[AR] pony verzet zich tegen bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lg_binky

pony verzet zich tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:26

hallo allemaal
samen met een vriendin ben ik een 3 jarige shetlander aan het beleren voor de kar.
ze heeft nog niet voor de kar gestaan maar al wel gelongeerd en het tuig om gehad.
alleen er is 1 klein probleempje:
ze vindt het bit heel eng.
ze wil niet meelopen met het bit in en gooit haar hoofd omhoog en is een beetje happerig naar iedereen.
heeft iemand een idee hoe we dit het beste kunnen oplossen?
zou het misschien ook een optie zijn om haar bitloos te beleren of heb je dan te weinig controle?

Mastrootje

Re: pony verzet zich tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:35

... Lees ik nou in je profiel dat je je paard voor een skelter heb gebonden?

En asjeblieft, ga niet zelf aanprutsen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:54

Heb je een goede instructeur? Of hebben jullie zelf zoveel ervaring dat je dit zelf doet? zo nee, zorg voor de instructeur.

Verzet tegen het bit kan aan van alles liggen, bit dat niet de goede vorm heeft, te scherp is, niet goed past, verkeerd gebruik, verkeerd laten wennen aan het bit, last van zijn tanden zo iets kan je niet zeggen van achter een scherm laat een goede instructeur en eventueel een tandarts ernaar kijken!

Bitloos mennen kan en is VIND ik niet gevaarlijker dan met bit, zolang je maar weet waar je mee bezig bent.Dus zorg dat je dat weet!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:56

Bit er lekker uit laten :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:28

Dani_ schreef:

en alsie het tuig niet fijn vind, kom gooien we 't tuig er ook af :7 gewoon 'ff' doen.

@ TS: zoek alsjeblieft hulp van een ervaren, professioneel persoon die ruime ervaring heeft met het beleren van paarden in het tuig, en ga niet zelf aanrommelen; pony voor een skelter knuppen (al helemaal een onbeleerde pony) doe dat alsjeblieft nooit meer.
Mennen is erg risicovol; als je geen verstand en ervaring hebt met het beleren van onervaren pony's voor de wagen, besteed dat dan aan iemand uit die daar wél voldoende ervaring in heeft, ipv. zelf te gaan aanprutsen. Zo maak je het alleen maar erger; het kan makkelijk verkeerd gaan en meestal gaat het dan ook góed verkeerd, met als gevolg een pony met een levenslang trauma die je nooit meer voor de wagen zal kunnen zetten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:35

ik ben het met de meeste bovenstaande adviezen eens, zorg allereerst voor goede, deskundige hulp. het is voor de pony van groot belang dat het tuig, en hoofdstel en bit, goed zitten en vooral dat er met die zaken correct wordt omgegaan, sterk inwerkende hulpmiddelen zoals (de omgang met) een bit kunnen je beleerproces maken of breken. een hoop jonge dieren vinden het bit in het begin moeilijk om mee om te gaan (sterker nog, bij de eerste keren dat ze het inhebben wil 90% van de paarden het het liefst gelijk weer kwijt, dat is heel normaal), dat is al een heel proces op zich. zorg ervoor dat je de keuze maakt voor het juiste bit, dat past bij je pony en bij je doelen. geef het beestje de tijd om te wennen, ga niet gelijk een halstertouw of lijnen aan het bit vastmaken, maar doe het bijvoorbeeld in terwijl je het dier longeert aan de neusriem, of doe een halster onder of over het hoofdstel heen. laat ook, voor je met het bit begint, het gebit van je paard nakijken door een goede paardentandarts. mocht hij of zij nou haken hebben, of ver vooruit liggende eerste kiezen, een ongelijk gebit, etc, dan kan de tandarts dat eerst in orde maken. een bit dat pijnlijk tegen een kies drukt kan bijvoorbeeld nare reacties opleveren, evenals een kaak die niet fijn aanvoelt door een ongelijk gebit.

de meeste 'bitproblemen' liggen in essentie niet bij het bit zelf, maar bij hoe ermee wordt omgegaan (heb zelfs weleens gezien dat iemand een bokkebit ONDERSTEBOVEN in de mond had hangen!). echter, ieder paard heeft zijn eigen voorkeur over welk bit hij of zij als prettig ervaart, een bit dat heel prettig is voor het ene paard hoeft dat niet ook te zijn voor een ander dier. probeer eens een aantal verschillende bitten voorzichtig en langdurig uit, bijvoorbeeld, en vraag daarbij hulp en de kundige blik van je instructeur. als je zelf de kennis en het inzicht nog niet hebt, zorg dan écht voor een goede adviseur, daarvan kan je een hoop leren zodat je in de toekomst zelf lekker vooruit kan, en een goede start kunt maken.

vwb het werken zonder bit, dit is zéker goed mogelijk maar nogmaals, 9 van de 10 paarden vindt het bit de eerste keren gewoon niets, net als veulens het aandoen van het halster de eerste keren niets vinden. geeft niks, is volkomen normaal maar het is wél je basis, en juist die eerste ervaringen zijn van het allergrootste belang. ook bij het werken zonder bit geldt dat goede instructie het belangrijkste is als je voor het eerst zelf een paard gaat opleren. daarbij zijn er, net als bij bitten, een heleboel verschillende bitloze optomingen te krijgen, waarvan de scherpte van de inwerking varieert. release is bij het mennen vaak lastiger dan met rijden, omdat je met meters leidsel te maken hebt. zonder een goede release kan een bitloze optoming ook érg onprettig zijn voor een paard.

