moeite in galop aanspringen+erin blijven aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

susan

moeite in galop aanspringen+erin blijven aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:33

Hallo allemaal

Tijdens het longeren heeft mijn (4 jarige) fries moeite met aanspringen in (voornamelijk) de linker galop en/of in galop te blijven.
Klappen met de longeerzweep maakt geen enkele indruk, loopt hij zelfs niet sneller van, en van stem en "galop" roepen gaat hij sneller draven, en ook wel in galop, maar hij valt er snel uit.

Ik heb aan de ene kant niet het idee dat hij dit doet omdat hij mij uitprobeert, omdat Friezen moeite hebben met de galop, en hij er op de rechter hand makkelijker in springt en minder snel uit valt, maar hou er zeker rekening mee dat dit een mogelijkheid is.
Zelf neig ik ernaar te denken dat galop gewoon een lastig onderdeel voor hem is. Tijdens het rijden moet ik allert zijn, en tijdig voorwaards rijden zodat hij niet uit de galop valt.
Nu vraag ik me alleen af wat ik het beste kan doen. Hij moet gewoon leren dat hij moet luisteren, maar ik wil hem ook niet overvragen. Ben dus eigenlijk een beetje op zoek naar de balans. Wanneer is het uitproberen om onder een lastige oefening uit proberen te komen, en wanneer is het gewoon een onderdeel dat gewoon meer training nodig heeft?
Ik wil natuurlijk niet dat hij het idee krijgt dat hij bepaald wat we doen, en hoe lang. Maar ik wil ook niet teveel van hem vragen.

wat denken jullie en heeft iemand nog tips?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:41

Doe 't korte stukjes, neem 'm weer terug naar draf voordat hij er zelf uit valt, ook al is dat na een half rondje al. Zo hou je 't leuk. Het gaat immers meer om het correct aanspringen en de gehoorzaamheid, dan om de lange stukken, die komen uiteindelijk vanzelf wel. Maak de volte niet te klein, maakt 'm niet moeilijker dan het is.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 11:49

ja, dat probeer ik ook. Wanneer meneer aanspringt en hij galoppeert en ik roep braaf, dan valt hij er al uit :-)
Zo van, oke, gedaan, klaar :P haha

dan maar niet complimenteren??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:13

Braaaaaf... Draaaaf... Daar ga je al ;)
Dan is 'ie dus niet braaf, maar stout :)

mag je best wat strenger en consequenter in zijn hoor, zo'n topprestatie is aanspringen in galop nou ook weer niet en beloning voor dat braaf doen is weer in draf mogen. Eigen initiatief = niet braaf. Hup terug in galop en vlug wat!

Mastrootje

Re: moeite in galop aanspringen+erin blijven aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:17

Zeker! Hij denkt inderdaad 'zo klaaaar' want jij laat hem dan ook weer lekker doordraven i.p.v. galoperen. Terug in galop, weer belonen en als hij weer terug valt bij het belonen, gewoon WEER terug in galop. Tot hij in galop blijft terwijl jij beloont.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:49

tips opgevolgd en vanavond met "goed zo" gecomplimenteerd, en niet meteen wanneer hij in galop was, maar na een paar sprongen.
enne... Ik boek vooruitgang :-)

Misschien dat het warme weer van gister ook geen goed heeft gedaan, want vandaag ging het goed en viel hij er niet uit +:)+

Ben dus met een smile, het zweet op mn voorhoofd (want jee wat is het warm), en bedekt met een dikke laag stof de longeerbak weer met hem uitgelopen.*\o/*

Maja, 1 maal zegt natuurlijk nog niet alles.... :n

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:02

Maar je weet nu dat het wel kan! dat hij het wel kan :)

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 09:26

Jup. Is even wennen allemaal. Mijn vorige paard heb ik 17 jaar gehad, daar kon ik mee lezen en schrijven. Nu een jong dier. Wil niet te streng zijn. Hij is nog jong, en wil wil dat we er plezier in hebben. Dat verbeterd de band, en voorkomt problemen in de toekomst. Maar wil ook ZEKER niet dat hij met me gaat lopen rotzooien! Moet wel weten dat ik de baas ben, en dat ie gewoon moet luisteren. Merk dat ik soms dan wel eens twijfel. Fijn dat je dan even op een forum anderen mee kunt laten denken. en op stal lopen gelukkig ook enkele zeer ervaren ruiters rond :-)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:04

Fijn zo :)
Je zult merken dat als je nu "streng", maar nog veel belangrijker: consequent en duidelijk bent, dat het snel beter zal gaan. Het is voor je paard ook prettiger als hij een duidelijke leider heeft en weet wat er van 'm verwacht wordt. Daardoor zal jullie samenwerking alleen maar fijner worden.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:07

streng zijn is heel belangrijk, een paard moet reageren op de zweep. ik zou trainen op een reactie op de zweep voordat je later grotere problemen krijgt. gezag voor de zweep is een must bij longeren in elke gang. heb zelf eens een verwend paard gelongeerd en daar was niets mee te beginnen. Dus maar heel snel afgeleerd. nu heeft ze respect voor de zweep en is er echt niet bang voor.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 15:16

@mvn: hoe heb je haar dat geleerd?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:47

gewoon longeren, met enkele longeerlijn en zweep rechtvooruit. jij maakt een driehoek met de lijn en de zweep. commando geven met de stem en zweep iets omhoog laten wijzen. geen reactie laten knallen. geen reactie dan ff aanraken. geen reactie tikje. geen reactie goede tik geven van boven naar beneden. de merrie weet nu precies hoe of wat: zweep omhoog is volgende gang, recht vooruit is zelfde tempo, naar beneden wijzen is langzamer. zweep omhoog brengen van onder naar boven is drijven en betekend in dezelfde gang harder lopen. Zweep van boven naar beneden en dan aantikken is straffen. dat is soms nodig. ik kan nu longeren zonder stem en puur met me zweep de aanwijzigen geven (handig aangezien er op stal vaker 2 tegelijk naast elkaar longeren). Het gaat vooral om consequent zijn en reactie eisen. commando geven en dan langzaam opbouwen maar net zolang doorgaan totdat het paard gewoon vooruit gaat.

lijkt ff zielig aan het begin maar daarna is het heel fijn voor jou en je paard. en nogmaals paar heeft respect voor de zweep maar is absoluut niet bang ervoor geworden.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:52

nog even ingaand op je probleem: galop is moeilijk voor jonge paarden. dit moet op tempo gebeuren. op de volte is het nog moeilijk aangezien ze dan nog meer evenwicht moeten hebben en dat is er nog niet bij een jong paard. zorg voor een goede bak, omheining waar het paard steun aan kan hebben en een grote volte zodat het makkelijker wordt voor je paard.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 22:11

@mvn: Bedankt voor je reactie! Ga dit zeker toepassen de volgende keer dat ik meneer longeer :-)

Onze longeerbak is helaas wel alleen afgezet met een dunne draad, dus weinig steun aan te vinden voor hem...

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:48

Haha, @MVN, echt bedankt, ik las stiekem even mee :=
Maar ik vind dat inderdaad wel top, aangezien er meerdere mensen tegelijk longeren, ja.
&& Veel succes verder he, Susan!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:28

haha thnx beide we doen het allemaal met de beste bedoelingen om elkaar te helpen!