Twee NH-gerelateerde vraagjes.. (bitloos & Youtube)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Twee NH-gerelateerde vraagjes.. (bitloos & Youtube)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:35

Sorry als het hier verkeerd staat, maar kon niet kiezen uit twee..

Ik heb 2 vragen;

De eerste heeft te maken met rijden.
Ik wil erg graag overstappen op een bitloos hoofdstel, aangezien ik dat met mijn vorige pony ook altijd deed.
Groot verschil tussen mijn vorige pony en Kim, is de gevoeligheid.
Ik weet wel dat het bit net zo streng is als de hand van de ruiter en ik rij Kim ook gewoon met trensje, maar ik zou me er toch beter bij voelen als ik zonder bit zou kunnen rijden.

Nou heb ik een paar weken geleden een touwhalster besteld en sindsdien gaat het grondwerken/vd'en een stuk beter.
Mijn hulpen komen duidelijker door en tegelijkertijd is er meer ontspanning, aangezien ik het touw voor het grootste deel gewoon los kan laten hangen in mijn hand.

Ik heb één keer geprobeerd om mijn teugels aan het lusje te doen en zo te gaan rijden, maar de hulpen komen simpelweg niet door bij Kim.
Het is geen onwil van haar, ze voelt het alleen niet.

Ik weet dat ik een groot aantal bitloze optomingen nu wel uit kan sluiten, en een hackamore of bosal wil ik ook absoluut niet hebben.
Daar heb ik gewoon 0% ervaring mee en ik wil Kim niet beschadigen door onjuist gebruik.

Is er überhaupt een bitloos hoofdstel dat werkt voor een paard als Kim, dat toch wel duidelijke 'druk-hulpen' nodig heeft?

Vraag 2;

Ik ben al een tijdje op internet (Youtube, Google) aan het kijken naar meer mensen die net als ik ook een [ras] hebben en daarmee aan VD en/of grondwerk doen.
Maar ik kom hoogstens uit bij Tinkers en Friezen.
Daar is natuurlijk niks mis mee, begrijp me niet verkeerd, maar het zijn toch geen echte Trekpaarden zoals de Belg, Nederlander, Shire etc.
Ik zou graag willen weten/zien hoe andere mensen met zo'n (toch wel moeilijk) dominant paard werken.

Ik ben heel benieuwd. :j
En nogmaals sorry als dit niet op de goede plek staat.

Liefs, [naam]

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:43

Als je wilt dat ik mijn hoofdstellen opmeet moet je het even zeggen.
Kim heeft een wat moeilijke maat wat dat betreft denk ik.
Ik heb een barefoot en een marylot liggen.

Ik zal even mijn ervaringen geven met een fries voor je.
Een sidepull werkte hier niet, ging ze giga op hangen en had niet heel veel in te brengen in dat opzicht.
Touwhalster/crossrope was te streng, werd ze heel dwars van.
Kingekruist ging redelijk, maar verdeelde de druk niet voldoende naar mijn idee.
Kaakgekruist werkt hier wel heel goed.

Als ik jou was zou ik persoonlijk een sidepull sowiezo schrappen..
Een hackamore zou denk ik niet eens verkeerd zijn, denkende aan een glucksrad of bloemhackamore.
In ieder geval iets met korte scharen, bloemhackamores zijn niet zo groot.

Anoniem

Re: Twee NH-gerelateerde vraagjes.. (bitloos & Youtube)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:46

Ja, Kim heeft inderdaad een moeilijke maat.
Full zal niet groot genoeg zijn.
Mijn ervaringen met het touwhalster was eigenlijk dat ik de druk niet op de juiste punten kon leggen.
Halthouden lukte bijvoorbeeld wel, maar sturen was een groot probleem.
Kim werd daar ook niet vrolijker van.

Van het woord scharen krijg ik gelijk al kippevel. :D
Maar misschien moet ik me er toch eens in gaan verdiepen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:51

ik denk dat Kim naast trekpaard, een 'gewone' koudbloed is. die zijn iets stugger, en vaak ietsjes trager met het oppakken van nieuwe dingen, maar als ze het eenmaal weten hebben ze het ook goed door. Cruciaal met zo'n paard is dat je geduldig bent, een goede timing hebt, en streng en rechtvaardig bent. oh en natuurlijk genoeg snoepjes :+

Kortom, kim is niet moeilijker dan elk ander koudbloed paard (nee zo goed ken ik Kim niet, maar ik heb het dan over het algemeen verschil tussen koudbloed, en trekpaard ;) .
Wat ik wel merk aan Kim, is dat ze een duidelijke leider nodig heeft, en dat betekend dat je dus heeeel consequent moet zijn met haar.