zelf heb ik in de tijd diverse optomingen zonder bit geprobeerd, wat in eerste instantie de oplossing leek voor mijn pony, waarmee ik een ongeluk had gehad waarbij zij een angst voor het bit ontwikkeld had. echter, nadat zij aan het bitloze hoofdstel gewend was bleek toch dat zij deze als onprettig ervoer, en ik had een volledig op maat gemaakte optoming die ze verder prima begreep. tegenwoordig rij ik haar gewoon met een bitje, een mylertje. dat bevalt haar prima en van de probleempjes uit het verleden is als niks meer te merken.
probleem voor haar was één slechte ervaring met het bit, door dat ongeluk. voor hetzelfde geld was die nare ervaring ontstaan door verkeerd omgaan met het bit, de reactie van de pony zou hetzelfde zijn. een bit is gewoon geen speelgoed, ga er dus voorzichtig mee om en nogmaals, vraag een deskundige om hulp en advies!

Veerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:29

Is het bit niet te groot?
Mijn shetlander had problemen met het hoofdstel en dat was er aan de hand.

groetjes Vera

breesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:59

Is er al eens naar de tanden gekeken?? Problemen met de tanden kan ook enorme problemen geven met het inhangen v/h bit.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:26

zonder bit mennen lijkt me onverstandig. Met mennen heb je al geen zit waarmee je je paard kan terug rijden dus zonder bit lijkt me helemaal onverstandig!
Mijn grote maats shet reageerde vroeger ook heel erg op het bitje. Mag ik vragen wat voor een bitje je er in hebt hangen?

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:29

JoyCiej007 schreef:
Dani_ schreef:

en alsie het tuig niet fijn vind, kom gooien we 't tuig er ook af :7 gewoon 'ff' doen.

@ TS: zoek alsjeblieft hulp van een ervaren, professioneel persoon die ruime ervaring heeft met het beleren van paarden in het tuig, en ga niet zelf aanrommelen; pony voor een skelter knuppen (al helemaal een onbeleerde pony) doe dat alsjeblieft nooit meer.
Mennen is erg risicovol; als je geen verstand en ervaring hebt met het beleren van onervaren pony's voor de wagen, besteed dat dan aan iemand uit die daar wél voldoende ervaring in heeft, ipv. zelf te gaan aanprutsen. Zo maak je het alleen maar erger; het kan makkelijk verkeerd gaan en meestal gaat het dan ook góed verkeerd, met als gevolg een pony met een levenslang trauma die je nooit meer voor de wagen zal kunnen zetten.

Ik ben het in preciepe met joyce eens, een paard met mennen hoort gewoon een bit in te hebben en je moet idd je paard niet voor een skelter knopen. Maar je kan best zelf je pony beleren, maar denk er wel goed over na. Lees eerst iets van een boek of ga eens met iemand mee. Zorg wel dat je altijd met zijn 2en bent. Laat hem eerst iets van een band trekken en zorg dat je een volwassen persoon erbij hebt. Ik weet niet hoe oud jullie zijnn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:52

Beleren leer je niet uit een boekje.... en tuurlijk, als je een beetje ervaring en gezond verstand hebt kun je je paard prima zelf alvast een beetje voorbereiden door de stemcommando's er goed op te zetten, leren goed halt te houden en werk aan de lange lijnen en dubbele longe. Maar als je verder geen ervaring hebt met het beleren van groene paarden voor de wagen, moet je daar niet zomaar zelf even aan gaan beginnen zonder ervaren, deskundige begeleiding. Helemaal niet als je ook al geen menervaring hebt. Daarbij is menervaring heel wat anders dan beleerervaring. Heb volwassenen helaas ook genoeg stomme dingen zien doen. ;)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:07

JoyCiej007 schreef:
Beleren leer je niet uit een boekje.... en tuurlijk, als je een beetje ervaring en gezond verstand hebt kun je je paard prima zelf alvast een beetje voorbereiden door de stemcommando's er goed op te zetten, leren goed halt te houden en werk aan de lange lijnen en dubbele longe. Maar als je verder geen ervaring hebt met het beleren van groene paarden voor de wagen, moet je daar niet zomaar zelf even aan gaan beginnen zonder ervaren, deskundige begeleiding. Helemaal niet als je ook al geen menervaring hebt. Daarbij is menervaring heel wat anders dan beleerervaring. Heb volwassenen helaas ook genoeg stomme dingen zien doen. ;)

daar heb je wel gelijk in. Maar je weet niet of hun misschien ergens ooit ervaring hebben opgedaan. En het ligt ook eraan wat voorn paard je hebt. IK heb namelijk ook zelf mijn groene paardje (het is wel een shetlander) beleerd. Maar daarvoor heb ik wel leren mennen met een paard die het wel kon.