Wie kent de manier van Terra Natura?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VD_NH

Wie kent de manier van Terra Natura?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:00

nou zoals de naam al zegt wie kent de equilibreTraining van Terra Natura?
http://www.terra-natura.nl
ik kwam hier op door een kinder boek: ponyfriends, Pony in gevaar daar staat Deze techniek centraal maar wie van bokt heeft hier ervaring mee want daar staat het raar uitgelcht.

als je het kent wat vind je ervan dan?

even in het kort: je vraagt je paard om te stappen maar je mag niet aan drijven want dan gebruik je knopjes..... Wat denkje er nu van dit stond in het boek... }:0

graag een reactie van mensen die er wat vanweten ofmensen kennen die er wat vAn weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:21

Goh, ik heb toevallig een lesgeefster die volgens die "methode" werkt (Wendy, staat ook op de website, en Jesse ken ik ook van vroeger ;) ) maar wat jij zegt snap ik totaal niks van :') Ik zie het trouwens ook niet als een techniek ..

Wat wil je precies weten?

VD_NH

Re: Wie kent de manier van Terra Natura?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:34

wat je dan moet doen mag je wel gwn aan drijven enzo?
en gwn wat het inhoud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:39

Vooruit doe je met je zit en benen :j Zou niet weten hoe dat anders zou gebeuren :+

En wat het inhoud is een zéér algemene vraag waar je niet zomaar 1, 2, 3 een antwoord op kan geven. Dus als je iets specifieks wil weten zal dat het een stuk makkelijker maken ;)

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:20

in dat boek staat dat je niet met zit en benen mag werken maar je moet het vragen }:)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:52

Ik denk dat ze bedoelen dat je zegmaar zachtjes drijft en met je zit om je paard te vragen of het vooruit wil.
Niet letterlijk zegmaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:26

VD_NH schreef:
in dat boek staat dat je niet met zit en benen mag werken maar je moet het vragen }:)

Als het er zo staat zullen ze het wel niet zo bedoelen :+
En als dat wel zo is snap ik niet wat dat met Terra Natura te maken heeft :+

Weet je, er zit wel een stukje 'vragen' in de hele methode (als je het een methode kan noemen) omdat ze proberen dat je gaat samenwerken met je paard, in plaats van dingen te gaan eisen die je paard maar gewoon als een robot moet doen .. Je paard moet mee willen werken en bepaalde dingen doen omdat hij/zij dat WIL doen voor jou en niet omdat hij/zij dat MOET doen ...

Maar dit wil niet zeggen dat je erop zit en vraagt 'wil je nu alsjeblieft gaan draven' en als je paard dat niet doet dat je dan zegt 'ok, dan niet' ... Maar zoiets is heel moeilijk via internet uit te leggen.. Als je geïnteresseerd bent zou je gewoon eens een (proef)les moeten nemen en zien of het iets is voor jou & je paard. Want het moet jullie beiden natuurlijk liggen, maar dat is met alles zo en zelfs per lesgever afhankelijk ;)

Mij heeft het in ieder geval zéér goed geholpen ... Ik heb nu iets meer dan een jaar les maar eigenlijk zéér weinig (Wendy is een druk bezet persoon, en ook ik werk fulltime en dan zijn er nog de weersomstandigheden enzo), denk dat ik nu een les of 10-15 gehad heb? En ik ben gegaan van iemand die bij wijze van spreken haar paard niet meer uit de wei durfde te halen (nuja, durfde ik nog wel, maar pony wilde niet :+ ), laat staan rijden of ermee het bos in gaan (we rijden/reden endurance & TREC) tot iemand die er op dit moment gewoon opspringt en ermee rondrijdt. Gewoon het bos in zoals vroeger is nog even een stap te ver, maar ik sta er ondertussen wel al veel positiever tegenover dan pakweg een jaar geleden .. Het is er gewoon nog niet van gekomen om het te doen ;) maar als het moment daar is zijn we gewoon weer weg :Y)

Ze geven wel les aan jou & je paard, maar werken vooral aan jou .. Hoe jij tegenover je paard staat qua denken en hoe je daarnaar handelt .. Heb vorige les nog erg leuke complimenten gehad van haar en het leukste is dat ik het zelf niet eens merk, dat ik gewoon maar wat lijk te doen, maar dat het blijkbaar wel uitstraalt dat we nu samenwerken en dat ik op een heel andere manier tegenover mijn pony sta dan een jaar geleden .. Toch altijd leuk om te horen ;)

Edit; nog een leuk voorbeeld .... Pony is nu 14 jaar oud, héél dominant en een heel moeilijke pony (niet in de zin van bokken/steigeren maar hij weet verdomme goed wat hij doet of niet doet en wanneer hij dat wel of niet wil doen), kon nooit gelongeerd worden want pony liep gewoon niet (en dan kon je er met de zweep op slaan & schreeuwen zo hard je wilde, heb ik nooit gedaan trouwens, maar je bereikte niks, in tegendeel ... ). Pony stond stil en daar stond je dan met heel je longeergedoe ... Héél soms, als je héél veel geluk had en op het juiste moment ging lopen & drijven (jij dus) dan kon je héél misschien de pony eens 2 rondjes vooruit krijgen ... en dan stond ie daar weer ... Pony keerde gewoon in zichzelf en liet alles maar begaan, trok zich nergens wat van aan.

Kan je het je voorstellen? En dan durf je niet meer te rijden en heb je een pony die dik wordt van naar eten te kijken .. Longeren zou in zo'n geval ideaal zijn, maar met deze pony dus niet ... Wendy erbij, en 1 les later longeer je de pony gewoon los, stap, draf & galop, gaat allemaal prima. Om maar even te zeggen hoe belangrijk het is hoe jijzelf tegenover je pony staat ;)

Als ik een baaldag heb maar hem toch even wil longeren (terwijl ik weet dat ik dat niet moet doen maar ik ben soms even eigenwijs als hij :+ ) dan loopt het voor geen meter (en hij ook niet :Y) ). Maar sta ik heel positief en gaan we fijn spelen en dingen doen, dan loopt hij de sterren van de hemel ... Vermoeiend, maar je leert o zo veel van zo'n pony! :D

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:25

oké danku :):) nu snap ik het wel............

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 21:38

niet meer mensjes 't LOT wil dat ik hier iets meer info over krijg vraag me niet hoe ik het weet:

Het gebeurde gewoon :):)