Practice makes perfect ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:54

Dat klopt. :j
Zo zou ik Kim ook beschrijven; stugger en iets trager met het oppaken van nieuwe dingen.
Geduld heb ik ook zeker en een goede timing gelukkig ook.. ik zou niet weten wat ik zonder moest.
Ik krijg wel eens van mensen (die ons niet in het echt kennen) dat Kim helemaal niet dominant is/lijkt/doet.
Maar dat is ze wel degelijk. :j
Geeft niks, dat is haar karakter en daar kan ik prima mee werken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:07

Barefoot en marylot vallen groot hoor.
Zowel marylot als barefoot zit de neusriem bij een fries op het kleinste gaatje.
Dus mocht je je bedenken dan hoor ik het wel, ik meet het zo voor je op.

Over de hack, ik heb er 2 gehad. Een met ''korte'' scharen, en een bloem.
De bloem heb ik eens op mijn scheenbeen gelegd en er volle kracht aan gehangen.
Geen pijn gevoeld, maar je voelt duidelijk hoe langer de scharen, hoe sterker de hefboomwerking word.
Maar de hefboomwerking met een bloem zonder extra ringen vond ik absoluut niet schokkend.
Na meten kwam ik geloof ik op 6.5 centimeter uit, aan lengte van de scharen op zijn scherpst.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 30-06-10 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:10

Eva (E_Nalanta) heeft een glucksrad, en zoals ik bij haar kan zien kan je de 'hefboom'werking zelf instellen, ligt er net aan waar je je teugels vastmaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:13

Suprice_Iris schreef:
Eva (E_Nalanta) heeft een glucksrad, en zoals ik bij haar kan zien kan je de 'hefboom'werking zelf instellen, ligt er net aan waar je je teugels vastmaakt

zijn prijzig, maar lijkt me een goede oplossing! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:14

Moonfish13: Het moeilijke vind ik dat ik niet veel te besteden heb en het heel erg jammer zou vinden als ik iets aanschaf, wat totaal niet blijkt te werken.
Maar ik ga me er in verdiepen en als ik denk dat het te proberen valt, zal ik je vragen of je het op wilt meten. :j

Suprice_Iris: Ik zal ook daar even naar gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:21

De glucksrad vind ik er niet fijn uit zien. :o
Ik vraag me af of ik daarmee voldoende druk kan geven om Kim een kant op te sturen.

Een marylot is zoals ik kan zien niet sterk genoeg om Kim de hulpen door te geven.
De werking ervan komt op mij over als een halster met ringetjes aan de zijkant en daar reageert Kim totaal niet op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:22

Suprice_Iris schreef:

Daar geloof ik niet zo in, ik heb zowel een bloem als een glucksrad gehad.
Die verstelbaarheid werkt imo gewoon niet, een bloem werkt namelijk hetzelfde.

Bitloze optomingen zijn inderdaad duur.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:28

Misschien eens denken aan een s hackamore. Oa bij goedhard, heb voor mn pony een kleintje laten maken, neem aan dat ze ook groter kunnen maken :)
Korte scharen maar wel een hele fijne release!(dat is denk ik ook erg belangrijk bij kim, concequent in hulpen maar ook in belonen/loslaten! kin/kaak gekruisd laat vaak niet fijn los. Niet met touwtjes en niet met leer... S hack heeft ook niet een te brede neusband dus minder kans op 'hangen', gelijk aan een touwhalster.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:32

Hallo :)

Hier nog een trekpaarden- en grondwerkfan! Hoewel ik nu niks met een trekpaard doe, zat ik wel een tijdje op het trekpaardenforum, en daar was iemand die Parelli level 2 is met haar Belgische trekpaard. Echt gaaf joh! Ze zit ook op het NH-forum en is best wel makkelijk te traceren denk ik (post veel foto's enzo).

Over je andere vraag kan ik niet zoveel zeggen, maar ik kan je wel mijn mening geven. Ik denk persoonlijk dat ieder paard even gevoelig is voor prikkels (ieder paard voelt het immers als er een vlieg op zijn huid zit). Alleen hoe ze hiermee omgaan, is voor ieder paard anders. Ik denk dus dat ook jouw paard die gevoeligheid wel heeft, maar moet leren hierop te reageren. Je kunt het beste eerst vanaf de grond oefenen op halthouden e.d. Je paard voelt het touwhalster wel, maar heeft misschien (nog) niet door dat bepaald gedrag van invloed kan zijn op de druk die ze voelt.

