze makkelijk snel achter elkaar kan herhalen kan je het toch uitdagend houden. paarden pakken ze snel op ( jaarlingetje kreeg het door in een kwartiertje).
het makkelijkst vind ik om veel te herhalen, dus kom, ho, kom, ho, kom, ho, terug, ho, kom, ho, terug, ho, terug, ho, kom enz...

daarna kan je eventueel pasjes zijwaarts vragen. stel je er nog niet teveel van voor, je wil dat hij op een aanraking van jouw hand/vinger/ zweep wijkt voor die druk en iets opzij gaat.

en wat ik zelf altijd erg leuk vind als deze vier dingen erin zitten, is m het buiten te gaan doen. dus te gaan wandelen met je paardje en dan buiten die dingen te oefenen.
zo kan ik inmiddels mijn paardje stilzetten met ho, teugels/ halstertouw op de grond en dan controleer ik even alle hoefjes op stenen voordat we verder gaan. ze verzet geen stap. en zelfs als ze dat wel doet dan vraag ik of weer ho of terug.

veel plezier!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:37

leuke tips, ik lees even mee, wilde dit ook gaan doen met mijn nerveuse gelder

abeltje_xx

Re: Wat voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:42

het principe kan je trouwens later ook toepassen op overgangen en tempowisselingen onder het zadel ;)

ik vind zelf dat het mijn verzorgarabiertje erg kalmeerd als zij het weer eens in haar bol krijgt. als zij erg heet wordt ( onder het zadel) dan vraag ik wel eens alleen maar overgangen kort na elkaar. dan is het namelijk superduidelijk wat ik van haar wil en daar ontspant ze van.
ook aan de hand, als ze ergens echt van over de zeik raakt, dan ga ik direct met haar aan het werk, achterwaarts en opzij. dan moet ze zich namelijk op mij richten en dat geeft veel rust.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:50

Ik zou beginnen met wat leidoefeningen en de diverse vormen van wijken van druk. Dit kun je dan gaan combineren met wat hindernismaterialen, denk aan balken, slalom van pionnen, noem maar op :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:32

abeltje_xx schreef:
wat ik erg fijn vind is om allereerst 3 commando's erin te krijgen: ho, kom en terug. oftewel stilstaan, meekomen/volgen en achterwaarts.
deze zijn vrij makkelijk aan te leren. is eigenlijk basis werk voor aan het halster mee te lopen. maar omdat ze simpel zijn en je ze makkelijk snel achter elkaar kan herhalen kan je het toch uitdagend houden. paarden pakken ze snel op ( jaarlingetje kreeg het door in een kwartiertje).
het makkelijkst vind ik om veel te herhalen, dus kom, ho, kom, ho, kom, ho, terug, ho, kom, ho, terug, ho, terug, ho, kom enz...

daarna kan je eventueel pasjes zijwaarts vragen. stel je er nog niet teveel van voor, je wil dat hij op een aanraking van jouw hand/vinger/ zweep wijkt voor die druk en iets opzij gaat.

en wat ik zelf altijd erg leuk vind als deze vier dingen erin zitten, is m het buiten te gaan doen. dus te gaan wandelen met je paardje en dan buiten die dingen te oefenen.
zo kan ik inmiddels mijn paardje stilzetten met ho, teugels/ halstertouw op de grond en dan controleer ik even alle hoefjes op stenen voordat we verder gaan. ze verzet geen stap. en zelfs als ze dat wel doet dan vraag ik of weer ho of terug.

veel plezier!

Leuk hoor, dit heb ik net met mijn merrie gedaan. Ging inderdaad al vrij snel goed :D
Ze dacht even dat ze niet op hoefde te letten toen de andere paarden binnen gehaald werden.
Na 2 rondjes met het touw was ze er weer helemaal bij :D
Eenmaal binnen dacht ze....we zijn klaar.......FOUT _O- Bij de wasplaats wilde ze weer eventjes over me heen :(
Na 1x vertellen dat dat niet de bedoeling was liet ze een diepe zucht }>
daarna ging ze zelfs voor me achteruit terwijl ik zelf niet opgelet had *\o/*
Erg leuk om te doen, morgen nog een keer.

wat is de volgende stap?????