boxrust + vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

boxrust + vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:04

Mijn paard moet minstens 2 weken op boxrust door de nasleep van een hoefzweer. Ik mag 10 minuutjes per dag stappen met haar, en verder het pijnlijke been afspoelen. Echter: als ik haar twee weken absoluut niets laat doen, en opsluit in een box, heb ik na enkele dagen al een bommetje in handen, zeker met dit weer. Niet goed voor mij, niet goed voor paard en absoluut niet goed voor haar been.
Nu had ik gedacht om haar klikkertraining weer op te nemen, maar dan wel oefeningetjes die ze kan doen terwijl ze stil staat en dus niet belastend zijn voor haar been. Zo is ze in ieder geval bezig in haar hoofd en heb ik minder risico op een tikkende tijdbom.

Op zich pakt ze klikkertraining goed op, maar ik ben nog op zoek naar leuke, kleine oefeningetjes.
Ze kent reeds het principe van de klikker. Ze kan mijn hand targetten wanneer ik die recht voor haar hou, aan beide flanken en tussen haar voorbenen. Ze kan ook voedsel weigeren bij het woordje "nee", dan draait ze haar hoofd weg... dit alles kon ze gemakkelijk in een 5-tal sessies van 10 minuutjes. Maar veel verder ben ik eigenlijk nooit gegaan.

Welke kleine dingetjes zou ik haar nog kunnen aanleren? Ik dacht aan flemen, ja-knikken en nee-knikken... en het blijven stilstaan terwijl ik weg loop zou ook doenbaar moeten zijn.
Zijn er nog andere kleine dingetjes die ik kan proberen, zonder dat ze dus van haar plaats af moet komen, of misschien enkel een beetje stappen? Spaanse pas vind ik eigenlijk al te belastend.

xJolijn

Re: boxrust + vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:06

Doek/zweep/voorwerp van de grond oppakken (voor dr op de grond leggen en niet laten lopen) kan ook wel denk ik?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:49

Dingen vast pakken idd, oren naar voren, hoofd laag, mooi staan (alsof ze aan de teugel staan) voetje optillen (als voor het hoeven krabben), hinniken, voorbenen kruisen enz. genoeg te bedenken nog :) Succes met je paard!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:32

Dingen vast nemen is inderdaad ook een leuke! Ik had er al aan gedacht om haar een voorwerp te laten targetten, zodat ik haar naar een bepaalde plaats kan sturen, maar oppakken zou ook al leuk zijn en dan kan ze blijven stil staan.

Captain

Re: boxrust + vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:42

Flemen, ja knikken, nee schudden, mooi staan, knuffel geven, iets oppakken en eventueel aangeven, kusjes geven....

Kijk voor de uitleg even op www.everyoneweb.com/NALANTA :)