Ook kunnen bepaalde dingen (doorlopen terwijl het commando 'ho' is gegeven bijvoorbeeld) een symptoom zijn van een dominantieprobleem. Ik zou dit eerst uitsluiten, door grondwerk te doen dat hierop is gericht (bijv. de games van Parelli).

Nogmaals, ik wil niet pretenderen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik denk er zo over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:06

MyrtheJ schreef:
Korte scharen maar wel een hele fijne release!(dat is denk ik ook erg belangrijk bij kim, concequent in hulpen maar ook in belonen/loslaten!)
Dat klopt, dat is bij Kim ontzettend belangrijk. :j

Vogeltje90: Ik weet ook niet precies hoe het zit.
Kim is heel goed in dingen verbergen, zoals pijn en liefde.
Daar moet je doorheen prikken en dat is mij na 3 jaar ook gelukt. :j
Wat je zegt; Je paard voelt het touwhalster wel, maar heeft misschien (nog) niet door dat bepaald gedrag van invloed kan zijn op de druk die ze voelt. hier zit ook een kern van waarheid in.

Ik zal vanavond alles nog eens over gaan lezen, als ik weer thuis ben. :j
Allemaal bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:27

Ik mag nu een bitloze neusriem uitproberen met mijn eigen hoofdstel. :))
Ben erg benieuwd.. volgende week eens kijken of het koel genoeg is om er even op te stappen.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:29

Misschien is de marylot controller wat voor je? Hij is van biothane (zeer sterk materiaal) Hij wordt gemaakt voor je in elke gewenste kleur en maat en werkt kingekruist. Ik heb deze ook voor mijn Fries.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:40

Ik heb een noordzweeds trekpaard! Ik vind hem zelf een beetje een luxe type trekpaard (voor zover je het luxe kunt noemen ;) ), maar ik heb zelf een sidepull geknoopt en heb het geprobeerd in stap en dat ging heel erg goed! Heb het nog maar 1 keer gedaan en eerst snapte hij er niks van maar na tien minuten werd hij een stuk braver. Alleen wil hij om de een of andere reden minder graag naar rechts dan naar links dus daarmoest ik een paar keer alle zeilen bijzetten en dan merk je wel dat hij minder reageert dan op bit, maar voor de eerste keer heel braaf. In draf kon ik er niks mee. Gelukkig reageerde hij wel op HOOOO. Maar hij was ook wel erg druk en ik heb geen zadel dus misschien was het een samenloop van omstandigheden, maar ik voelde me er niet gelukkig bij. Ik ga gewoon met hem verder oefenen. En waarom zou een trekpaard eigenlijk niet braaf op een sidepull kunnen reageren en moet je meteen aan de hack? (misschien heb ik gewoon geluk hoor met mijn paard).

Afbeelding

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:50

Owww, kijk net op je profiel en zie dat Kim wel erg groot en sterk is.... Ik neem dat van die hack misschien maar even terug ;). Maar als ze braaf aan het halster loopt zou een sidepull ook moeten kunnen toch?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:23

Ik denk ook dat je een groot en sterk paard zoals Kim net zo goed scherp aan de hulpen kunt laten zijn als een ander paard, al kost het misschien iets meer geduld en timing. En dat zit volgens mij prima bij jou!

Een fijne release is altijd belangrijk bij bitloos. Er zijn zoveel verschillende optomingen... ik snap best dat je je het niet kunt veroorloven ze allemaal aan te schaffen maar het is toch ook een kwestie van uitproberen wat goed werkt.

Over de marylot bloem (of glucksrad, vergelijkbare werking) heb ik eigenlijk nog geen enkel negatieve ervaring gehoord. Het is echt veel duidelijker dan een stalhalster met teugels eraan en ik heb nog geen paard meegemaakt dat er slecht op reageerde. Zelfs niet van mensen die er eerst heel skeptisch tegenover stonden maar die van mij een paar daagjes geleend hebben. Die zijn allemaal om en hebben er inmiddels zelf een aangeschaft of denken erover ;)
De release is duidelijk, de hulpen komen goed over en het ding is echt stevig genoeg. De werking is echt heel anders dan die van een stalhalster.

Ik rijd mijn fjord meestal met de bloem. Wij rijden western, de bloem past wat dat betreft misschien wat minder 'in het plaatje' maar het is duidelijk onze fijnste optoming. Met bit, sidepull of touwhalster gaat ook, maar de bloem blijft onze favoriet.
Is het misschien een idee om Kim neckreining aan te leren? Buiten je zit en focus helpt dan ook de teugel tegen de hals om te sturen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:43

KoudbloedKim schreef:
Ik zou graag willen weten/zien hoe andere mensen met zo'n (toch wel moeilijk) dominant paard werken.

Bedoel je hier specifiek jouw paard of trekpaarden in het algemeen? Want het zijn juist hele volgzame, gehoorzame dieren, zijn ze ook op gefokt, anders warent geen werkpaarden :)

In Gent hebben we elk jaar een trekpaardendag, en daar kwam ooit een man met zijn werkpaard (trok hout in de bossen) demonstreren. Zonder leidsels, puur op stem wist hij zijn tonner op een vierkante cm te keren, echt heel speciaal was dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:50

Kunamosity: Ik heb nu één te leen die ook kingekruist is. :j
Die ga ik woensdag ws uitproberen.

EliseLukas: Wat een gaaf dier!
Ik ben zelf een beetje huiverig voor zelf dingen maken die toch wel scherp in kunnen werken.

Raya00: Kim is (vooral buiten) erg scherp aan de hulpen en ik hoef eigenlijk amper beendruk te geven, of heel licht.
Ik ga dan toch maar eens een manier bedenken om meerdere bitloze hoofdstellen uit te proberen. :j
Neckreining pas ik af en toe op buitenrit toe, en daar reageert ze prima op!
Ik heb dit laatst ook geprobeerd met mijn touwhalster en toen reageerde ze er totaal niet op.
Het is echt uitproberen..

Poes: Niet elk [ras] heeft hetzelfde karakter.
Kijk maar eens in ons HK-trekpaardentopic; de één is superbraaf, de ander enorm hyper, en ze zijn allemaal verschillend.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:49

Citaat:
EliseLukas: Wat een gaaf dier!
Ik ben zelf een beetje huiverig voor zelf dingen maken die toch wel scherp in kunnen werken.

Dankje! Ik vind hem zelf ook heel gaaf. Hij lijkt wel wat op de jouwe, maar dan alles wat kleiner :D. Maar de sidepull werkt zo scherp in als ik zelf wil hoor. Ik probeer alleen op mijn zit te rijden en als het nodig is pak ik de teugel erbij. En in het begin zal dat wat meer zijn dan later. Ik wil alleen eerst zeker weten dat hij stopt voordat ik er echt mee de weg opga. En het is eigenlijk een soort probeersel want als het werkt koop ik een echt hoofdstel. Dit heeft me maar 3,50 gekost en anders ben ik meteen veel geld kwijt.

Ik zag trouwens ook nog ergens een marylot bloem voorbij komen. Dat is minder scherp dan een hackemore en scherper dan een gewone sidepull en je kunt zelf kiezen hoe scherp je hem wilt in laten werken. Dus als ze het naar verloop van tijd beter gaat doen kun je hem minder scherp afstellen. Dan kun je ook gewoon hetzelfde hoofdstel houden. Ik vind dat ook wel wat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:52

KoudbloedKim schreef:

Misschien is het Parelli-programma iets voor jou :) Je krijgt dan oefeningen die speciaal zijn toegespitst op het karakter van je paard. Ook leer je hoe je schijnbaar ongevoelige paarden precies aan de hulpen kunt zetten. Dat kost ontzettend veel toewijding, maar dat zit bij jou vast wel goed!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:07

Parelli is inderdaad leuk! ik weet wel een goed lesgeefmens voor je :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:22

Ik heb een aantal jaar geleden een tijd een shire gereden met een gewone hack,daar reageerde ze super op.Beter zelfs dan op een bit omdat ze daar nog wel eens doorheen wilde lopen.

Een hack is niets engs,je moet er respectvol mee omgaan,net zoals alle andere optomingen ;) .Ook belangrijk dat de hack op de juiste plaats zit,bij dit paard zat er een vachtje omheen waardoor het zeker niet scherp was.Je paard vertel je wel of ze het prettig vind of niet.
Dit paard reed ik voornamelijk met een redelijke losse teugel en ook verzamelen was geen enkel probleem.

Het is gewoon uitproberen wat je paard het fijnste vind,mijn vorige paard reed ik op een lichtgewicht kaptoom of op een lage neusriem.

Bij een van mijn huidige paarden heb ik allerlei bitloze optomingen geprobeerd...crossrope was niets, S-hack was niets,neusriem was niets... uiteindelijk wissel ik af en toe af met een gewone hack en een bloemhack.Dat duurt vaak ook maar een paar keer achter elkaar voordat hij er weer achter is dat het beter is dat ik zijn hoofd kan dragen :P Dus gaat er weer een bitje in.
Voor de afwisseling vind ik het wel prettig...